JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport krangler med HK om hvem som skal organisere lageransatte. Dette svarer LO

Transport-lederen setter pris på LOs uttalelse i striden om organisering av ansatte ved lageret i Heidenreich.
- At bedriften har skilt ut sentrallageret som egen enhet, betyr at Heidenreich-lageret er et rent grossistlager. Ikke en kombinert entros- og detaljforretning, slik det kreves for at HK skal ha tariffretten, sier Lars Morten Johnsen, leder i NTF.

- At bedriften har skilt ut sentrallageret som egen enhet, betyr at Heidenreich-lageret er et rent grossistlager. Ikke en kombinert entros- og detaljforretning, slik det kreves for at HK skal ha tariffretten, sier Lars Morten Johnsen, leder i NTF.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

To LO-forbund strides nå om hvem som skal organisere de ansatte ved lagrene i Heidenreich. Handel og Kontor organiserer dem nå, og har tariffavtale med bedriften.

Nå har imidlertid Transportarbeiderforbundet fremmet krav om å få organisere dem, og forbundet hevder de ansatte da vil gå kraftig opp i lønn.

Transportarbeideren har innhentet uttalelser fra LOs forhandlingsavdeling om saken.

Geir Høibråten i LOs forhandlingsavdeling kommer med kritikk av Transportarbeiderforbundets (NTF) framgangsmåte i saken. Han mener Transportarbeiderforbundet ikke burde ha vervet medlemmer der. Han mener forbundet heller ikke burde lovet de ansatte ny og bedre tariffavtale.

HK organiserer dem

LO bekrefter at Handel og Kontor i dag organiserer disse ansatte, men LO gir ingen anbefaling om hvilket forbund som burde organisere dem.

De to LO-forbundene har en grenseavtale fra 1992 som regulerer hvem som skal organisere ved ulike typer lager. Grenseavtalen sier at ved engroslager som utfører arbeid tilknyttet pakking, truckkjøring, transport og vareplukking skal ansatte være organisert i NTF, men ved kombinerte engros- og detaljforretninger skal arbeidstakerne være organisert i Handel og Kontor.

– Ikke unødig støy å kreve 100.000 kroner ekstra i lønn

– Driften er endret

Geir Høibråten i LO skriver i en epost til Transportarbeideren at Handel og Kontor sin avtalehistorikk med Heidenreich går tilbake til 1948, og at lageroverenskomsten HK har med Virke har vært gjeldende ved bedriften siden sentrallageret i 2007 ble skilt ut som en egen enhet.

Man kan ikke ha ulike tariffavtaler for samme arbeidstakergruppe på en bedrift. Dette er regulert i Hovedavtalen og vil være et brudd på ufravikelighetsprinsippet som Virke og må følge

Man kan ikke ha ulike tariffavtaler for samme arbeidstakergruppe på en bedrift. Dette er regulert i Hovedavtalen og vil være et brudd på ufravikelighetsprinsippet som Virke og må følge

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Siden lageret ble skilt ut som egen enhet, mener Transportarbeiderforbundets leder Lars Johnsen at hans forbund burde organisere de ansatte ved lageret i Heidenreich.

Han mener at grenseavtalen mellom Transportarbeiderforbundet og Handel og Kontor gir grunnlag for denne konklusjonen.

Høibråten omtaler dette slik:

– Skal man skifte overenskomst, må det ha skjedd endring i virksomhetens drift, understreker Høibråten.

Johnsen glad for LO-svar

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, mener Høibråten nå bekrefter det NTF hele tiden har hevdet, nemlig at Handel og Kontor bryter grenseavtalen de to forbundene inngikk i 1992.

– At bedriften har skilt ut sentrallageret som egen enhet, betyr at sentrallageret er et rent grossistlager, og ikke en kombinert engros- og detaljforretning slik det står i grenseavtalen. Dette må også bety at det aldri har vært søkt om tariffavtale for sentrallageret etter omleggingen. Det var jo de første vi spurte om, og nå bekrefter jo også LO at dette er en ren lagervirksomhet, og dermed vårt tariffområde, sier Johnsen.

Dette ønsker ikke Høibråten å kommentere før LO og NTF har diskutert saken i et møte det jobbes for å få arrangert snarlig.

Har brutt avtalen siden 1992

For NTF-leder Johnsen er det imidlertid åpenbart at HK har brutt grenseavtalen fra den dagen den ble oppretta.

– Å henvise til det som skjedde i 1948 går ikke. Avtalene er jo ikke hogd i stein. Eksempelvis var jo Orkla opprinnelig en gruvebedrift, men det er jo ikke sånn at Arbeidsmandsforbundet har tariffretten på alt Orkla gjør i dag. I 1992 da grenseavtalen ble undertegnet mellom HK og NTF, overførte vi som en del av avtalen hele bensinsektoren til Handel og Kontor. Forutsetningen var at rene grossistlager skulle overføres til Transportarbeiderforbundet, men det gjorde Handel og Kontor aldri, tordner han.

Johnsen understreker at denne saken ikke bare handler om Heidenreich, men om hele grossistbransjen.

– Å finne en løsning direkte med Handel og Kontor er ikke mulig siden HK ikke er villig til å definere hva som skiller en lagerfunksjonær som HK har organisasjonsretten til og lagerarbeidere som vi organiserer. HK har også et bilag til sin avtale med de satsene som NTF har forhandlet fram. I det øyeblikket de bruker det bilaget, så er det i hvert fall opplagt for oss at da burde NTF ha organisasjonsretten. Det viktigste er jo at de som jobber innenfor dette området får en reell innflytelse over egne arbeidsvilkår, og ikke blir regulert tilfeldig via et bilag som noen får, men ikke alle, og med satser fra et annet forbund, sier han.

Uenige om ufravikelighet

Ifølge NTF har de fått meldinger om at lageransatte som går på HKs avtale på det NTF mener er rene grossistlager, meldt seg inn i Yrkestrafikkforbundet for å kunne få deres grossistavtale. YTFs overenskomst for grossistlagrene er identisk med Transportarbeiderforbundet sin, og det er også NTF som forhandler fram den avtalen som YTF så tilslutter seg.

Geir Høibråten i LO mener imidlertid at det vil være umulig å få YTF-avtale på lagrene HK allerede har avtale med.

– Selv om de ansatte melder overgang til Transportarbeiderforbundet eller konkurrerende organisasjoner utenfor LO, vil de ikke oppnå en annen overenskomst. Man kan ikke ha ulike tariffavtaler for samme arbeidstakergruppe på en bedrift. Dette er regulert i Hovedavtalen og vil være et brudd på ufravikelighetsprinsippet som Virke og må følge, påpeker han.

Lars Morten Johnsen tror Høibråten glemmer et viktig poeng.

– Spørsmålet er om Handel og Kontor kan påtvinge YTF og YTF sine medlemmer en tariffavtale YTF ikke har. Det vil jo i tilfelle bety at LO påtvinger arbeidstakere en dårligere avtale enn det YTF kan tilby. Det kan jeg ikke tenke meg at YTF vil gå med på, sier Johnsen.

Hadde møte om grossistlagre

Handel og Kontor har ment at Transportarbeiderforbundet har skapt unødig støy fordi NTF gikk til LO og ikke til HK først for å avklare tariffsituasjonen på Heidenreich. Ifølge NTF ble det spurt om tariffsituasjonen på Heidenreich og flere andre grossistlager NTF mente var rene grossistlager for flere år siden.

– Vi sendte en liste på sju ulike grossistlagre vi mente HK hadde avtale på i strid med grenseavtalen. Denne lista ble tatt opp på et møte med Handel og Kontor våren 2015, sier Hansen.

På møtet 25. mars 2015 deltok både daværende leder i NTF, Roger Hansen, NTF-nestleder Terje Fenn Samuelsen, NTFs forbundssekretær Bjørn Anders Jonassen, og både foreningsleder Pål Aronsen og Peter Hansen fra Oslo Transportarbeiderforening. Sistnevnte er siden blitt forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet.

Fra Handel og Kontor deltok blant annet nestleder i HK, Bjørn Mietinen og HK-leder Trine Lise Sundnes. På møtet ble det blant annet enighet om å opprette et samarbeidsutvalg som skulle se på grensetvistsaker i grossistsektoren.

– På møtet tok opp en del eksempler på bedrifter der vi etterlyste informasjon og avklaring på avtaleinngåelser på det møtet, forteller Peter Hansen.

Får ikke møtereferat

Den informasjonen og avklaringen har ifølge både Hansen og leder i OTF, Pål Aronsen aldri kommet. Det har heller ikke referatet fra møtet i 2015 som det var enighet om at HK skulle skrive. Transportarbeideren kjenner til at HK-leder Trine Lise Sundes lovte å komme med et referat i juni 2015, men ingen i NTF har sett noe referat mer enn 2,5 år etter møtet i mars 2015.

– Jeg har spurt og spurt og spurt og spurt etter det referatet, sier Pål Aronsen oppgitt.

Han sitter i samarbeidsutvalget sammen med forbundssekretær Bjørn Anders Jonassen og 1. nestleder Terje Fenn Samuelsen fra NTF.

Vil møte LO og HK

Bråket på Heidenreich bekymrer også Handel og Kontor, og til HK-Nytt sier leder Trine Lise Sundnes at lagerkonflikten må ryddes opp i så fort som mulig. Hun vil ta kontakt med Virke for å finne en løsning allerede før tariffoppgjøret til våren, på de store lønnsforskjellene.

– Jeg har også kontaktet Lars Morten Johnsen for en prat. Jeg vil ikke at vi skal åpne opp for en full krig om medlemmer, sier HK-lederen til eget medlemsblad.

Lars Morten Johnsen tar gjerne et møte med Sundnes.

– Men det kan først skje etter at vi har hatt et møte med LO-ledelsen, sier Johnsen.

Før det møtet er avholdt, vil heller ikke LO uttale seg mer om grossistbråket mellom HK og NTF.

– LO ønsker ikke å kommentere saken nærmere før det er avholdt et slikt møte, sier Geir Høibråten avslutningsvis.

Ønsker like lønnssatser

Bjørn Mietinen, 1. nestleder i Handel og Kontor, ønsker ikke å fortsette debatten i media.

- Vårt mål er å få ryddet opp slik at vi får like lønnssatser for alle lageransatte som er medlem i et LO-forbund, uavhengig av om det er Transportarbeiderforbundet eller HK i Norge de er medlem i, sier Bjørn Mietinen, 1. nestleder i Handel og Kontor.

- Vårt mål er å få ryddet opp slik at vi får like lønnssatser for alle lageransatte som er medlem i et LO-forbund, uavhengig av om det er Transportarbeiderforbundet eller HK i Norge de er medlem i, sier Bjørn Mietinen, 1. nestleder i Handel og Kontor.

Martin Guttormsen Slørdal

– Mens vi venter på at NTF tar kontakt med oss for å avtale et møte, ønsker vi ikke å drive polemikk i mediene om dette. Det er verken NTF eller HK tjent med, og medlemmene og ansatte i bransjen er for viktige til det. Vårt mål er å få ryddet opp slik at vi får like lønnssatser for alle lageransatte som er medlem i et LO-forbund, uavhengig av om det er Transportarbeiderforbundet eller HK i Norge de er medlem i. Vi vil heller løse saken, enn å slåss i mediene. Utover dette har vi ingen kommentarer nå, sier Mietinen.

Han hevder imidlertid at NTF har fått både avklaringer og referat etter møtet som ble holdt i 2015.

– Vi i HK har kvittert ut det vi skal etter møter mellom NTF og HK i Norge, sier Bjørn Mietinen.

Går glipp av 100.000 i lønnsøkning grunnet intern LO-krangel

Warning
Annonse
Annonse