Victoria International Container Terminal ble i går erklært som bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen.
Skjermdump (vict.com.au)
Australsk havn får verstingstempel. Det kan hjelpe havnearbeiderne i Oslo
I fjor ble Oslo Havn erklært som bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. I går fikk en container-terminal i Australia samme status.
res@lomedia.no
Det var på fellessamlingen for havnearbeidere og sjøfolk på kongressen til Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) som arrangeres i Singapore denne uken at vedtaket kom. Forslaget ble opprinnelig fremmet på tirsdag i havnearbeiderseksjonen, og ble bare banket igjennom på gårsdagens seanse. Av antall medlemmer totalt i ITF, så stod 98 prosent av dem bak forslaget.
SE VIDEOINTERVJU HER:
Fjerde POC-havn
Det betyr at Victoria International Container Terminal (VICT) i Melbourne på den australske østkysten følger Mogadishu i Somalia, Barrow Island, nordvest i Australia og Oslo Havn som såkalte bekvemmelighetshavner, eller POC (Port of Convenience) som er den internasjonale betegnelsen.
Dette stempelet kan havner få av ITF dersom det kan dokumenteres omfattende og vedvarende angrep på rettighetene og lønns- og arbeidsvilkår for havnearbeiderne.
Lønnskutt på 42 prosent
Ifølge sekretær i Western Australia-avdelingen til Maritime Union of Australia, Chris Cain, er det liten tvil om at VICT har gjort seg skyldig i slike angrep.
– Havna har forsøkt å underminere både lønninger, arbeidsvilkår og ikke minst at havnearbeiderne skal få jobbe på terminalen. Havna har redusert lønningene med 42 prosent, de har redusert pensjonsinnbetalinger og kuttet tiden på matpausene. I tillegg har de økt lengden på skiftene til 12-14 timer. Nå har vi kjempet mot VIC i to-tre år, og er derfor veldig glade for støtten fra ITF, forteller Cain til Transportarbeideren.
Motsetter seg tilbakeskritt
Ifølge MUA-sekretæren er VICT en del av International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) som er kjent for å være sterke motstandere av et organisert arbeidsliv.
– Vi har kjempet for bedre vilkår for havnearbeidere og arbeidere i Australia i 100-150 år, og vi motsetter oss et hvert forsøk fra ICSTI, VICT eller andre på å ta et skritt tilbake på den utviklingen. Vi vil kjempe for retten til våre havnearbeidere til å jobbe på den havna, sier Cain bestemt.
Global motstand
Nøyaktig hva slags effekt ITF-vedtaket vil få for den nå POC-erklærte containerterminalen i Melbourne, er Cain usikker på, men han har et håp om at ITF-familien skal tvinge terminalen i kne.
– Med en slik erklæring har vi over 600 ITF-forbund som kan hjelpe til. Rederne må forstå at dette er er angrep på en organisasjon i ITF-familien, og at vi står sammen globalt for å bekjempe det angrepet. Jeg håper det betyr at vi vil se at skip vil gå forbi havna. VICT skal få merke at ITF står sammen som en enhet i støtten til havnearbeiderne i MUA. Vi kommer ikke til å gi oss før MUAs havnearbeidere får jobbe på den terminalen med anstendige lønns- og arbeidsvilkår, understreker Chris Cain.
• Oslo havn fikk verstingstempel
Stor påvirkningskraft
Hjemme i Norge har ikke vedtaket om å stemple Oslo Havn som en bekvemmelighetshavn fått den store effekten ennå, men Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund og tidligere leder i Norsk Havnearbeiderforening, tror at enda flere POC-havner vil øke trykket mot disse havnene, inkludert Oslo.
– Det er klart dette vil forsterke det arbeidet som ligger der. Vi vet jo at australske havnearbeidere har stor påvirkningskraft internasjonalt, både innenfor ITF, men også politisk og innenfor rederinæringen. Det har også sammenheng med at ITF-presidenten, Paddy Crumlin, kommer fra den organisasjonen, sier Samuelsen.
– POC et viktig verktøy
Han er overbevist om at dette også vil bety at ITF vil benytte seg av tøffere midler mot bekvemmelighetshavnene.
– At nok en havn er blitt erklært POC viser enda tydeligere at et slikt stempel er et viktig verktøy i kampen for å få på plass avtaler og unngå sosial dumping i havner der havnearbeidernes rettigheter og lønns- og arbeidsvilkår angripes, sier Terje Fenn Samuelsen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin