JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vi kjøper mer økologisk mat

Ola og Kari kjøper nå mer økologisk mat. Salget nærmer seg en milliard kroner.

kjell.werner@anb.no

Første halvår ble det solgt økologiske matvarer for 459 millioner kroner. Dette er en økning på 21 millioner fra samme periode i fjor. Mens det i 2010 var nedgang for økologiske produkter, peker pila i år fem prosent oppover.

Flere forbrukere etterspør økologiske matvarer, og omsetningen av økologisk mat i Norge nærmer seg nå en milliard kroner på årsbasis.

Økende krav til kunnskap

– Den bevisste forbruker stiller også stadig større krav til kunnskap om maten, både med tanke på kvalitet og hvordan den er produsert, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Regjeringen har som mål at 15 prosent av matproduksjonen og matforbruket i 2020 skal være økologisk.

Den positive salgskurven for økologiske produkter gjelder for alle omsetningsledd som dagligvare, helsekost, spesialbutikker, storhusholdning og profileringen «Bondens marked».

Ikke for brød

Statens landbruksforvaltning (SLF) har innhentet tall fra produsenter og omsetningsledd, som viser at salget av økologiske produkter igjen øker, etter en nedgang i 2010. Det er bare salget av brød og bakervarer som fortsatt har en negativ utvikling. Mye av nedgangen i omsetningen av mel skyldes redusert satsing på økologiske ferske brød i dagligvarehandelen.

For økologisk frukt og grønt er det i år økning i både volum og verdi. Omsetningen av økologiske grønnsaker og poteter var på 90 millioner kroner i første halvår. Det er ti millioner kroner mer enn i samme periode i fjor. Det var størst økning i salget av rotvekster og grønnsaksfrukter.

Mindre storfe

De siste årene har det vært en positiv utvikling i produksjonen av økologiske varer, noe som har ført til et økende gap mellom produksjon og salg. Nå skjer det en markedstilpasning innen kjøtt, meieri og egg, med lavere produksjon eller nullvekst i produksjonen. Det produseres eksempelvis ni prosent mindre storfekjøtt.

Landbruksministeren mener det er verdt å merke seg at det er de mindre aktørene som best klarer å få omsatt varene i ulike forbrukermarkeder. Dette er aktører som ikke har etablerte distribusjonssystemer med konvensjonelle produkter og som samtidig er mer spesialiserte.

4,7 prosent

Det produseres nå økologisk på 4,7 prosent av det samlede jordbruksarealet i Norge. Den økologiske kornavlingen var forrige sesong på 12.500 tonn. Det er 2.300 tonn mer enn sesongen før. Det økologiske kornet utgjør 1,1 prosent av samlet kornproduksjon.

Økologisk produksjon av melk økte svakt i første halvår. Rørosmeieriet er en betydelig aktør på økologisk melk, og har hatt en god økning.

Den økologiske produksjonen av firbeinte dyr sank første halvår, og den største tilbakegangen var for storfe. Det ble litt mer økologisk kylling, mens kalkun fikk tilbakegang. (ANB)

Annonse
Annonse