JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togene kan stoppe fra midnatt

NSB og lokomotivførerne klarte ikke å bli enige i årets forhandlinger. Årsaken til bruddet er uenighet om hvilke tillegg som skal gi pensjonspoeng.
MULIG STANS: Under den politiske streiken 28. januar sto togene. I slutten av mai kan det skje igjen.

MULIG STANS: Under den politiske streiken 28. januar sto togene. I slutten av mai kan det skje igjen.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Partene møttes hos Riksmekleren i dag klokka i dag klokka 10. Fristen for å bli enige er satt til midnatt.

– Forbundet vil nå forberede en eventuell streik, som vil være en realitet hvis ikke meklingen fører fram, skriver Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) på sine nettsider.

Første streikeuttak gjelder 19 førere, og en stans får konsekvenser for Østfoldbanen og Dovrebanen.

Tema i 2014

Spørsmålet om pensjonsgrunnlaget for grupper som arbeider skift eller turnus, og der variable tillegg utgjør mye av inntekten, ble tatt opp i fjorårets forhandlinger. NLF og NSB var da enige om at dette er en aktuell problemstilling, og oppnevnte en partssammensatt gruppe som skulle finne en løsning. Den hadde frist til 1. mars i år, men greide ikke å komme fram til noe forslag.

– Partene er samtidig enige om at dette vil kunne bli tema ved mellomoppgjøret 2015, heter det i protokollen fra 2014.

Hovedregel

Pensjonspoeng følger av «arbeid som forekommer regelmessig gjennom året (…) i ordinær stilling» står det i avtalen fra i fjor. Blant disse er tillegg for lørdag, søndag og natt. Variable tillegg over 56 800 kroner gir ikke poeng. En rekke unntak er også nevnt, som overtid og bonus.

NLF mener dette fører til forskjellsbehandling mellom ansatte som går i skift og turnus, og funksjonærer.

– Lokomotivførere jobber til alle døgnets tider, på alle årets dager. En stor del av lønna er derfor variable tillegg. For en lokomotivfører blir rundt 10 prosent av lønna ikke pensjonsgivende. Skjevheten gjør at han eller hun mister flere hundre tusen i pensjon. NSB anerkjente skjevheten i fjorårets lønnsoppgjør, men har ikke vist vilje til å løse saken i årets forhandlinger, sier NLF i en pressemelding ved meklingsstart.

Her streiker loførerne

De 19 førerne er ved følgende stasjoneringssteder: Hamar, Halden, Lillestrøm, Moss og Oslo. NLF vil løpende vurdere en opptrapping av en eventuell streik.

Annonse
Annonse