Savner ris og ros på jobben
Fire av ti nordmenn savner hyppigere tilbakemeldinger fra sine jobbkolleger.
Saken oppsummert
Det viser en ny undersøkelse TNS Gallup har utført for Arbeidstilsynet. Samme undersøkelse avslører at hver fjerde ansatt mener de har begrenset mulighet til å påvirke arbeidsmiljøet på jobben.
Oslofolk mener selv de er de beste kollegene, mens trøndere og nordlendinger gir seg selv dårligst karakter.
Menn minst fornøyd
Direktør i Arbeidstilsynet, Ingrid Finboe Svendsen, mener det er et stort potensial for et bedre arbeidsmiljø i Norge.
– Arbeidsmiljøet er først og fremst leders ansvar. Men alle arbeidstakere må bli mer bevisst sitt ansvar og sine muligheter til å påvirke arbeidsmiljøet positivt. Å gi tilbakemeldinger, både faglig og sosialt, er viktig for et godt arbeidsmiljø, sier Finboe Svendsen.
Undersøkelsen forteller at menn har både mindre tro på at de kan påvirke arbeidsmiljøet enn kvinner, og at de er mindre fornøyd med hvor ofte de får tilbakemeldinger fra sine kolleger. Ni prosent av norske menn oppgir at de bare får tilbakemeldinger en gang i året eller aldri. Samlet sett sier tre av ti at de bare får tilbakemeldinger fra kolleger en gang i måneden eller sjeldnere.
I en ny kampanje, «Gode kolleger – en del av jobben», fokuserer Arbeidstilsynet på hva hver enkelt kan gjøre for å være en god kollega og bidra til et bedre arbeidsmiljø. En god kultur for tilbakemeldinger på arbeidsplassen gjør at folk føler seg sett og verdsatt, og det bidrar til læring og utvikling, mener Ingrid Finboe Svendsen.
Stress og sykdom
– Det er ikke alltid nok at arbeidsgiver følger arbeidsmiljøloven til punkt og prikke for at jobben skal være et godt sted å være. I virkelig gode arbeidsmiljøer tar også de ansatte ansvar og bidrar positivt til at jobbhverdagen blir god for alle. Det handler i stor grad om å være en god kollega, sier direktøren i Arbeidstilsynet.
Finboe Svendsen refererer til forskning, som viser at sosial støtte fra kolleger er en viktig buffer mot stress, sykdom og overbelastning.
– Tall fra SINTEF har vist at så mye som to tredjedeler av langtidssykefraværet helt eller delvis skyldes forhold på jobben, og stress er en viktig årsak til sykdom. En dansk studie viser at psykososiale faktorer forklarer 29 prosent av alt sykefravær.
– Gode og støttende kolleger gjør at man takler større utfordringer. Det betyr at fravær av god kollegial støtte, og et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan oppleves som psykiske belastninger på jobb. Dette kan igjen føre til helseproblemer og sykefravær, sier Ingrid Finboe Svendsen. (ANB)
Kampanje fra Arbeidstilsynet fra 25. januar 2011
Kampanjen fokuserer på at hver og en av oss påvirker arbeidsmiljøet for oss selv og våre kolleger. Vi har alle et ansvar for å være en god kollega – fordi godt kollegaskap forebygger arbeidsmiljøproblemer
Kampanjen inneholder flere elementer, blant annet egen nettside www.godkollega.no og nyetablert side på Facebook
På kampanjesiden inviterer vi til å hylle en god kollega, og samtidig teste hvor god kollega du selv er
I løpet av kampanjen oppfordrer vi også folk til å nominere en kollega som man synes fortjener ekstra oppmerksomhet for sitt bidrag til arbeidsmiljøet
Arbeidstilsynet plukker ut en vinner som vil bli overrasket med en drømmestart på arbeidsdagen – fulgt av skjult kamera (Kilde: Arbeidstilsynet) (ANB)


Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Kampanje fra Arbeidstilsynet fra 25. januar 2011
Kampanjen fokuserer på at hver og en av oss påvirker arbeidsmiljøet for oss selv og våre kolleger. Vi har alle et ansvar for å være en god kollega – fordi godt kollegaskap forebygger arbeidsmiljøproblemer
Kampanjen inneholder flere elementer, blant annet egen nettside www.godkollega.no og nyetablert side på Facebook
På kampanjesiden inviterer vi til å hylle en god kollega, og samtidig teste hvor god kollega du selv er
I løpet av kampanjen oppfordrer vi også folk til å nominere en kollega som man synes fortjener ekstra oppmerksomhet for sitt bidrag til arbeidsmiljøet
Arbeidstilsynet plukker ut en vinner som vil bli overrasket med en drømmestart på arbeidsdagen – fulgt av skjult kamera (Kilde: Arbeidstilsynet) (ANB)