JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Lagermedlemmene i LO forsvinner til YS, fordi LO og forbundslederne ikke gjør noe

Bransjerådsleder for grossist i Transportarbeiderforbundet, Fredrik Winger Solvang, prøver fortvilet å beholde lageransatte i LO.
Fredrik Winger Solvang, bransjerådsleder grossist
Norsk Transportarbeiderforbund advarer mot medlemsflukt fra LO til YS, dersom det ikke blir ryddet opp i lagerkonflikten mellom NTF og HK.

Fredrik Winger Solvang, bransjerådsleder grossist Norsk Transportarbeiderforbund advarer mot medlemsflukt fra LO til YS, dersom det ikke blir ryddet opp i lagerkonflikten mellom NTF og HK.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Denne høsten har det brygget opp til strid mellom Transportarbeiderforbundet og Handel og Kontor om hvem som skal organisere de lageransatte ved enkelte lager.

Striden går på om disse lagrene er kombinert butikk og lager, eller rene grossistlager.

Store forskjeller

De to LO-forbundenes tariffavtaler har i løpet av de 25 årene utviklet seg forskjellig. Minstesatsen i Transport sin avtale har økt raskere enn minstesatsen i HKs avtale.

Resultatet er at den laveste satsen i de to avtalene varierer fra 158 kroner timen i HK-avtalen til 213 kroner timen for grossistoverenskomsten til NTF. Det er også noen ulikheter når det gjelder skiftbetalingen som gir de ansatte på NTF-avtalen mer i tillegg totalt sett til tross for at selve prosentsatsen er lavere. Det skyldes at i HK-avtalen utbetales i utgangspunktet skifttillegget på 25 prosent kun for de timene man jobber utover normalarbeidstid, mens i NTF-avtalen får man 20 prosent på alle timene man jobber, også når man jobber dagskift innenfor normalarbeidstiden.

Lokalt har enkelte HK-klubber jobbet for å heve lønna på lageret, med stor suksess. Etter jobbing fra de HK-tillitsvalgte får ansatte i Brødrene Dahl får en lønnsøkning på 66.000 kroner fra nyttår.

LO svarer på organisasjonsstriden om lagrene

Fikk ikke avtale

På flere lager er det store forskjeller i lønna. Transportarbeideren har avdekket at på et av disse lagrene, Heidenreich på Skedsmokorset nordøst for hovedstaden, der HK har avtalen, men NTF mener de burde ha den, har lageransatte ligget mellom 47.000 kroner og 103.000 kroner (inkludert skifttillegg) under det de ville fått med en NTF-avtale.

Transportarbeiderforbundet har krevd avtale, men LO og HK har satt foten ned, og i et møte med LO-ledelsen sist uke, ble det kun vist til at LO ikke kunne gjøre noe siden det var en grenseavtale mellom de to forbundene.

Et møte mellom ledelsen i NTF og HK er planlagt, men vil trolig ikke bli avholdt før rett før jul.

Lageransatt kunne tjent 103.000 kroner mer med ny avtale

Dette er striden

Striden mellom de to LO-forbundene gjelder spesielt for lagre der det tidligere har vært kombinerte butikker og lagre, men der grossistlageret er blitt skilt ut som en egen enhet, eller der butikkdriften er opphørt. I 1992 ble det laget en grenseavtale mellom de to LO-forbundene som sier at der det er kombinert drift, skal Handel og Kontor ha organisasjonsretten, mens rene grossistlagre er Transportarbeiderforbundets område.

– Må skje noe nå

Det mener Fredrik Winger Solvang, valgt bransjerådsleder for grossist i Transportarbeiderforbundet, er for lenge å vente.

– Situasjonen er kritisk. De lageransatte medlemmene i Transportarbeiderforbundet sier nå at de vil melde seg ut av LO og inn i YS-forbundet YTF, siden det ikke skjer noe. På meg virker det som om LO ikke har noen plan eller meninger om de lageransatte. Resultatet er at mens LO, Handel og Kontor og Transportarbeiderforbundet ikke gjør noe, så forsvinner medlemmene til YTF. Det vil bare svekke grossistbransjen, sier Winger Solvang oppgitt.

YTF er et forbund i hovedsammenslutningen YS.

LO og YS konkurrerer i visse bransjer om medlemmene.

Forbundslederne vil møtes for å rydde opp i lønnskaos

Mener NTF var for snille

Solvang sier rett ut at ledelsen i Transportarbeiderforbundet har vært altfor snille med HK i oppfølgingen av grenseavtalen fra 1992, og mener noe av det kan skyldes forsøket på forbundssammenslåing, kalt Forbund1, der både HK og NTF var en del av storforbundsplanene.

– HK kan ikke argumentere med at de skal ha avtalene fordi de tradisjonelt har hatt dem. Den tradisjonen ble gravlagt med grenseavtalen i 1992, men HK overførte aldri de lageransatte til oss, slik vi overførte de ansatte på bensinstasjonene til dem, slik avtalen sa, poengterer han.

Strid om netthandel

Nå tyder mye på at den samme striden også kommer på hvem som skal organisere netthandelen.

– Vi verver på Kolonial.no og er allerede halvveis til å kunne kreve tariffavtale der, avslører han, og sier følgende om at HK påstår at netthandel er butikk og dermed deres tariffområde.

– Det er jo helt håpløst. Hele poenget med netthandel er jo at man kutter ut butikkleddet for å spare penger. Det sier Kolonial.no selv, bortsett fra når det gjelder tariffavtale. Da skal de ha avtale med HK, fordi den er billigere for dem. Det er en tariffhopping, tordner Winger Solvang, før han fortsetter nærmest på innpust.

– Jeg diskuterer ikke butikk og kontor-arbeid med HK-leder Trine Lise Sundnes, men her plukkes varene rett fra lageret til kunden. Det er logistikk. Hvis Trine Lise mener noe annet, tar hun feil, men hun er hjertelig velkomment til å diskutere logistikk med meg. For det kan jeg, sier bransjerådslederen.

Hvilket LO-forbund skal forhandle lønna for de ansatte ansatte i matbutikker på nett?

– Bilag gir ingen innflytelse

I avtalen de lageransatte på HK-organiserte bedrifter går på, finnes det også et ekstrabilag som sier at lønns- og arbeidsvilkårene skal følge tariffavtalen mellom NTF og Virke. Det bilaget mener Winger Solvang er en bekreftelse på at HKs lageransatte skulle vært NTF-medlemmer.

– Det bilaget er en innrømmelse av at disse er lagerarbeidere, men når de kun er på et bilag, så har de ingen reell innflytelse på egen tariffavtale. Poenget med å være organisert er jo at man skal ha en reell påvirkning på egne lønns- og arbeidsforhold. Det bilaget viser bare at HK har snodd seg rundt omfangsbestemmelsen, og jeg kan ikke skjønne at LO har godtatt dette når de skulle vært på vår avtale, sier han undrende.

Reaksjoner fra hele landet

Han mener det er merkelig at det skal være to så ulike avtaler for lageransatte.

– Jeg har spurt og spurt hvorfor noen lageransatte skal ha så mye dårligere vilkår enn andre, og ikke minst hvorfor det er så viktig å kjempe for å beholde dem på en dårligere avtale enn vår, men jeg har ennå ikke fått noe svar. Vi får reaksjoner fra grossistlagre over hele landet på dette, sier han.

Winger mener løsningen på floka er like enkel som den er vanskelig.

– På Heidenreich må HK bare droppe kravet sitt og la NTF får tariffavtalen. De lageransatte kommer ikke til å gå til HK, uansett. Jeg anbefaler dem ikke å gå til YTF, men de lageransatte er ikke så prinsippfaste at de vil stå side om side med Trine Lise og tape fra 40.000 til 100.000 kroner på det, sier Fredrik Winger Solvang.

Møte rett før jul

Leder i Handel og Kontor, Trine Lise Sundnes, vil ikke kommentere påstandene fra Winger Solvang direkte.

– Fredrik Winger Solvang må bare fortsette å rope. Jeg forholder meg til forbundslederen i Transportarbeiderforbundet og han kan ikke møte oss før tidligst 15. desember. Jeg har sagt at vi ikke vil kommenterer påstandene før vi har hatt et møte med Transportarbeiderforbundet. Det gjelder fremdeles, sier Sundnes til Transportarbeideren.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse