Holship-dommen får dramatiske konsekvenser:
Havnearbeiderne risikerer å stå på bar bakke etter tre år i streik
Torsdag vil trolig forbundsstyret i Transportarbeiderforbundet vedta å avslutte boikotten i Risavika. Dermed vil trolig 36 havnearbeidere stå uten jobb og uten streikebidrag om kort tid.
Etter mer enn tre år avsluttes trolig både boikott og sympatistreiker i Risavika, Mosjøen og i Tromsø. Etter dommen i Høyesterett før jul, må leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen (til venstre på dette bildet fra februar 2014) innse at man ikke lenger har mulighet til å bruke kampmidler for å innføre tariffavtaler på norske havner.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Den 1. november 2013 startet en over tre år lang boikott av Risavika Terminal utenfor Stavanger. En drøy måned senere, 7. desember 2013 ble havnene i Tromsø og Mosjøen tatt ut i sympatistreiker. Nå vil alle tre havnene rammes av Holship-dommen fra Høyesterett som kom rett før jul. Det sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen til Transportarbeideren onsdag kveld.
Trekker seg fra Risavika-rettssak
– Dommen sier at det ikke kan benyttes kampmidler for å få innført havnearbeidernes tariffavtaler og underkjente samtidig fortrinnsretten som ligger i ILO-konvensjon 137. Selv om Holship-dommen er knyttet til et dansk selskap og EØS-avtalens etableringsrett, vil den også bli lagt til grunn i Risavika-saken. Det ligger allerede en anke inne for lagmannsretten når det gjelder boikott av Risavika, men både vi og LO har vurdert at faren for tap er for stor til å kjøre den saken videre. Dermed må boikotten av Risavika avsluttes, sier Johnsen.
– Forbundet har ikke råd til å ta på seg ytterligere økonomiske utgifter ved et tap, sier han.
Mister streikebidraget
Han påpeker imidlertid at det er forbundsstyret som skal gjøre det endelige vedtaket, slik vedtektene sier at forbundsstyret skal gjøre både ved igangsettelse og avslutning av konflikter.
Dersom forbundsstyret følger innstillingen om å avslutte boikotten av Risavika og med det sympatiaksjonene i både Tromsø og Mosjøen, vil det samtidig bety at streikebidraget som de tolv i Tromsø, 16 i Mosjøen og åtte i Stavanger har fått, ikke lenger vil bli utbetalt.
– Da vil det vedtektsmessige grunnlaget for streikestøtte opphøre. Forbundsstyret kan selvfølgelig vedta bevilgninger i denne saken som i andre saker, men det kan ikke gis streikebidrag etter at konflikten er avsluttet, poengterer NTF-lederen.
Nytt tariffsystem
Johnsen avviser imidlertid at dommen i Høyesterett betyr døden for norske havnearbeidere i all framtid.
– Det er døden for de to tariffavtalene som ligger der, men vi ser jo allerede at i Oslo har havnearbeidernes eget losse- og lastekontor en klar strategi på å gå ut til alle brukerne på havna for å tilby sine tjenester på kommersielle vilkår. Før vi får til et nytt tariffsystem, kan det være en modell som også kan brukes i noen andre havner, sier han.
Johnsen bekrefter at arbeidet med et nytt tariffsystem er nødt til starte så snart som mulig i samarbeid med NHO. For de rammede havnearbeiderne trengs det imidlertid hjelp nå.
– Vi vil selvfølgelig bistå havnearbeiderne videre for å forsøke å få disse havnearbeiderne inn igjen i arbeid i havnene eller i annet arbeid, sier han.
Trenger ryddige forhold
Johnsen understreker at tapet i Høyesterett ikke stopper NTF sin kamp mot sosial dumping og for å sikre ordna arbeidsforhold og tariffavtaler i havnene.
– Det vil nok også være i NHOs interesse, da de har mange små operatører som ikke kan ansette egne folk til losse og lastearbeidet. Disse trenger den kompetansen som havnearbeiderne har. I tillegg vil nok også NHO være interessert i ryddige forhold på havnene, slik at ikke deres egne bedrifter utkonkurreres av useriøse aktører som driver sosial dumping, sier han.
Norge må avklare
Transportarbeiderforbundets leder forteller at i tillegg til den tariffpolitiske jobben, også må jobbes opp mot politikerne. Forbundet har allerede vært i møter med Arbeiderpartiet på Stortinget og et møte med SV-leder Audun Lysbakken er planlagt i starten av neste uke.
– Siden dommen underkjente tariffavtalens fortrinnsrett og derved dagens implementering av ILO-konvensjonene 137 og 152, må dette skje på en annen måte. Norge må avklare hva som er vår definisjon av havnearbeidere og etablere et register over havnearbeidere i henhold til denne definisjonen. Dette er en del av forpliktelsene som Norge har påtatt seg etter at konvensjonen ble vedtatt innført i Norge, sier han.
Gjør ikke noe med Yilport
Den andre havneboikotten forbundet har innført, mot Yilport i Oslo, vil det derimot ikke bli gjort noe med.
– Da vi var hos meklingsmannen sa han at det ikke var noe i veien for å iverksette boikott, og Yilport som er fra Tyrkia, er heller ikke noe EØS-land og dermed omfattet av EØS-avtalen. Likevel vil konsekvensen nok være at vi ikke iverksetter flere aksjoner der, men det er heller ingen grunn til å avblåse boikotten, påpeker han.
Har ikke sovet godt
Mandag og tirsdag denne uka var havnearbeidere fra nesten alle havnene i Norge samlet i Transportarbeiderforbundets lokaler. Der ble meldingen om at boikotten ville bli avsluttet og med det sympatistreiker og streikebidrag, mottatt med både sjokk og forståelse. Johnsen innrømmer at han har hatt tunge dager og netter siden dommen kom i Høyesterett før jul.
– Nettene har ikke vært veldig gode. Jeg har grublet og tenkt, for vi må sørge for at havnearbeiderne kommer seg inn i ny jobb, fortrinnsvis som havnearbeidere. Jeg tror det kan være realistisk for mange, avslutter Lars Morten Johnsen med et lite snev av optimisme.