JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BEDRE FOR BRUKERNE: Tuva Tjernstad er nestleder  i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og hovedtillitsvalgt i NAV Gamle Oslo. Hun mener det kan gjøres mye, som vil gjøre det bedre både for brukerne og de ansatte i NAV.

BEDRE FOR BRUKERNE: Tuva Tjernstad er nestleder i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og hovedtillitsvalgt i NAV Gamle Oslo. Hun mener det kan gjøres mye, som vil gjøre det bedre både for brukerne og de ansatte i NAV.

Øystein Windstad

Nav:

Nav-ansatte Tuva: – Vi kjenner til folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med Nav å gjøre

– Det må bli mye lettere å møte noen ansikt til ansikt, sier Nav-ansatt og tillitsvalgt Tuva Tjernstad. Her kan du se hva hun mener må til.



28.03.2019
14:22
12.04.2019 15:24

oystein.windstad@fagbladet.no

Inne på Nav Gamle Oslo møter vi en vekter med gul vest og svarte høye støvler. Han holder begge hendene i det tunge beltet som bærer blant annet håndjern. Øyenbrynene hans er senket, mens han ser avventende på en kvinne. Hun står med armene ut i lufta og snakker høyt til en mann som jobber der.

p

Sosionom og tillitsvalg Tuva Tjernstad går forbi den høylytte kvinnen, uten å snu på hodet eller skvette av ropene.

Hun har jobbet seks år i Nav, og peker opp på veggen og en nyopphengt postkasse:

– Før møtte brukerne noen de kunne snakke med, mens de hentet skjema som de fylte ut og leverte de. Nå er skjemaene tatt vekk. Brukerne må printe de ut selv og møter en postkasse de skal leveres i, sier Tjernstad som er nestleder i Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og tillitsvalgt i Nav Gamle Oslo.

Les også: Nav svarer på kritikken: «Innbyggere som kommer til publikumsmottaket blir møtt av en vert – ikke en postkasse»

Lenger unna

Dette Nav-kontoret er størst i landet, ligger på Tøyen i Oslo og har rundt 90.000 besøk i året. Her får folk hjelp til å finne et sted å bo, sosialhjelp eller penger til mat. Tjernstad går videre inn i rommet og peker ut over en rad bord med datamaskiner. Alle plassene er opptatt av sittende skrivende mennesker. Hun forteller at datamaskinene skal fjernes og at det skal være tre igjen:

– Disse nye maskinene må en stå for å bruke. Det sier seg selv at det er lite brukervennlig for de som har funksjonshemninger, forteller Tjernstad. Hun mener Nav går i feil retning:

– Nå er det en tendens til at det brukes noe som kalles kanalstrategi og andre metoder, som har effekten at folk stenges mest mulig ute. Vi har sett eksempler på reduserte åpningstider andre steder. Brukerne kan bare henvende seg mellom klokka 12 og 14. Dørene stenges fysisk, sier Tjernstad.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Flere angrep

Hun mener de ansatte får merke konsekvensene av et mer lukket Nav: sinte og frustrerte brukere. For noen år siden ble en kvinne som jobber på kontoret slått ned og sparket mens hun lå på gulvet. Nye tall viser at det blir registrert over 2300 angrep eller trusler om vold mot Nav-ansatte i fjor. Tjernstad er utdannet sosionom og ønsker at hun og kollegaene kan bruke tiden annerledes.

– Det blir så mye jobbing med papir og saksbehandling som går ut over det menneskelige. Mange føler at de bare går på jobb og gjør papirarbeid. Det finnes ikke noe frigjort tid til å drive den sosialfaglige oppfølgingen som vi egentlig vil, sier den tillitsvalgte, som har tanker om hvordan Nav kan bli bedre for brukerne og se som jobber der.

Møter postkasse

Her er noe av det Tuva Tjernstad mener er med på å gjøre Nav mindre tilgjengelig for brukerne:

• Åpningstider redusert til mellom 12.00 til 14.00.

• Fjerner skjemaer fra Nav for at folk skal skrive ut hjemme

• Brukerne møter postkasse der de før møtte folk

• Reduserer antallet PC-er på kontoret og tar bort sitteplasser

Saken fortsetter under bildet.

POSTKASSE: Denne plakaten som forteller om digitalisering, møter brukerne ved NAV Gamle Oslo.

POSTKASSE: Denne plakaten som forteller om digitalisering, møter brukerne ved NAV Gamle Oslo.

Øystein Windstad

Frykter flere på gata

Tjernstad mener dagens organisering av Nav gjør at de ansatte ikke får brukt tiden på en måte som hjelper brukerne optimalt:

– Endringsarbeid krever oppfølging over tid. Det blir ikke mulig å følge opp enkeltpersonene når du har ansvaret for 70 til 100 brukere, som er vanlig i dag.

– Du mener dere som jobber på Nav kommer lenger vekk fra de dere ønsker å hjelpe. Hva er konsekvensen av dette?

– Dette gir en veldig smal dør inn i Nav-systemet og at de som faktisk trenger aller mest hjelp, ikke får det i hele tatt. Det kan tyde på at brukerne velger andre løsninger, fordi de ikke orker mer av Nav. Vi kjenner til folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med Nav å gjøre. De tigger.

– Samfunnet sparer på flere ansatte

Dagsavisen omtalte at Kommunerevisjonen var kritisk til at Nav Oslo var for lite tilgjengelig for brukerne. Tjernstad har god tro på et Nav med mer fornøyde brukere:

– Nøkkelen ligger i flere ansatte. Det er umulig å organisere seg vekk fra at det er for lite tid. Det trengs en tillitsbasert ledelse og større faglig selvstyring. De ansatte må få større mulighet til å se egne brukere og gjøre egne vurderinger.

– Flere ansatte vil koste penger, det betyr mer skatt eller kutt andre steder?

– Om man tilfører ressurser til Nav i form av flere ansatte, vil det lønne seg. Dette fordi flere vil komme ut i jobb og flere vil bli avklart ved at ansatte får mer tid til oppfølging. Dermed vil utbetalingene reduseres. Jeg er sikker på at det er en sammenheng mellom antall ansatte og tid, og størrelsen på utbetalingene. Dette er noe man burde se nærmere på, sier hun til Fagbladet.

Skulende vekter

Vekteren bøyer hodet litt fremover mens han gløtter mot den høylytte kvinnen som fortsatt har armene ut i luften. Mannen som jobber ved Nav Gamle Oslo holder begge sine hender foran seg og tar dem sakte nedover. Den høylytte kvinnen senker etter hvert stemmen og går bryskt ut døra.

– Jeg tror mye av løsningen ligger i en bedre organisering og at vi blir lettere tilgjengelig for de som trenger det, sier Tjernstad til Fagbladet.

Følg oss på Facebook

– Digitaliserer for å hjelpe flere

En undersøkelse fra 2018 viser at Nav har brukt 40 prosent mer tid på kontakt med arbeidsgivere, sammenlignet med 2016. Kartleggingen viser også at Nav nå bruker vesentlig mer tid på å bistå arbeidsgivere med å skaffe og beholde arbeidskraft:

– Vi legger om for å frigjøre flere ressurser til de med sammensatte behov og større utfordringer. Vi har redusert tiden vi bruker på drop-in møter, som ofte var dårlig forberedte møter der folk kom innom. Nettopp de med sammensatte behov trenger godt planlagte møter der de møter de rette folkene som gir den bistanden som gir en god brukeropplevelse, sier Kjell Hugvik, arbeids- og tjenestedirektør i Nav.

– Tar vare på de med størst behov

Totalt sett jobber rundt 19.000 i Nav. Samtidig som Nav satser på digitalisering, har det blitt 600 færre ansatte de siste fire årene.

– Hva med faren for større avstand mellom ansatte og brukerne som de tillitsvalgte nevner?

– Om veldig mange klarer seg med digitale løsninger, og ikke er i kontakt med Nav i hele tatt, kan det være veldig positivt. Men dersom det er slik at vi mister brukere som har behov for bistand eller at folk opplever at de ikke får kontakt med Nav, vil det åpenbart være en utfordring. Gjennom våre nye servicerutiner jobber vi med å forstå enda bedre hva som er god brukermedvirkning og god brukerdrevet tjenesteutvikling, sier Hugvik til Fagbladet.

p

Flere jobber med å skaffe jobber

Direktør Hugvik forteller Nav har fått på plass over 600 spesialister som jobber med å skaffe folk arbeid. Det siste året har 55.000 flere kommet i arbeid, viser tall fra SSB. Han sier en av de største oppgavene til Nav nå er å finne mer ut av hvilke tiltak som virker:

– Arbeidet med inkluderingsdugnaden og de som dessverre står utenfor arbeidsmarkedet, er en utfordring. Der ser vi at det er økt og tettere oppfølging. Det er bedre bruk av rettete arbeidsmarkedstiltak. Vi opplever at vi må bli enda mere kunnskapsbasert, forstå hva som virker og jobbe med det vi kaller jobbstøtte der en følger folk tett opp. Derfor har vi inngått samarbeid med høyskoler og forskingsinstitutter for å forske på hva som virker og ikke, sier Hugvik til Fagbladet. Prognoser fra Nav Oslo viser at de venter den laveste arbeidsledigheten i hovedstaden siden 2008.

28.03.2019
14:22
12.04.2019 15:24



Mest lest

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

Jan-Erik Østlie

Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter

Berit Roald / NTB

Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Colourbox

Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Hanna Skotheim

Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger

Michael Ulriksen

Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Helge Rønning Birkelund

Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

Knut Viggen

Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»

Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix

Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Erlend Angelo

Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Morten Hansen

Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer

Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.

Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.

Bane NOR

Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil

Anita Arntzen

500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm

Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.

Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.

Eilin Lindvoll / Dagsavisen

Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk

Jan-Erik Østlie

Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen

Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang

Håvard Sæbø

Fryktar for fagrørslas framtid: – Redselen er at folk ikkje tør å stille

Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.

Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Snart får lærerne vite hva den nye lønna blir

Benjamin A. Ward

Oppvaskmøte om eldreomsorg i Oslo: – Jeg forventer endringer

Kronikk

ARBEIDSFOLK: Trondhjems Mekaniske Værksted cirka 1900.

ARBEIDSFOLK: Trondhjems Mekaniske Værksted cirka 1900.

Schrøder, Trondheim Byarkiv

«Myten om det fattige Norge stemmer ikke»

Martin Guttormsen Slørdal

De streiker uten lønn mens prisene skyter i været. For britiske arbeidsfolk er kampen verdt å ta


Flere saker