JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MYE ANSVAR: Mens pilotene kan sette på autopiloten, må bussjåførene som kjører til og fra Gardermoen være på vakt hele tiden. Nå krever Umbrin Zohra og hennes kolleger at bussjåførenes lønn kommer opp på det nivået som bussbransjeavtalen lover.

MYE ANSVAR: Mens pilotene kan sette på autopiloten, må bussjåførene som kjører til og fra Gardermoen være på vakt hele tiden. Nå krever Umbrin Zohra og hennes kolleger at bussjåførenes lønn kommer opp på det nivået som bussbransjeavtalen lover.

Morten Hansen

Bussjåfør Zohra har 600 kroner mindre å handle for i måneden etter fjorårets lønnsoppgjør: – Det er ikke til å leve med

I fjor fikk bussjåførene drøy 2500 kroner mer i året, eller 0,7 prosents lønnsvekst. I år forlanger sjåførene et lønnsoppgjør som retter opp skjevhetene.



01.04.2019
07:00
10.04.2019 20:37

morten.hansen@lomedia.no

– Vi har nesten 600 kroner mindre å rutte med hver eneste måned, i forhold til i fjor. Det er ikke til å leve med. Vi som kjører buss er skikkelig misfornøyde, sier Umbrin Zohra.

Hun kjører shuttlebuss mellom Oslo Lufthavn og hotellene ved Gardermoen. Etter fjorårets lønnsoppgjør var stemningen dårlig.

Taper til industrien

Bussjåførene var en av fjorårets store tapere. Til sammen fikk de en lønnsvekst på 1,30 kroner i timen – eller 2535 kroner mer i året. Det tilsvarer en lønnsvekst på mellom 0,6 og 0,7 prosent. Til sammenlikning økte prisene med 2,7 prosent. Den gjennomsnittlige lønnsveksten i fjor var på omtrent 2,8 prosent.

– Vi forventer at det blir bedre i år. Nå taper vi i forhold til blant annet industriarbeiderlønna, sier Zohra.

Disse yrkene mistet kjøpekraft i 2018

Avhengig av pensjonister

Og lønnen i industrien er sentral for bussjåførene. Da bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, var intensjonen å ha et lønnsnivå som lå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det har bransjen ikke klart. I løpet av 2018 ble gapet større. Nå ligger sjåførene på om lag 90 prosent av industrien, eller drøyt 400.000 kroner.

– Vi sliter med å få nye generasjoner bussjåfører. Vi er avhengige av at folk står lenge i jobb, og at pensjonister fortsetter å kjøre. Den viktigste grunnen er lønna. Vi får ingen unge til å kjøre buss, hvis det ikke blir bedre betingelser.

Mistet frikortet

I tillegg til et dårlig lønnsoppgjør i fjor, har sjåførene i realiteten fått enda mindre å rutte med enn det som kommer fram i de offisielle statistikkene. For på nyåret ble skattereglene for fribilletten, som mange sjåfører har, skjerpet.

Verkstedarbeiderne taper flere tusen kroner på nye skatteregler

– Mange må sannsynligvis betale skatt av fribilletten. For oss som kjører shuttlebusser, er ikke det et problem. Vi mistet vår billett ved nyåret. Det er enda et eksempel på et gode som er blitt borte. Istedenfor å få mer å rutte med, får vi mindre. Man kan bruke 280 millioner kroner på nye uniformer, logo og farger. Men penger på sjåførene. Det ser vi ikke noe til, sier Zohra.

Hun understreker likevel at Nettbuss er en god arbeidsgiver for de 45 fast ansatte på Gardermoen.

– Det er en fantastisk arbeidsplass. Arbeidsmiljøet er godt og vi har et godt samarbeid med ledelsen. Men det hjelper ikke. Vi må også ha en lønn vi kan leve av, sier Zohra.

Stort ansvar

Hun mener inntekten ikke står i forhold til ansvaret. Hvert år frakter sjåførene på Gardermoen om lag 750 000 passasjerer.

– En pilot kan sette på autopiloten. Vi har ingen hvile mens vi kjører. Vi kan kanskje kjøre i tre timer uten pause til å gå på toalettet. Vi kjører i all slags vær og kjøreforhold. Ikke minst har vi ansvaret for sikkerheten til alle som sitter i bussen. Nå forventer vi at lønna gjenspeiler dette. Det holder ikke med en krone her og 50 øre der. Hvert år sier man at neste år skal skjevhetene rettes opp. Nå vil vi ikke vente lenger. I år skal vi ha et ordentlig lønnsoppgjør, sier Zohra.

ph

Økt kjøpekraft

Norsk Jernbaneforbund er innstilt på å gjøre noe på det økende lønnsgapet mellom industrien og bussbransjen. Forbundsleder Jane B. Sætre sier at bussjåførenes lønn vil bli forsøkt bedret.

– I vårt krav til LO Stat har vi presisert at gapet fra 2016-oppgjøret skal dekkes, i tillegg til krav om økt kjøpekraft. Det er nedfelt i protokoll hvordan mellomoppgjøret i Bransjeavtalen skal beregnes. Sjåførene er kjent med det og vet at det kan bli en krevende øvelse. Men vi forventer et godt og konstruktivt samarbeid med de andre forbundene i Bransjeavtalen, sier Sætre.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.04.2019
07:00
10.04.2019 20:37



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn


Flere saker