Påstander om streikebryteri og blokade. De streikende lageransatte møtte Elkjøp-ledelsen mandag
Elkjøp nekter å godta tariffkravet fra Transportarbeiderforbundet. Elkjøps tilbud blir blankt avvist av de ansatte.
Bjørn Anders Jonassen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet og klubbleder for de lageransatte i Elkøp Distribusjon, Marius Kristiansen (til høyre).
Martin Guttormsen Slørdal
res@lomedia.no
Mandag møtte de streikende transportarbeiderne ledelsen i Elkjøp Distribusjon. Streiken startet fredag, etter at partene ikke kom til enighet.
Elkjøp avviser kravet fra LO-forbundet Transport om tariffavtale for de lageransatte.
Mandagens møte skjedde idet de 43 streikende lagerarbeiderne hadde vaktskifte utenfor porten til bedriften på Lørenskog. Der hadde de første vært på plass allerede klokka fem i dag tidlig.
Anklaget for ulovlig blokade
Om partene stod langt fra hverandre før helgen, kom de ikke noe nærmere en løsning mandag. På møtet deltok representanter fra Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Oslo Transportarbeiderforening, NTFs tillitsvalgte på Elkjøp distribusjon AS, samt ledelsen i selskapet.
Allerede fredag ettermiddag, noen timer etter at streiken ble iverksatt, ble streikevaktene på utsiden av Elkjøp Distribusjon anklaget for ulovlig blokade. I tillegg ble politiet tilkalt av bedriftsledelsen.
Får ikke tilgang på lageret
Til Transportarbeideren forteller Bjørn Anders Jonassen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, at de samme påstandene ble fremmet fra Elkjøp sin side på dagens møte.
– De mente at vi drev med ulovlig blokade, men det avviste vi. Vi står foran portene og driver en lovlig streik. Reglene som gjelder for streik kan vi i Transportarbeiderforbundet, sier han bestemt.
Transportarbeiderforbundet ba på sin side om tillatelse til at de tillitsvalgte kunne få sjekke på lageret at ingen gjorde jobben de lageransatte ville utført om det ikke var streik.
– Vi har mistanke om at det foregår streikebryteri. Derfor vil vi sjekke, sier Jonassen.
Det ønsket ble ikke imøtekommet av Elkjøp-ledelsen.
– Det betyr at vi må stoppe mesteparten av transporten som går ut fra lageret fra onsdag. Vi kommer ikke til å stoppe bilene fysisk, men spørre sjåførene om vi kan få sjekke bilene, påpeker han.
Avstanden mellom kravet fra de streikende lagerarbeiderne på Elkjøp Distribusjon AS på Lørenskog og tilbudet fra bedriften er stor.
Roy Ervin Solstad
Står langt fra hverandre
Transportarbeiderforbundet krever tariffavtale for de 43 lageransatte på Elkjøp Distribusjon AS, der forbundet har organisert samtlige lageransatte. Forbunet krever at Elkjøp undertegner den såkalte grossistoverenskomsten, men det kravet har blitt avvist av Elkjøp både før mekling, i mekling, og i dag.
– Vi står langt fra hverandre og er veldig uenige. Elkjøp ville ikke skrive under på grossistoverenskomsten i dag heller, sier NTF-forbundssekretæren.
Svekker konkurranseevnen
Chief of staff i Elkjøp, Stein Riibe, forklarer hvorfor selskapet ikke vil innfri fra fra lagerarbeiderne:
– Vi mener den er uegnet til å regulere hjemmeleveranser. Å innføre grossistoverenskomsten vil medføre at kostnaden ved hjemmeleveranser øker med rundt 60 prosent, noe som etter vårt syn svekke konkurranseevnen så markant at det vil være umulig å videreføre virksomheten med dagens organisering, påpeker han.
Tilbød bedriftsavtale
I dag har de dårligst lønnede lagerarbeiderne helt ned i 153 kroner timen i lønn. Det er langt under grossistoverenskomstens 219,12 kroner timen.
Riibe sa for øvrig til Transportarbeideren på fredag da bruddet var et faktum, at Elkjøp ikke var mot tariffavtaler, men at Elkjøp mente "Overenskomst for transportselskaper i Norge", var riktigere å bruke. Elkjøps tilbud til de ansatte om å gå inn på den tariffavtalen står ved lag. Det samme gjør en avtale direkte med bedriften som etter det Transportarbeideren forstår skal ligge på 440.000 kroner i året, inkludert bonuser.
Stein Riibe, chief of staff i Elkjøp.
Martin Guttormsen Slørdal
Ikke regnet ut besparelse
Riibe har imidlertid ikke regnet ut hvor mye Elkjøp vil spare på enten den andre tariffavtalen eller avtalen direkte med bedriften.
– Vi har ikke hatt mulighet til å gjøre ytterligere sammenligninger. Ved overgang til tariffavtale vil det også være endringer i lønnstillegg som vil være med påvirke. Ikke minst gjør det siste at det vil være litt arbeid med å beregne dette presist, sier han.
– Mer i samsvar med markedet
Han understreker imidlertid at primærtilbudet fra Elkjøp til de ansatte er å inngå vilkår i samsvar med overenskomst for transportselskap i Norge.
– Den vil medføre at noen av de ansatte går opp i lønn. Utover det vil tillegg og andre rettigheter, så som AFP, bli regulert av tariffavtalen. Ved bruk av Transportoverenskomsten vil det også være mulig å få etablert et lokalt lønnsnivå i samsvar både med markedet og også det lønnsnivået øvrige sammenlignbare arbeidstakergrupper har i selskapet. For oss er det også viktig med en lønnspolitikk som internt fremstår som rettferdig og balansert, sier han.
Nytt tariffområde
Riibe legger heller ikke skjul på at NTF burde se på muligheten for å få opprettet en egen avtale for bedrifter med hjemmeleveranser, slik som Elkjøp Distribusjon.
– Etter vårt syn er dette et område i vekst hvor det er flere argumenter for å vurdere en egen tariffregulering av virksomhetsområdet, sier Stein Riibe.
Stor streikevilje
For Transportarbeiderforbundet er verken en direkteavtale med bedriften eller tariffavtale etter overenskomst for transportselskaper aktuelt.
– Vi skal ha grossistoverenskomsten, og streikeviljen for å få det på plass er enorm. Vi har jo fått ordentlig flott vær å stå ute og streike i også, smiler Bjørn Anders Jonassen.
Handel og Kontor har for øvrig signalisert at de vil ta ut medlemmene sine i flere Elkjøp-butikker i sympatistreik for å legge ytterligere press på Elkjøp.
En sympatistreik vil kunne iverksettes to uker etter at den er varslet.