JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lageransatt kunne tjent 103.000 kroner mer med ny avtale

– Jeg synes det er urettferdig rett og slett.
Fredrik Winger Solvang fra Transportarbeiderforbundet (innfelt) kommenterer lønnsslippen til den Heidenreich-ansatte.

Fredrik Winger Solvang fra Transportarbeiderforbundet (innfelt) kommenterer lønnsslippen til den Heidenreich-ansatte.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Transportarbeideren har fått tilgang til lønnslippen til en av de ansatte på Heidenreich-lageret på Skedsmo i Oslo. Den viser en månedslønn på 27.470 kroner. Skifttillegget er på 5494 kroner, noe som utgjør 20 prosent av hele månedslønna.

Timelønna til lagerarbeideren er dermed på drøyt 169 kroner med Handel og Kontors avtale.

Lageransatte går glipp av 100.000 kroner grunnet intern LO-krangel

Hadde terminalarbeideren på Heidenreich gått på Transportarbeiderforbundets avtale, ville timelønna vært på 213 kroner. Eller 34.614 kroner i måneden. Også her vil 20 prosent skifttillegg tilkomme på hele månedslønna. I dette tilfelle ville det vært 6923 kroner hver måned.

Omregnet til årslønn betyr det at den terminalansatte på Heidenreick sin årslønn i dag er på 395.568 kroner inkludert skifttillegg i motsetning til snaut 498.442 kroner for det samme med Transportarbeiderforbundets satser. Det er en forskjell på nesten 103.000 kroner årlig.

– Jeg synes det er urettferdig rett og slett. Jeg visste jo at det ikke var den beste lønna, men at jeg er den eneste som ligger så lavt er ikke bra. Selv folk som er ansatt etter meg har fått bedre lønn. Det gjør at man føler seg mindre verdsatt, sier den ansatte som ønsker å være anonym.

Vedkommende som forteller til Transportarbeideren at det oppleves som skummelt å skulle ta opp den dårlige lønna med ledelsen i bedriften.

– Som aleneforsørger håper jeg det går i orden. Det er veldig mye penger, sier den den lageransatte på Heidenreich.

103.000 mindre hvert år

Det har blitt en anspent situasjon mellom to forbund i LO etter at lageransatte på Heidenreich i Oslo ønsker seg Transportarbeiderforbundets (NTF) tariffavtale i stedet for den de har nå, fra Handel og Kontor.

Med NTFs avtale ville de ansatte få lønnsøkninger på 38.000-103.000 kroner.

De to forbundene har vært uenige om disse tallene. Da saken om de store lønnsavvikene ble kjent, var det fordi tillitsvalgte i Transportarbeiderforbundet rykket ut i fagbladet Transportarbeideren med sin versjon. I artikkelen hevdet de at enkelte ansatte gikk glipp av opptil 100.000 kroner i årslønn med HKs avtale

Det fikk bransjerådsleder Roger Jacobsen i Handel og Kontor til å reagere. Han mente NTF var uredelige, og hevdet de gikk ut med feil tall når det gjeldt lønnsforskjellene i Heidenreich.

– NTF må oppføre seg som en profesjonell aktør og ikke drive med omtrentligheter og usannheter. Den reelle forskjellen ligger på rundt 38.000 kroner, sa han til HK-Nytt.

Handel og Kontor mener NTF har brutt grenseavtalen og ikke har retten til å organisere medlemmer hos Heidenreich.

Slik kommenterer LO Heidenreich-krangelen mellom NTF og HK

– Rart å bagatellisere

Fredrik Winger Solvang i Oslo Transportarbeiderforening sier lønnslippen beviser det han og Transportarbeiderforbundet hele tiden har hevdet.

– Jeg tar det ikke så tungt å bli beskyldt for løgn av Handel og Kontor, men her er altså beviset på at forskjellen har vært mellom 40.000 og 100.000 kroner, slik vi hele tiden har hevdet. Ikke "bare" på 38.000 kroner slik HK påstod. Jeg synes også det virker rart å bagatellisere et lønnforskjell på nesten 40.000 kroner, sier Winger Solvang.

Han mener Heidenreich-saken viser at alle lagerarbeidere bør være organisert i samme forbund.

– Det jeg sliter mest med å forstå er hvorfor HK-tillitsvalgte ikke vil ha sine medlemmer på den avtalen som er sterkest. At de ikke vil ha de medlemmene på en avtale de har innflytelse på. Jeg har spurt om dette gang på gang, men aldri fått noe svar. Den eneste grunnen må være å opprettholde antall medlemmer i eget forbund på grunn av inntektene og for å ha makt på LO-kongressen. Å kjempe for medlemmenes beste kan det jo ikke være, sier Winger Solvang.

– Var ingen bagatellisering

Bransjerådsleder for privat handel og service i Handel og Kontor, Roger Jacobsen, sier til Transportarbeideren at det han reagerte på var at NTF hevdet at alle tapte 100.000 kroner i året, når de aller fleste går på lønnsats 6 som er den høyeste satsen.

– Hvis noen oppfattet det jeg ville formidle som en bagatalisering av situasjonen, beklager jeg det. Situasjonen er alvorlig nok for oss det gjelder. En statistikk Handel og Kontor bestilte fra Statistisk sentralbyrå etter hovedoppgjøret bekrefter at det er ytterst få som går på satsene 1-5, men det at man nå har en høyere minstelønnssats ved å gå på NTF sin overenskomst i forhold til HK sin er også et dårlig argument. Vi skal ikke mange årene tilbake før det var motsatt, sier Jacobsen.

• – Ikke unødig støy å ønske seg 100.000 ekstra i lønn

Han sier at det dengang var lokale tillegg som gjorde at medlemmer av NTF hadde samme lønn som medlemmer av HK.

– Nå har vi fått en situasjon der lønnsutviklingen til Grossistoverenskomsten har vært overraskende høy takket være garantilønnsordningen NTF fikk inn i sin overenskomst etter mange års kamp. Noe de fikk på plass fordi HK hadde det fra før i sin overenskomst, sier Jacobsen.

Han mener det må inn mer enn justering av lønn ved neste hovedoppgjør til våren.

– NTF svartmaler

Jacobsen sier han aldri trodde han skulle få se at en part i arbeidslivet skulle oppfordre til tariffhopping, slik han opplever at Transportarbeiderforbundet nå gjør på grossistlagrene.

– Vi som klubbtillitsvalgte ute på lagrene legger merke til, er at noen tillitsvalgte i NTF forsøker å svartmale situasjonen. De klager over at LO og HK ikke bare sender over sine lagermedlemmer til NTF siden de har høyere tariff per dags dato. Men jeg kan ikke med mine 18 år som tillitsvalgt huske at noen i NTF foreslo det motsatte på 2000-tallet når HK hadde høyere lønn for sine lageransatte enn det NTF hadde, sier han.

Han mener det beste ville vært om partene fikk ryddet opp i lønnsforskjellene, og at om ikke det blir rettet opp i Handel og Kontor sin landsoverenskomst, vil alternativet for svært mange ikke være NTF, men å melde seg ut av LO.

– Dette bare bekrefter bare vårt syn på enkelte aktører som direkte utaktiske og uprofesjonelle, avslutter Roger Jacobsen.

Dato satt for NTF/LO-møte

Transportarbeideren har vært i kontakt med Bjørn Mietinen, 1. nestleder i Handel og Kontor, men han ønsker ikke å kommentere påstandene fra Fredrik Winger Solvang.

– Dette diskuterer vi i møte med Transportarbeiderforbundet, ikke i media, sier Bjørn Mietinen.

Det møte vil først skje etter at Transportarbeiderforbundet har diskutert saken med LOs ledelse. Møtet mellom NTF- og LO-ledelsen vil ifølge NTF-leder Lars Morten Johnsen bli avholdt neste mandag.

Forbundslederne vil møtes for å rydde opp lagerlønnskaos

Annonse
Annonse