JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ansatte i offshorebransjen risikerer midlertidig lønnskutt for å beholde jobbene sine

Sjøfolk i offshore åpner for lønnskutt for å redde arbeidsplassene

Ansatte i rederier som driver med oljeservice får ingen lønnstillegg i år. I stedet må fagbevegelsen åpne opp for kostnadereduserende tiltak som midlertidige lønnskutt i kriserammede rederier.
OFFSHORE I KRISE: –Vi ble enige om å gi kriserammede rederier muligheten til skjære ned på kostnader for å komme seg gjennom krisa, sier Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund. 
–Situasjonen må være sånn at uten kostnadsreduserende, tiltak vil driften av rederiet være truet, forklarer Hansen.

OFFSHORE I KRISE: –Vi ble enige om å gi kriserammede rederier muligheten til skjære ned på kostnader for å komme seg gjennom krisa, sier Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund. –Situasjonen må være sånn at uten kostnadsreduserende, tiltak vil driften av rederiet være truet, forklarer Hansen.

Ole Palmstrøm

yngvil@lomedia.no

Norges Rederiforbund, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund ble i går enige om fornyelse av tariffavtalene for utenriks. Alle overenskomstene fikk 1,9 prosent lønnsøkning – unntatt ansatte som jobber under norske lønns- og arbeidsvilkår på fartøyer i offshoreservice.

Partene vil prøve å bidra til å redde kriserammede rederier som driver innen offshoreservice og ble enige om en protokoll som sier: «Markedssituasjonen kan for enkelte rederi gjøre det nødvendig å gjennomføre kostnadsreduserende tiltak for å opprettholde driften og holde på norsk kompetanse», står det i protokollen fra forhandlingene.

Høyre vil kutte ferieuke for ansatte over 60 år

Betingelser til rederiene

Det er strenge betingelser for at rederiene og de berørte fagforeningene kan inngå lokale avtaler om kostnadsreduserende tiltak, for eksempel lønnskutt, som bare kan være midlertidige.

– Vi ble enige om å gi kriserammede rederier muligheten til skjære ned på kostnader for å komme seg gjennom krisa, sier Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund til frifagbevegelse.no.

Partene er enige om flere krav til rederiene:

– Situasjonen må være sånn at uten kostnadsreduserende tiltak vil driften av rederiet være truet, forklarer Hansen.

Dette er en videreføring av en lignende protokoll fra desember 2015 da krisa slo inn for fullt.

Nå er det ikke lenger lov å tvinge 67-åringer til å slutte på jobben

– Det som var mulig å oppnå

De andre tariffavtalene i utenriksfarten endte med 1,9 prosent lønnstillegg.

Det gjelder ansatte som jobber på Color Line, bøyelastere som jobber med lasting eller lossing av tankskip på åpent hav, båter som legger strømkabler i sjøen mellom land og i fjorder, og sjøfolk på for eksempel lastebåter og tankbåter.

– 1,9 prosent var det som var mulig å oppnå i disse tider, sier Johnny Hansen.

• Følg oss på Facebook

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse