JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trygg på at riktig kampfly er valgt

Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen er enda tryggere i dag enn før.

Den globale økonomiske krisen har snarere styrket enn svekket det amerikanske F-35-programmet, mener hun.

Forsvarskomiteen på Stortinget holdt fredag en åpen høring med forsvarsministeren, forsvarssjef Sverre Diesen og andre militære ledere, som ledd i behandlingen av stortingsproposisjonen nr. 36 fra 19. desember i fjor om anskaffelse av nye kampfly.

Strøm-Erichsen sa at tilbudet fra Lockheed Martin på 18 milliarder kroner for 48 fly er et estimat, ikke en fast pris. Det bygger på forutsetninger som tilstrekkelig stor produksjonslinje, leveringstidspunkt og ikke minst valutakurser. Denne usikkerheten er bygd inn i levetidsanslaget på 145 milliarder, men ifølge forsvarsministeren er flere av premissene sikrere i dag enn for fem måneder siden.

Det største usikkerhetsmomentet synes å være dollarkursens opp- og nedturer i tiden fram mot en kontraktsinngåelse i 2014.

USA-kjøpet stort

Amerikanske myndigheter har bekreftet at de står ved sine tidligere intensjoner om å anskaffe 2.500 fly i ulike versjoner og at kontraktene med partnerland som Norge skal opprettholdes.

Den økonomiske krisen har ført til en opprydding i amerikanske anskaffelsesprogrammer. Trolig blir det rene luftstridsflyet F-22 stanset, mens våpengrenene og US Marines samler ser rundt F-35.

Siden flysaken kom til Stortinget i desember, har komiteen vært i både Sverige og USA. Det er ingen opposisjon igjen mot flykjøpet, når valget en gang er gjort. Men flere klaget over en usedvanlig tynn og overfladisk proposisjon (tolv sider), kjøpets størrelse tatt i betraktning.

Kostnadene er grovt beregnet til 145 milliarder kroner for inntil 56 fly gjennom en levetidsperiode på 30 år. Endelig antall fly er ikke bestemt, og totalkostnadene kan vippe noen titall milliarder begge veier.

Strøm-Erichsen mener at levetidskostnadene for Gripen er mye usikrere enn for F-35, ikke minst på grunn av den lille produksjonsserien. I Sverige er det i beste fall snakk om 200 fly, mens Lockheed Martin kan komme opp mot 2.800 enheter. Oppgradering og reservedeler blir mye billigere når det er flere å dele kostnadene på. Departementet opererer med 20-30 milliarder mer over 30 år for det svenske alternativet.

Oppklaring

Flere av komitémedlemmene sa at de følte seg sikrere i sitt valg nå enn tidligere, men ønsket likevel å gå noen runder om vurderingene bak kostnadsanslagene og omstendighetene rundt vrakingen av den svenske konkurrenten JAS Gripen.

Strøm-Erichsen ville ikke gå med på at Gripen-produsenten SAAB og svenske myndigheter ble behandlet dårlig i forbindelse med kåringen av en vinner i november, en måned tidligere enn varslet.

– Dette var børssensitive opplysninger, og vi var bekymret for lekkasjer. Men vi orienterte dem noen tid i forveien den samme dagen. For øvrig har jeg aldri sagt at JAS Gripen er et ubrukelig fly. Det innfridde bare ikke de kravene Norge stilte. Men det kan helt sikkert brukes i andre land, sier forsvarsministeren.

Komitéleder Jan Petersen vil begynne å skrive på innstillingen allerede til uken, med det mål å få den avgitt i løpet av mai. Så blir proposisjonen banket i Stortinget før sommeren.

– Det regjeringen ber om i proposisjonen, er et mandat til å gå inn i for-forhandlinger med Lockheed Martin. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i forbindelse med kontraktsforhandlingene, som etter planen skal begynne i 2011. Da vil det også være klart hvor mange fly Norge trenger. Komiteen gir full støtte til dette opplegget, sier Strøm-Erichsen. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse