JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nettbussjåførene får reallønnsnedgang: – Skuffet over at det aldri blir vår tur

Årets tariffoppgjør gir bussjåførene 1,30 kroner i tillegg i timen. I realiteten er dette en reallønnsnedgang, og det gjør mange skuffet. Loke Borgersen, tillitsvalgt i Nettbuss, mener det likevel ikke er noe å hente på å stemme nei i uravstemningen.
UTÅLMODIGE BUSSJÅFØRER: Nettbusstillitsvalgt Loke Borgersen mener årets tariffoppgjør må være det siste hvor bussjåførene får reallønnsnedgang. Borgersen sier sjåførene er skuffet og utålmodige, og føler at de ikke blir invitert med på prioriteringene i tariffoppgjørene.

UTÅLMODIGE BUSSJÅFØRER: Nettbusstillitsvalgt Loke Borgersen mener årets tariffoppgjør må være det siste hvor bussjåførene får reallønnsnedgang. Borgersen sier sjåførene er skuffet og utålmodige, og føler at de ikke blir invitert med på prioriteringene i tariffoppgjørene.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Vi må bite tennene sammen og kreve mer i de to kommende oppgjørene, fastslår Borgersen.

Før LO og NHO hadde meklet ferdig årets tariffoppgjør i industrien – det som er kjent som frontfaget – var partene i bussbransjen enige om et lokalt tillegg på 30 øre. Dermed var det klart at årets oppgjør ville gi bussjåførene en svak lønnsvekst. Likevel måtte tariffoppgjøret i Nettbuss til mekling. Ikke på grunn av penger – men på grunn av pensjon.

Lønn: Dette er de 25 dårligst betalte yrkene

Spesielt spørsmålene rundt slitertillegget, som er tenkt for de som ikke kan kombinere avtalefestet pensjon med å jobbe ved siden av, skapte hodebry. Problemet i Nettbuss, var at det ikke fantes noen inndekning for dette tillegget. Det kom først på plass i de sentrale forhandlingene med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Dermed ble en streik avverget, og en felles bussbransjeavtalen for både NHO- og Spekter-området sikret.

– Vi har fått en løsning tilsvarende den i privat sektor, både på lønn, AFP og slitertillegget, sier LO Stats forhandlingsleder Øystein Gudbrands.

Busstreik avverget – resultat får blandet mottagelse blant sjåførene

Er utålmodige

Loke Borgersen, foreningsleder i avdeling 24 NJF i Bilpersonalets Forening, er glad for at streik ble unngått. Han klarer likevel ikke å skjule at han, i likhet med mange andre bussjåfører, er skuffet.

– Vi har oppnådd mye som fagbevegelse. Men som yrke...

Borgersen, som også er tillitsvalgt i Nettbuss, lar det henge i lufta.

Han konstaterer at det er utålmodighet blant bussjåførene.

– Stemningen er både og. Men det er ikke å legge skjul på at mange er skuffet. En lønnsvekst på 1,30 kroner i timen er lite. Det er der skuffelsen ligger. Nå kan vi ikke vente mye lenger på å få et godt oppgjør. Det må mer penger på bordet i 2019 og 2020, sier Borgersen.

Oppfyller ikke intensjonen

Da LO bestemte seg for at det skulle bli et samordnet oppgjør, skjønte Borgersen at bussjåførene ikke kunne forvente mye av tariffoppgjøret. Borgersen mener at det er få andre som er opptatt av de bussrelaterte tingene. Han konstaterer at han fikk rett. Sjåførene går mot en reallønnsnedgang. Intensjonen med bussbransjeavtalen – å holde tritt med industriarbeiderlønna – blir ikke oppfylt.

– Skuffelsen går i at det aldri blir vår tur. Vi skulle ha en lønnsutvikling som industriarbeideren – og kanskje komme oss litt nærmere – men gapet blir jo bare større og større. Busskarene og -damene føler at de aldri blir invitert med og løftet opp på det nivået som var meningen, fastslår Borgersen.

Mye ansvar – dårlig lønn

Han påpeker at lønna ikke har hatt samme utviklingen som innholdet i jobben. Å være bussjåfør blir mer og mer krevende.

– Den idylliske versjonen, med sjåføren som sitter og svinger på rattet og tar seg tid til alt, den er borte for lenge. Anbudene krever mer. Det er mye mer teknikk inne i bussen som man skal sette seg inn i og betjene. I tillegg har vi en arbeidstid med delskift, som gjør at arbeidsdagen blir lang. Man har jo i realiteten ikke fri, selv om man må parkere bussen noen timer, sier Borgersen.

Han mener lønna reflekterer at mange ikke forstår hvilket ansvar bussjåførene har.

– De fleste kjører jo bil. Men å kjøre buss, og ha ansvar for mange mennesker, er noe helt annet. Hadde man montert et par vinger på bussen, hadde lønna vært en helt annen, fastslår Borgersen.

Fornøyd med AFP

Han vil likevel ikke svartmale oppgjøret. Borgersen tror mange er fornøyd med at AFP og slitertillegget er på plass. Sistnevnte er et tillegg han tviler på blir tatt mye i bruk av kollegaene hans. Bussbransjen har en høy gjennomsnittsalder. AFP er en annen sak.

– Mange har tenkt å gå av ved 62, men så får de beskjed at de ikke kan. Blant annet for at de ikke har nok opptjening på grunn av virksomhetsoverdragelser. Disse håper jeg vi nå har fått en løsning for. Men det er jo også mange som sier at de skal gå av, men som synes det er vanskelig når dagen kommer. Da sier man til arbeidsgiver at det bare er å ringe. Det er jo et trivelig yrke. De aller fleste jobber jo langt over pensjonsalder, smiler Borgersen.

Spekter-oppgjøret: Fikk på plass slitertillegget

Vil stemme ja

Over 2600 medlemmer er omfattet av tariffavtalen som ble framforhandlet i LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund, Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet, Handel og Kontor samt Forbundet for Ledelse og Teknikk. Nå går meklingsresultatet til uravstemning med frist 27. april.

Borgersen vil stemme ja.

– På grunn av at det er et samordnet oppgjør i privat sektor, blir det ja i uravstemningen - selv om bussjåførene i NHO-området skulle si nei. Så om vi sier nei i Nettbuss, blir det bare vi som må ut i streik. Da står vi alene. Det er et stort ansvar, fastslår Borgersen.

Han mener det ikke er noe å tjene på å stemme nei i uravstemningen.

– Vi kommer ikke til å få mer enn de andre. Det eneste vi oppnår er at vi får publikum mot oss, og at bussbransjeavtalen ikke blir verdt noe. Det er det ingenting å tjene. Det er bare å bite sammen tennene og se fram mot neste oppgjør. Vi har en avtale om at vi i alle fall får tre kroner i 2019. Det er et utgangspunkt. Det er på tide at også bussjåførene oppnår noe, slår Borgersen fast.

Dette er oppnådd:

• Normallønnssatsene og minstelønnssatsene i Bussbransjeavtalen økes med kroner 2.535 (1,30 kroner per time).
• Slitertillegget blir identisk med det som er avtalt mellom LO og NHO. Dette er et tillegg til pensjonen for de som går av med pensjon ved 62, 63 eller 64 år og ikke arbeider ved siden av.
• LO og NHO bruker pengene fra fondet for Sluttvederlagsordningen for å finansiere slitertillegget. Et slikt fond finnes ikke for Spekter-bedriftene, derfor var det en utfordring å finne en løsning på dette i forhandlingene.
• Frist for uravstemningen er den samme som for LO-NHO-oppgjøret, 26. april.

Gapet blir jo bare større og større.

Loke Borgersen, Nettbuss-tillitsvalgt

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette er oppnådd:

• Normallønnssatsene og minstelønnssatsene i Bussbransjeavtalen økes med kroner 2.535 (1,30 kroner per time).
• Slitertillegget blir identisk med det som er avtalt mellom LO og NHO. Dette er et tillegg til pensjonen for de som går av med pensjon ved 62, 63 eller 64 år og ikke arbeider ved siden av.
• LO og NHO bruker pengene fra fondet for Sluttvederlagsordningen for å finansiere slitertillegget. Et slikt fond finnes ikke for Spekter-bedriftene, derfor var det en utfordring å finne en løsning på dette i forhandlingene.
• Frist for uravstemningen er den samme som for LO-NHO-oppgjøret, 26. april.