JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppland Transportarbeiderforening slår seg konkurs

Tap i retten ble avgjørende. Tre ansatte mister jobben. Forbundet sentralt overtar ansvaret for medlemmene.
I dag begjærte Oppland Transportarbeiderforening seg selv konkurs. Dermed blir Rune Kristiansen (til venstre) den siste nestlederen og Oddbjørn Vestli den siste lederen i foreningens snart 29 år lange historie.

I dag begjærte Oppland Transportarbeiderforening seg selv konkurs. Dermed blir Rune Kristiansen (til venstre) den siste nestlederen og Oddbjørn Vestli den siste lederen i foreningens snart 29 år lange historie.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Nesten 29 år etter stiftelsen 1. april 1990 er Oppland Transportarbeiderforening historie. I dag har foreningen vært hos Namsmannen og begjært oppbud av foreningen.

– Styret har gjort flere forsøk på å dekke gjelden til kreditorer for å unngå oppbudsbegjæring og dermed redde foreningen og jobben til de ansatte. Det har dessverre ikke lykkes, sier Oddbjørn Vestli, leder i Oppland Transportarbeiderforening.

Måtte øke kontingenten

Foreningen har hatt anstrengt økonomi i flere år, og i 2016 ble kontoret i Lillehammer lagt ned for å spare penger.

– Vi har også vært nødt til å øke kontingenten kraftig for våre medlemmer for å kunne drifte foreningskontoret videre med de ansatte vi har hatt, men vi har likevel gått i underskudd i flere år, innrømmer han.

Det har tært på foreningens egenkapital, og det ble ikke bedre da forbundet sentralt overtok kontrollen av innbetalingen av kontingen på elektroniske trekklister. Det er en tjeneste foreningen betaler forbundet for, samtidig som man betalte for å ha ansatt en kontormedarbeider som gjorde den jobben tidligere.

Tapte i retten

Ifølge Vestli, startet foreningen nedbemanningsprosessen på senhøsten 2017, og i juli 2018 ble kontormedarbeideren Sylwi Swendsen sagt opp. Den oppsigelsen mente Swendsen var usaklig, og stevnet foreningen. Den 8. februar fikk hun fullt medhold av en enstemmig tingrett i Gjøvik. Retten mente oppsigelsesprosessen hadde vært svært mangelfull og preget av inhabilitet og manglende dokumentasjon på hvilke vurderinger som var blitt gjort forut for oppsigelsen. Det er verken Vestli eller resten av styret i foreninga enig i.

– Det har vært en grundig behandling i styret, og oppsigelsessaken har vært behandlet på ni styremøter. Vi mener at alle regler for nedbemanning har blitt fulgt, og vi har også rådført oss med advokat og forbundet sentralt underveis. I ettertid kan vi ta selvkritikk på at vedtakene som ble gjort i styret kunne vært mer utfyllende som dokumentasjon på prosessen, sier Vestli.

Han understreker at styret ikke vil anke saken.

– Vi tar dommen til etterretning, men er ikke enig i domspremissene, understreker han.

Oppsigelsen av kontormedarbeider kjent ugyldig i retten

– En trist dag

Totalt ble Oppland Transportarbeiderforening dømt til å betale erstatning og saksomkostninger for Sylwi Swendsen på over 220.000 kroner. Dette er penger foreningen ikke har. Utfallet av dommen medfører at foreningen ikke lenger har midler til å drive videre. Det gjør at både kontormedarbeideren som vant retten til å fortsette i jobben og foreningens daglige leder gjennom stillingen som forretningsfører står uten jobb fra i dag.

– Vår tidligere forretningsfører, Morten Hagen, som er innvilget permisjon siden han er valgt forbundssekretær, har derfor heller ingen jobb å komme tilbake til. Dette er en trist dag, sier Vestli.

Avtalen foreningen hadde med nestleder Rune Kristiansen om frikjøp i en 20-prosent stilling ble terminert allerede i desember i fjor.

Forbundet overtar

Totalt hadde foreninga drøyt 1.150 medlemmer ved utgangen av februar, så vidt over 800 av dem yrkesaktive. Konkursen vil ikke få konsekvenser for medlemskapet i Norsk Transportarbeiderforbund. De vil fremdeles være medlemmer med alle de rettighetene og forsikringsordningene som de har hatt fram til nå, bekrefter første nestleder i NTF, Terje Fenn Samuelsen.

– Det er veldig trist at en så stor forening kommer i en slik situsjon at styret velger å gå til det skrittet, men medlemmene vil ikke bli berørt. De vil kunne ta kontakt med forbundet på det samme telefonnummeret som før, og vi vil også sende ut informasjon til alle medlemmene direkte om situasjonen, sier Fenn Samuelsen.

Innlandet

Han forteller at forbundet sentralt vil ta saken opp i forbundsstyret.

– Vi må diskutere om medlemmene skal overføres til en annen forening. I en slik situasjon som vi er i nå, kan forbundsstyret etter vedtektene formelt sett pålegge en annen forening å ta i mot medlemmene fra Oppland. Dette må vi selvsagt ha en dialog om, men det vil være enklere å ivareta medlemmene i et allerede etablert system enn å skulle opprette noe helt nytt, sier han.

Han legger ikke skjul på at den mest aktuelle foreningen er Hedmark.

– Hedmark og Oppland fylke blir jo slått sammen, så det er kanskje det mest naturlige å se for seg, sier Fenn Samuelsen.

Avlyser årsmøtet

For Oddbjørn Vestli og resten av styret Oppland Transportarbeiderforening blir det heller ingen siste samling med medlemmene. Årsmøtet som det er innkalt til den 6. april, blir det ingenting av nå som foreninga er begjært konkurs.

– Det beklager vi på det sterkeste overfor medlemmene, de som skulle mottatt utmerkelser, og de frafalte medlemmene som skulle minnes på årsmøtet, sier Oddbjørn Vestli.

Annonse
Annonse