JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store forventninger

Den rødgrønne regjeringen er kommet godt i gang. Regjeringserklæringen Soria Moria II viser en sterk vilje til å følge opp den store samferdselssatsingen som startet i 2008.

I erklæringen står det at de vil legge opp til sterk satsing på kollektivtrafikken. De skal få ned bilbruken i de største byene ved å doble belønningsordningen til kollektivtransport. Dette er god politikk, både for næringslivet, som har behov for å komme raskt frem med sine transporter, og for de som bor i byene.

Når det gjelder godstrafikk gjentar regjeringen sitt mål om å legge tilrette for at mer gods flyttes fra vei til bane. Samferdselspolitikken skal bidra til å nå målene i klimapolitikken. Norsk Jernbaneforbund er svært tilfreds med regjeringserklæringen der våre innspill er tatt hensyn til.

Med ny Nasjonal transportplan, klimaplan og Soria Moria II var forventningene til statsbudsjettet for 2010 høye. Det ble lagt fram med overskriften "tidenes jernbanesatsing". Det er nok en riktig beskrivelse dersom en ser det i forhold til tidligere statsbudsjetter. Sammenlignet med årets gode jernbanebudsjett er det en økning på 1,3 milliarder, 18,5 prosent mer enn 2009. Det betyr at Jernbaneverket har omtrent samme beløp neste år som de har hatt til rådighet i år, medregnet tiltakspakken på 1,3 milliarder.

Jeg mener at dette totalt sett er et godt budsjett, selv om det på et par områder ikke oppfyller Nasjonal transportplan eller intensjonene i Soria Moria II. Det gjelder i første rekke forslag til investeringer i jernbanens infrastruktur og belønningsordningen til kollektivtrafikk. Det er foreslått nesten fire milliarder kroner til investeringer, en økning på 22,8 prosent i forhold til 2009, men et godt stykke under rammen i NTP. Det er bekymringsfullt, men vi får tro at bevilgningene øker betraktelig når en kommer i gang med byggingen av store prosjekter, som Oslo–Ski.

Vi er heller ikke sikre på om Jernbaneverket har nødvendig kapasitet til å ta i mot mer investeringsmidler enn det som er foreslått. Både store og små prosjekter er avhengig av fagfolk, og i øyeblikket er dette en mangelvare innefor jernbanevirksomheten.

Aktivitetsnivået vil bli høyt i årene som kommer. Det må settes fullt trykk i arbeidet med å skaffe tilstrekkelig kompetanse. Vi kan ikke regne med at private aktører stiller opp, så ansvaret for å få dette på plass må Jernbaneverket ta.

Det gledeligste i budsjettet er at det høye nivået på vedlikeholdsmidler opprettholdes. Etterslepet på infrastrukturen er stort, derfor er høye rammer til vedlikehold svært viktig for at Jernbaneverket skal kunne levere en mer pålitelig infrastruktur til sine kunder.

Den største skuffelsen i budsjettet er den manglende oppfølging av kollektivsatsingen. Lovnaden i Soria Moria II om en fordobling av belønningsordningen til kollektivtrafikken klarer vi ikke å finne igjen. En økning på 2,6 prosent til særskilte transporttiltak, som også omfatter belønningsordningen til kollektivtrafikk, er altfor lite.

Vi er også skuffet over at det bare settes av seks millioner som kompensasjon til Telemark fylkeskommune for bortfall av statlige kjøp av persontog. Det beløpet gjelder for første halvår, og vil medføre at persontrafikken på Bratsbergbanen vil bli lagt ned til sommeren. Bratsbergbanen er viktig for studenter og pendlere, og det kan ikke være regjeringens politikk å flytte disse gruppene ut på veien.

Når det gjelder godstrafikken vil regjeringen at det skal bygges nye kryssingsspor slik at kapasiteten øker og derved gjør det mulig å flytte gods fra veg til bane. Dette er vi enig med regjeringen i. Om ledelsen i CargoNet mener det samme er noe uvisst. Utspillet deres om å legge ned trafikken til Åndalsnes og Gøteborg vitner ikke om at de vil bidra til mer gods fra vei til bane, snarere tvert i mot. Norsk Jernbaneforbund vil anbefale ledelse i CargoNet å trekke dette tilbake, og heller konsentrere seg om å få mer trafikk til selskapet.

Annonse

Flere saker

Annonse