JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vi trenger en ny lærerutdanning

Elevene fortjener kunnskapsrike og engasjerte lærere.

Dette er utgangspunktet når regjeringen nå foreslår en betydelig omlegging av lærerutdanningen. Hovedmålet er kort og godt å sette læreren bedre i stand til å gjøre jobben i klasserommet.

Stortingsmeldingen Læreren – rollen og utdanningen, ble fremlagt 6. februar. Jeg er glad for å kunne konstantere at den har fått en svært positiv mottakelse. Både lærerorganisasjonene, lærerstudentene og institusjonene som utdanner lærere støtter hovedgrepene som foreslås.

Regjeringen foreslår å legge om dagens allmennlærerutdanning til en ny grunnskolelærerutdanning inndelt i to hovedretninger. For dem som skal undervise på trinn 1-7 vil det tilbys en bred fagkrets med stor vekt på begynneropplæring. For trinnene 5-10 vil utdanningen handle om å gi rom for faglig fordypning. Slik kan vi utdanne lærere som kan lede læringsarbeidet tilpasset elever på ulike trinn og med ulike forutsetninger. Det er ikke det samme å lære en førsteklassing å lese og skrive og å gi ungdomsskoleele ver et verktøy for å forstå andregradslikninger.

Et annet hovedgrep er å innføre det nye faget pedagogikk og elevkunnskap. I skolehverdagen blir læreren stilt overfor mange utfordringer og roller. De skal mestre både det faglige innholdet og utfordringer fra elever med ulike behov. Det nye og utvidede pedagogikkfaget skal gjelde for begge løpene i lærerutdanningen. Dette innebærer en kraftig opprusting av dagens pedagogikkfag og vil i praksis være det viktigste virkemidlet for å forme identiteten som lærer – det skal være selve limet i grunnskolelærerutdanningen. I tillegg til pedagogikken, vil faget gi kunnskap om innlæring av grunnleggende ferdigheter, og det skal gi forutsetninger for å lede læringsarbeidet og ha godt forhold til elevene. Jeg ønsker meg lærere som har respekt for elevene, som tar ledelsen i klasserommet og som kan kommunisere godt med alt fra foreldre til psykologer og politi. Det krever både kunnskaper, entusiasme og empati.

I samtaler med unge lærere har jeg mange ganger fått høre hvor viktige de første årene i lærerkarrieren er. Men også hvor problematiske de er. Overgangen fra studiene til klasserommet blir ofte beskrevet som «praksissjokket », og avisene har seinest de siste månedene presentert oss for skuffede nyutdannede lærere som velger å skifte beite. Dette gjør vi nå noe med. I meldingen foreslås et opplegg for systematisk oppfølging av de nye lærerne, og fra skoleåret 2010-11 skal alle få tilbud om en egen mentor.

Les mer om den nye lærerutdanningen på Kunnskapsdepartementets hjemmesider www.kd.dep.no Der kan du også lese om GNIST-kampanjen som handler om å styrke lærernes status og øke rekrutteringen til læreryrket. Flere organisasjoner, blant disse LO, er med i et eget partnerskap som fremmer satsningen.

LO-Aktuelt nr. 4/2009

Annonse
Annonse