JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Årets lønnsoppgjør innfridde ikke forventningene til bussjåførene. Umbrin Zohra i Nettbuss sier hun føler seg lurt.

Årets lønnsoppgjør innfridde ikke forventningene til bussjåførene. Umbrin Zohra i Nettbuss sier hun føler seg lurt.

Morten Hansen

Lønnsoppgjøret for bussjåfører på bussbransjeavtalen:

Bussjåfør Umbrin Zohra og kollegene må se langt etter lønnsløft: – Jeg føler meg lurt

I fjor ble det et magert oppgjør for bussjåførene. I år var det forventninger til at det tapte skulle bli tatt inn. Likevel uteble de store lønnstilleggene.


03.04.2019
14:01
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no

– Jeg er ikke fornøyd. Jeg føler meg verdiløs. Jeg føler meg lurt – enda en gang.

Umbrin Zohra kjører shuttlebuss mellom Oslo Lufthavn og hotellene ved Gardermoen. Hun er ikke nådig i karakteristikken av årets oppgjør for bussjåførene.

Før oppgjøret både håpte og trodde hun at sjåførene skulle hente igjen det de tapte fra fjorårets tarifforhandlinger. Slik gikk det ikke. Bussjåførene får 4,75 kroner mer i timen, eller drøyt 9.260 kroner i året, etter at LO og NHO mandag ble enige om lønnsoppgjøret for den såkalte bussbransjeavtalen.

Mange ansatte slipper skatt på personalrabatt, men bussjåfør Kjell Arne kan likevel få stor ekstraregning

Zohra trekker paralleller til slik hun behandler hunden sin når hun skal beskrive resultatet.

– Den får av og til en liten godbit for at den skal være rolig. Sånn opplever jeg årets oppgjør. Vi har fått en liten godbit for å være stille til neste år. Men denne godbiten er ikke god nok. Dette er misbruk av oss sjåfører. Nå må vi snart gjøre noe, sier Zohra.

Skuffete medlemmer

I følge Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss, er det mange som tenker som Zohra.

– Medlemmene er skuffet. Det er ikke noe annet å si om det. Vi vet at mellomoppgjørene ikke bidrar med mye. Men med tanke på fjorårets oppgjør, var forventningene større, sier Solberg.

I fjor ble det avtalt et tillegg på 30 øre, i tillegg til lokale oppgjør. Men siden bussbransjen ikke har lokale forhandlinger, fikk de et plaster på såret: Et tillegg på 2,75 kroner i timen, som skulle komme på i årets oppgjør – i tillegg til det som ble forhandlet sentralt. I årets oppgjør mellom LO og NHO, ble man enige om et flatt tillegg på 2,50 kroner mer per time. Dermed får sjåførene til sammen 4,75 kroner mer i timen – eller drøyt 9.260 kroner i året.

Saken fortsetter under bildet.

Gapet blir større

Kjell Næss, nestleder i norsk Jernbaneforbund (NJF), jubler ikke over oppgjøret i Bussbransjeavtalen.

– Bussjåførene kom dårlig ut i forrige oppgjør. Dette oppgjøret løser jo ikke det, sier Næss.

Han frykter at gapet blir større, framfor at det krymper.

– Selv om dette var et godt oppgjør generelt, tipper jeg at det kommer mer i de lokale oppgjørene i industrien. Da risikerer bussjåførene å komme lavere ut enn snittet, og avstanden til industriarbeideren blir større, sier Næss.

Da bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, var intensjonen å ha et lønnsnivå som lå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det har bransjen ikke klart. Næss vil likevel ikke si at bussbransjeavtalen ikke oppfyller intensjonen.

– Vi har tidligere vist at det er mulig å krympe lønnsgapet. I forbundsvise oppgjør har vi større spillerom. Så får vi se hvordan vi velger å gripe det an til neste år, sier Næss.

LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Her er resultatet

Oppgitt og misfornøyd

Frykten om at gapet skal øke er ikke ubegrunnet. I følge tall fra SSB tjente bussjåførene 429.840 kroner i året i fjor. Det er under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Årets tillegg vil utgjøre i underkant av tre prosent, inkludert overhenget. Det betyr at hvis industrien kommer opp til 3,2 prosent, er intensjonen i bussbransjeavtalen lengre unna.

– Det kan godt hende at det finnes noen finurlige måter å regne dette på. Men virkeligheten er enkel; vi kommer ikke på 3,2 prosent. Vi må jo bare akseptere at det ble sånn, sier Solberg.

Han forteller at det er mange medlemmer som har kommet til ham og fortalt at de er oppgitte og misfornøyde.

– Det er ingen glede å spore. De er misfornøyde med det vår side av forhandlingsbordet har oppnådd. Det eneste jeg kan svare er at det er vanskelige forhandlinger – og at vi får en ny mulighet til neste år. Da er det hovedoppgjør, og vi har litt flere verktøy tilgjengelige, sier Solberg.

Her er resultatet i lønnsoppgjøret mellom LO Stat og Spekter

Rasler med streikevåpenet

Et av verktøyene er streik. Solberg konstaterer at streikefaren vokser minst like mye som gapet til industriarbeiderlønna.

– Avstanden blir større. Kjapp hoderegning sier at vi må ha 22 kroner mer i timen for å hente inn intensjonen i bussbransjeavtalen. Det er utrolig dumt av arbeidsgiversiden at de da ikke kommer oss mer i møte. Nå er det sånn at veldig mange ønsker at vi markerer oss. Mange har allerede i år sagt at streikeviljen er sterk. Sånn sett har årets oppgjør gjort det nesten enda vanskeligere for det neste, sier Solberg.

03.04.2019
14:01
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker