Stort anbud i Trondheim
Åtte selskaper kniver om fem tunge bussruter denne høsten. Pakken omfatter over halvparten av passasjertrafikken i Trondheim, og planen er å konkurranseutsette enda mer i årene som kommer.
oystein@lomedia.no
Oppdragsgiver er et fylkeskommunalt selskap som regner med at det trengs 70 busser for å dekke behovet.
Hvor mange sjåfører dette berører er ikke avklart ennå.
Frist for å levere inn tilbud er satt til 10. september, deretter blir tre operatører valgt ut til videre forhandlinger. En avgjørelse er ventet i oktober eller november.
Forbedringer.
NJF er prinsipielt i mot anbud. Når dette ser ut til å ha kommet for å bli, er det nødvendig å gjøre det beste ut av det, mener leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand.
– Vi legger vekt på å stille krav til et godt arbeidsmiljø for sjåføren, og jobber også for å få billettsystemer uten håndtering av kontanter. Pengeløse reiser vil øke sikkerheten og forebygge ran, sier Strand.
Å få installert elektronisk betaling er noe de tillitsvalgte og Nettbuss-selskapene i Norge, Sverige og Danmark samarbeider om.
Team Trafikk har all kjøringen nå. Skulle de tape, har alle sjåfører som mister jobben rett til å bli med over til anbudsvinneren etter arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse. Personer over 55 skal prioriteres.
Minst 25 prosent av eventuelle bonusutbetalingene skal gå til de ansatte. Bonus skal beregnes ut fra en rekke kriterier. Punktlighet, informasjon om avgangstider, temperatur om bord, sjåførens kjørestil og kunnskap. Kvaliteten skal også måles ut fra sykefravær hos selskapet, renhold innvendig og utvendig samt kundetilfredshet.
Klart neste år.
Hele anbudspakken utgjør 8,1 millioner turer i året, og inneholder noen av rutene med høyest passasjertall i byen. Kjøringen starter når sommerrutene opphører i august 2010.
Resten av trafikken i Trondheim skal konkurranseutsettes i 2012, muligens i flere pakker. Ti år fram i tid skal etter planen alt i Sør-Trøndelag være lagt ut på anbud, administrert av det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikken.
Tre lokale og fem nasjonale selskaper kan legge inn tilbud. Team Trafikk vil forsøke å holde på videre, muligens i samarbeid med eieren Nettbuss. De to andre lokale er TrønderBilene og Gauldal Billag. Dessuten er Norgesbuss, Concordia Bus Norge og Tide prekvalifisert. Det samme gjelder Veolia, tidligere Connex, som eier og kjører Gråkallbanen i byen.
Nye kjøretøy.
Kravene til utslipp er strenge. I vurderingen veier miljøhensyn 30-40 prosent, pris 50-60 prosent og gjennomføring av oppdraget mellom 5 og 15 prosent. Valget faller på det ”totalt sett økonomisk mest fordelaktige tilbudet”.
EU stiller stadig strengere krav til utslipp fra alle typer motorer, og fram til 2013 gjelder den såkalte Euro 5-standarden. Oppdragsgiver forventer at det blir nye busser som tilfredsstiller dette.
– Hybridbusser med kombinert el- og dieseldrift er også sannsynlig, sier administrerende direktør Ada Myhren, administrerende direktør i det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikk i Sør-Trøndelag.
Utgjør 3,4 millioner kjørte kilometer i året.
I hovedsak tunge pendelruter.
Omfatter 40 prosent av all ruteproduksjon i Trondheim.
Oppdragsgiver regner med 70 busser.
Strenge krav til utslipp.
Selskapene gir tilbud på fem år og syv år, med mulig forlengelse i inntil to år.
Utgjør 3,4 millioner kjørte kilometer i året.
I hovedsak tunge pendelruter.
Omfatter 40 prosent av all ruteproduksjon i Trondheim.
Oppdragsgiver regner med 70 busser.
Strenge krav til utslipp.
Selskapene gir tilbud på fem år og syv år, med mulig forlengelse i inntil to år.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim