JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verneombud og HMS-leder

Kan et verneombud bli pålagt å «jobbe» heltid med ansvar for å overvåke at bedriften til enhver tid er sikker? Altså at et verneombud får beskjed om at han skal ha «ansvar» på heltid for at arbeidsplassen er sikker og forsvarlig. Jeg oppfatter det som en overførsel av arbeidsgiveransvaret.

Det er egentlig ikke så mye annet å svare enn å si at du har helt rett. Vi tror at vi i Norge er ferdige med den myten om at verneombudet har ansvaret for arbeidsmiljøet på arbeidsplassene, men innimellom dukker den gamle leksa opp igjen. Så la oss gå gjennom det en gang til.

Arbeidsgiveren har det overordnede ansvaret for både miljøet og sikkerheten. Men det operative ansvaret (sammen med tilstrekkelig myndighet) skal og kan delegeres ut i organisasjonen. Hvilke personer arbeidsgiveren utpeker som stedfortredere og forvaltere av ansvaret ligger under arbeidsgiverens styringsrett. Arbeidsoppgavene skal være tydelige, og rammene for ledelse skal være godt kommunisert. Om arbeidet er særlig risikofylt, skal arbeidsgiveren sørge for ekstra tiltak, som kan være egen HMS-koordinator eller sikkerhetsleder eller lignende.

Kan et verneombud fylle rollen som HMS-koordinator? Nei, vernombudet er valgt av de ansatte for å være de ansattes talsperson i arbeidsmiljøsaker og skal se til at arbeidsgiveren har nok oppmerksomhet på sikkerhet, helse og miljø. I noen tilfeller kan man godt si at både verneombudet og en HMSkoordinator utfører samme jobben i praksis; de ser til at arbeidsmiljøet er forsvarlig. Og på noen særlige områder vil de gjøre samme vurdering – stanse arbeidet om det ikke er sikkert nok. Forskjellen vil blant annet ligge i at HMS-lederen/ koordinatoren skal stå til ansvar for arbeidsgiveren, mens verneombudet forholder seg til de som har valgt henne, altså de andre ansatte.

Så til spørsmålet ditt igjen. Det kan godt være at i det konkrete tilfellet ditt så vil det aktuelle verneombudet være riktig person til å utføre denne oppgaven for arbeidsgiveren. Men det betyr i så fall at de ansatte må velge et annet verneombud. Verneombudet kan ikke pålegges å utføre arbeidsgiverens ansvarsoppgaver bare fordi hun for tida er verneombudet.

LO-Aktuelt nr. 10/2009

Annonse
Annonse