Innføringen av den nye havne- og terminaloverenskomsten Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport er enige om, vil skje fortløpende allerede fra i høst.
Roy Ervin Solstad
Ny havnetariffavtale godkjent. Ett utelatt punkt skaper fortsatt usikkerhet
Havnearbeiderne får helt ny tariffavtale som skal gjelde både i private og offentlige havner.
res@lomedia.no
Helt siden Holship-dommen i Høyesterett i desember 2016 fastslo at dagens tariffavtaler ikke kunne videreføres med sin fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, har det vært klart at tariffpartene Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport måtte bli enige om en ny tariffavtale.
Det har de blitt nå, og i dag godkjente også LOs sekretariat tariffavtalen.
• De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale
Gjelder også private havner
Det betyr at de tre nåværende tariffavtalene for havnene, Rammeavtalen, Sør-og Nordnorgeavtalen og havnetariffen, blir erstattet av en ny avtale kalt "Havne- og terminaloverenskomsten". De tre tariffavtalene har alle hatt unntaksbestemmelser for havnearbeid i private havner, og ikke minst etter at arbeidsretten i en dom i 2014 la opp til at havneoperatører med eksklusiv bruksrett til kaia, kunne bruke egne ansatte framfor de registrerte havnearbeiderne. Det blir det nå slutt på. I den nye overenskomstens omfangsbestemmelse står det rett ut at:
"Overenskomsten kommer til anvendelse ved havneterminaler som har sin aktivitet i offentlige og/eller private havner."
Dekker terminalarbeid
Omfangsbestemmelsen sier også at overenskomsten "gjelder for havneterminaloperatører, losse- og lastekontorers egne ansatte, vikarer, midlertidig ansatte, innleid arbeidskraft, ansatte sjåfører og andre grupper som utfører gods- og varehåndtering på lager/terminal og lager/terminalområder i speditør- og havneterminalselskaper i de enkelte havner tilknyttet NHO Logistikk og Transport/NHO."
Den nye overenskomsten definerer også hva slags typer arbeid som dekkes av den nye tariffavtalen. Det inkluderer langt mer enn kun å få gods av og på skip. Avtalen ramser nemlig opp både: "kontroll/sortering, betjening av maskiner og utstyr, lasting og lossing både på terminal og av skip, terminalkoordinator, kjøring av kran, gaffeltruck og terminaltraktor og lignende. Likeledes gjelder avtalen vedlikeholdsarbeid utført av bedriftens egne ansatte mekanikere, og distribusjon/transport utført av egne ansatte sjåfører."
Respekterer ITF-klausuler
Med bråket som har vært i Oslo havn, der havnearbeiderne har dokumentert at skipsmannskap har foretatt lossing og lasting i strid med de klausulene som finnes i sjøfolkenes avtaler friskt i minnet, er den nye havne- og terminaloverenskomsten krystallklar på at slik praksis ikke er forenlig med tariffavtalen.
"Denne avtalen griper ikke inn i eksisterende losse- og lasteklausuler for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner."
Som om ikke det var nok, så parkerer også tariffavtalen muligheten for å dumpe personalkostnader ved å benytte innleide på lavere lønninger enn det tariffavtalen legger opp til.
"Denne overenskomst kan gjøres gjeldende som tariffavtale i bemanningsforetak/vikarbyrå som har ansatte som blir leid ut, og som utfører arbeid under denne overenskomstens virkeområde. Distribusjonssjåfører og linjesjåfører kan laste og losse egen bil. Partene er enige om at terminalarbeidet i hovedsak skal utføres av terminalarbeidere, og i hovedsak baseres på faste heltidsstillinger."
• Disse ti grafene viser Forskjells-Norge
Fornøyd NTF-leder
Tariffavtalten betyr at det kan arbeides 24 timer i døgnet, syv dager i uka hele året i forbindelse med skipsanløp. Avtalen vil bli innfaset fortløpende i bedriftene som har tariffavtale.
– Dette må gjøres gjennom overgangsordninger, men jeg kan ikke se at det skal skape problemer. For oss var det viktig at de som jobbet i havnene ikke skulle få dårligere lønns- og arbeidsvilkår. Det får de ikke, sier Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Han er fornøyd med å ha fått avtalen i havn.
– Den løsningen vi har fått nå er en vi har snakket lenge om. Dette er en avtale som ligner på den organiseringen man har i Sverige, der alle i havnen er på samme avtale. Nå har vi fått det også i Norge, sier Johnsen.
Han er spesielt glad for at avtalen gjelder både i private og offentlige havner.
– Arbeidsrettens kjennelse i 2014 la store begrensninger på hvilke havner som var omfattet av tariffavtalene, men nå ble vi raskt enige om at den nye avtalen skulle gjelde både i private og offentlige havner, avslører Johnsen.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Ingen ILO-avklaring
Et punkt som derimot ikke er nevnt i den nye avtalen er ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid på havnene. Ifølge Johnsen ligger det ansvaret nå hos myndighetene.
– ILO-konvensjonen er ratifisert av Norge, men implementeringen av den kan skje gjennom tariffavtale eller gjennom lov eller forskrift. Ansvaret for å få den implementert er det Norge som stat som har, så nå ligger ballen hos departementet. De må hive seg rundt og få dette på plass før neste ILO-kongress i mai-juni neste år. Da må vi ha klart hvem som har rettigheter i henhold til konvensjonen. Det kommer vi til å fortelle departementet, sier Johnsen.
Også i NHO Logistikk og Transport er man enig i at det er departementet som sitter med nøkkelen.
– Norge har en forpliktelse overfor ILO, men det er departementet som må ta stilling til hvordan den konvensjonen skal implementeres. Det er ikke opptil verken Transportarbeiderforbundet eller NHO Logistikk og Transport, sier administrerende direktør i NHO LT, Are Kjensli til Transportarbeideren.
Han er også veldig godt fornøyd med at en avtale er på plass.
– Jeg er mest fornøyd med at vi har fått en avtale vi er enige om, og at den tar høyde for de endringene og rettsavgjørelsene som har skjedd de siste årene. Denne avtalen legger til rette for at vi skal få en mer konkurransedyktig sjøtransport, sier Are Kjensli.
Vil diskutere foreningstilknytning
Med en havne- og terminaloverenskomst vil det bli langt flere på havnearbeidernes tariffavtaler enn det er i dag. Johnsen avviser imidlertid at det er noen automatikk i at medlemmer som i dag ikke tilhører Norsk Havnearbeiderforening vil bli overført til den foreninga når bedriften de jobber ved går over til den nye tariffavtalen.
– Vi har også tidligere hatt medlemmer der folk har tilhørt ulike foreninger til tross for at de har vært ansatt i samme bedrift og vært på samme tariffavtale, men det vil være Norsk Havnearbeiderforening som skal forvalte tariffavtalen. Om medlemmer som jobber i havnene på speditørtariffen nå, skal overføres til havnearbeiderforeninga, er noe vi må diskutere, sier Lars Morten Johnsen.
• Følg oss på Facebook
Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund, er glad for den nye avtalen.
Tri Nguyen Dinh
Pressemeldingen
Slik lyder den felles pressemeldingen Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport har sendt ut.
Den nye tariffavtalen gir like lønns- og arbeidsvilkår i terminalselskaper og for losse- og lastekontor, og omfatter både faste ansatte, innleide arbeidstakere, midlertidig ansatte og vikarer.
Tariffavtalen omfatter all virksomhet i havneområdene, og gir mulighet for arbeid 24 timer i døgnet, syv dager i ukene alle årets dager i forbindelse med skipsanløp.
Havne- og terminaloverenskomsten tar høyde for de føringer som er lagt gjennom de siste års rettsavgjørelser knyttet til losse- og lastearbeid.
Den nye avtalen vil fortløpende bli tatt i bruk i avtalebedriftene, og de eksisterende havneoverenskomstene ( Rammeavtalen, Sør-& Nord Norgeavtalen og Havneoverenskomsten ) vil utgå 31. mars 2018.
Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport påpeker at den enighet som nå er oppnådd bidrar til å gjøre sjøtransport mer konkurransedyktig, og vil medvirke til mer miljøvennlig transport.
- Avtalen vil bidra til å gjøre sjøtransport mer konkurransedyktig, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.
Roy Ervin Solstad
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin