JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BEDRE FOR BRUKERNE: Tuva Tjernstad er nestleder  i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og hovedtillitsvalgt i NAV Gamle Oslo. Hun mener det kan gjøres mye, som vil gjøre det bedre både for brukerne og de ansatte i NAV.

BEDRE FOR BRUKERNE: Tuva Tjernstad er nestleder i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og hovedtillitsvalgt i NAV Gamle Oslo. Hun mener det kan gjøres mye, som vil gjøre det bedre både for brukerne og de ansatte i NAV.

Øystein Windstad

Nav:

Nav-ansatte Tuva: – Vi kjenner til folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med Nav å gjøre

– Det må bli mye lettere å møte noen ansikt til ansikt, sier Nav-ansatt og tillitsvalgt Tuva Tjernstad. Her kan du se hva hun mener må til.



28.03.2019
14:22
12.04.2019 15:24

oystein.windstad@fagbladet.no

Inne på Nav Gamle Oslo møter vi en vekter med gul vest og svarte høye støvler. Han holder begge hendene i det tunge beltet som bærer blant annet håndjern. Øyenbrynene hans er senket, mens han ser avventende på en kvinne. Hun står med armene ut i lufta og snakker høyt til en mann som jobber der.

p

Sosionom og tillitsvalg Tuva Tjernstad går forbi den høylytte kvinnen, uten å snu på hodet eller skvette av ropene.

Hun har jobbet seks år i Nav, og peker opp på veggen og en nyopphengt postkasse:

– Før møtte brukerne noen de kunne snakke med, mens de hentet skjema som de fylte ut og leverte de. Nå er skjemaene tatt vekk. Brukerne må printe de ut selv og møter en postkasse de skal leveres i, sier Tjernstad som er nestleder i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og tillitsvalgt i Nav Gamle Oslo.

Les også: Nav svarer på kritikken: «Innbyggere som kommer til publikumsmottaket blir møtt av en vert – ikke en postkasse»

Lenger unna

Dette Nav-kontoret er størst i landet, ligger på Tøyen i Oslo og har rundt 90.000 besøk i året. Her får folk hjelp til å finne et sted å bo, sosialhjelp eller penger til mat. Tjernstad går videre inn i rommet og peker ut over en rad bord med datamaskiner. Alle plassene er opptatt av sittende skrivende mennesker. Hun forteller at datamaskinene skal fjernes og at det skal være tre igjen:

– Disse nye maskinene må en stå for å bruke. Det sier seg selv at det er lite brukervennlig for de som har funksjonshemninger, forteller Tjernstad. Hun mener Nav går i feil retning:

– Nå er det en tendens til at det brukes noe som kalles kanalstrategi og andre metoder, som har effekten at folk stenges mest mulig ute. Vi har sett eksempler på reduserte åpningstider andre steder. Brukerne kan bare henvende seg mellom klokka 12 og 14. Dørene stenges fysisk, sier Tjernstad.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Flere angrep

Hun mener de ansatte får merke konsekvensene av et mer lukket Nav: sinte og frustrerte brukere. For noen år siden ble en kvinne som jobber på kontoret slått ned og sparket mens hun lå på gulvet. Nye tall viser at det blir registrert over 2300 angrep eller trusler om vold mot Nav-ansatte i fjor. Tjernstad er utdannet sosionom og ønsker at hun og kollegaene kan bruke tiden annerledes.

– Det blir så mye jobbing med papir og saksbehandling som går ut over det menneskelige. Mange føler at de bare går på jobb og gjør papirarbeid. Det finnes ikke noe frigjort tid til å drive den sosialfaglige oppfølgingen som vi egentlig vil, sier den tillitsvalgte, som har tanker om hvordan Nav kan bli bedre for brukerne og se som jobber der.

Møter postkasse

Her er noe av det Tuva Tjernstad mener er med på å gjøre Nav mindre tilgjengelig for brukerne:

• Åpningstider redusert til mellom 12.00 til 14.00.

• Fjerner skjemaer fra Nav for at folk skal skrive ut hjemme

• Brukerne møter postkasse der de før møtte folk

• Reduserer antallet PC-er på kontoret og tar bort sitteplasser

Saken fortsetter under bildet.

POSTKASSE: Denne plakaten som forteller om digitalisering, møter brukerne ved NAV Gamle Oslo.

POSTKASSE: Denne plakaten som forteller om digitalisering, møter brukerne ved NAV Gamle Oslo.

Øystein Windstad

Frykter flere på gata

Tjernstad mener dagens organisering av Nav gjør at de ansatte ikke får brukt tiden på en måte som hjelper brukerne optimalt:

– Endringsarbeid krever oppfølging over tid. Det blir ikke mulig å følge opp enkeltpersonene når du har ansvaret for 70 til 100 brukere, som er vanlig i dag.

– Du mener dere som jobber på Nav kommer lenger vekk fra de dere ønsker å hjelpe. Hva er konsekvensen av dette?

– Dette gir en veldig smal dør inn i Nav-systemet og at de som faktisk trenger aller mest hjelp, ikke får det i hele tatt. Det kan tyde på at brukerne velger andre løsninger, fordi de ikke orker mer av Nav. Vi kjenner til folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med Nav å gjøre. De tigger.

– Samfunnet sparer på flere ansatte

Dagsavisen omtalte at Kommunerevisjonen var kritisk til at Nav Oslo var for lite tilgjengelig for brukerne. Tjernstad har god tro på et Nav med mer fornøyde brukere:

– Nøkkelen ligger i flere ansatte. Det er umulig å organisere seg vekk fra at det er for lite tid. Det trengs en tillitsbasert ledelse og større faglig selvstyring. De ansatte må få større mulighet til å se egne brukere og gjøre egne vurderinger.

– Flere ansatte vil koste penger, det betyr mer skatt eller kutt andre steder?

– Om man tilfører ressurser til Nav i form av flere ansatte, vil det lønne seg. Dette fordi flere vil komme ut i jobb og flere vil bli avklart ved at ansatte får mer tid til oppfølging. Dermed vil utbetalingene reduseres. Jeg er sikker på at det er en sammenheng mellom antall ansatte og tid, og størrelsen på utbetalingene. Dette er noe man burde se nærmere på, sier hun til Fagbladet.

Skulende vekter

Vekteren bøyer hodet litt fremover mens han gløtter mot den høylytte kvinnen som fortsatt har armene ut i luften. Mannen som jobber ved Nav Gamle Oslo holder begge sine hender foran seg og tar dem sakte nedover. Den høylytte kvinnen senker etter hvert stemmen og går bryskt ut døra.

– Jeg tror mye av løsningen ligger i en bedre organisering og at vi blir lettere tilgjengelig for de som trenger det, sier Tjernstad til Fagbladet.

Følg oss på Facebook

– Digitaliserer for å hjelpe flere

En undersøkelse fra 2018 viser at Nav har brukt 40 prosent mer tid på kontakt med arbeidsgivere, sammenlignet med 2016. Kartleggingen viser også at Nav nå bruker vesentlig mer tid på å bistå arbeidsgivere med å skaffe og beholde arbeidskraft:

– Vi legger om for å frigjøre flere ressurser til de med sammensatte behov og større utfordringer. Vi har redusert tiden vi bruker på drop-in møter, som ofte var dårlig forberedte møter der folk kom innom. Nettopp de med sammensatte behov trenger godt planlagte møter der de møter de rette folkene som gir den bistanden som gir en god brukeropplevelse, sier Kjell Hugvik, arbeids- og tjenestedirektør i Nav.

– Tar vare på de med størst behov

Totalt sett jobber rundt 19.000 i Nav. Samtidig som Nav satser på digitalisering, har det blitt 600 færre ansatte de siste fire årene.

– Hva med faren for større avstand mellom ansatte og brukerne som de tillitsvalgte nevner?

– Om veldig mange klarer seg med digitale løsninger, og ikke er i kontakt med Nav i hele tatt, kan det være veldig positivt. Men dersom det er slik at vi mister brukere som har behov for bistand eller at folk opplever at de ikke får kontakt med Nav, vil det åpenbart være en utfordring. Gjennom våre nye servicerutiner jobber vi med å forstå enda bedre hva som er god brukermedvirkning og god brukerdrevet tjenesteutvikling, sier Hugvik til Fagbladet.

p

Flere jobber med å skaffe jobber

Direktør Hugvik forteller Nav har fått på plass over 600 spesialister som jobber med å skaffe folk arbeid. Det siste året har 55.000 flere kommet i arbeid, viser tall fra SSB. Han sier en av de største oppgavene til Nav nå er å finne mer ut av hvilke tiltak som virker:

– Arbeidet med inkluderingsdugnaden og de som dessverre står utenfor arbeidsmarkedet, er en utfordring. Der ser vi at det er økt og tettere oppfølging. Det er bedre bruk av rettete arbeidsmarkedstiltak. Vi opplever at vi må bli enda mere kunnskapsbasert, forstå hva som virker og jobbe med det vi kaller jobbstøtte der en følger folk tett opp. Derfor har vi inngått samarbeid med høyskoler og forskingsinstitutter for å forske på hva som virker og ikke, sier Hugvik til Fagbladet. Prognoser fra Nav Oslo viser at de venter den laveste arbeidsledigheten i hovedstaden siden 2008.

28.03.2019
14:22
12.04.2019 15:24



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Torgny Hasås

Lærerne tapte trolig 10.000 på streiken


Flere saker