Lønnsoppgjøret i privat sektor
Bussarbeiderne vraker tariff-resultatet: – Jeg har ikke møtt noen som har vært positive
Oslo og Omegn Bussarbeiderforening tror sjansen for nei-flertall er langt større nå enn for to år siden da de også anbefalte nei.
- Hverken løsningen for pensjon eller lønnstillegg er god nok, sier leder i OOBF, Petter Jørgensen.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det sier Petter Jørgensen, leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening (OOBF). Onsdag var det et enstemmig styre i OOBF som vedtok den samme anbefalinga som i 2016.
– Hadde vi fått en skikkelig pensjonsløsning, kunne vi nok levd med det økonomiske resultatet på bare en krone og 30 øre timen i lønnstillegg i år og tre nye kroner fra neste år, men nå har vi verken fått en god løsning på pensjon eller et godt økonomisk resultat, påpeker Jørgensen.
• Les også: Transport-ungdommen sier nei til tariffoppgjøret: Må klare bedre enn dette
Slag mot lavtlønte
Bussbransjeavtalen har allerede en pensjonsordning som betyr at de ansatte selv betaler inn to prosent av lønna fra første krone, mens arbeidsgiverne ikke begynner å betale sine fem prosent før man har passert folketrygdens grunnbeløp.
– I praksis betyr det at vi subsidierer pensjonsordningen opp til 150.000 kroner, noe som gjør at deltidsansatte sjåfører betaler masse inn til ordninga, men ikke får noe tilbake. Når det ikke ble en bedre pensjonsordning i årets oppgjør, er det et slag mot de lavtlønte, sier Jørgensen.
Ingen tillit til utredning
Han hevder også at sluttvederlagsordnignen som fjernes til fordel for slitertillegget vil ramme bussjåførene.
– Slitertillegget er jo det som AFP (avtalefestet pensjon, red.mrk.) egentlig skulle være, men for våre medlemmer har nok sluttvederlagsordningen vært viktigere. Nå skal den ordningen bort for å finansiere et slitertillegg som til og med er for lavt, sier han.
OOBF-lederen er imidlertid glad for tettingen av det ene hullet i AFP-ordningen – hullet om sykefravær de siste to årene før man tar ut AFP. Men han er skeptisk til en videre utredning av ordningen.
– Vi har ikke tillit til at nye utredninger vil gjøre ordningen bedre, innrømmer han.
• Følg Transportarbeideren på Facebook
Savner nei-general
Etter at resultatet fra meklingen mellom LO og NHO ble offentliggjort har Jørgensen fått mange tilbakemeldinger fra medlemmene sine.
– Jeg har ikke møtt noen som har vært positive til resultatet, og det er nok langt større usikkerhet om utfallet av uravstemningen nå enn det var for to år siden da vi også anbefalte å si nei, sier han.
Likevel skulle han ønske at det hadde dukket opp en nei-general med stor tyngde i fagbevegelsen slik det skjedde for 18 år siden.
– LO anbefalte et ja i 2000, men Per Østvold frontet et nei som til slutt fikk flertall. Resulatet av nei i uravstemningen den gangen var den femte ferieuka, minner Jørgensen om.
Derfor kjøper han heller ikke argumentet med at man ikke kan vinne noe ved å stemme nei og dermed gå ut i streik.
– Det samme sa LO i 2000 også. Hvis man er pessimist i utgangspunktet har man allerede tapt, avslutter Petter Jørgensen i Oslo og Omgen Bussarbeiderforening.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside