JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil gjøre verstingene enda dyrere

I fremtiden vil det bli enda dyrere å kjøpe de bilene som forurenser mest.

Så langt i år har staten fått inn vel 3,8 milliarder kroner mindre i motorvognavgifter enn til samme tid i fjor. Noe av nedgangen kan forklares med lavere bilsalg, men det faktum at nye norske biler har fått vesentlig lavere CO2-utslipp, fører til at statens avgiftsinntekter, provenyet, går betydelig ned, skriver Dagens Næringsliv.

Bekymret

– Dette bekymrer meg litt på lengre sikt. Slik velferdsstaten utvikler seg, trenger vi hver eneste krone vi kan få til barnehager, helse og omsorg. Og vi skal opprettholde provenyet på bilavgiftene. Men jo bedre teknologien blir, desto mer krevende blir det å kreve inn penger, sier Torgeir Micaelsen (Ap), leder av finanskomiteen på Stortinget.

Micaelsen sier det samlede avgiftsnivået skal holdes konstant, men at det gradvis vil bli betydelig dyrere å kjøpe de mest klimauvennlige bilene. Med andre ord mener han at det systemet vi allerede har i dag, som premierer de som kjører biler med lave utslipp og straffer de som velger bensinslukere, skal videreføres og forsterkes.

Bruksavgift

Finanskomiteen er blitt forelagt en rapport fra Teknologirådet, som tar til orde for økte avgifter på bruken av bil. Micaelsen påpeker at det er høye avgifter på bilbruk i Norge allerede, men sier forslagene i rapporten vil tas med i vurderingen når fremtidens avgiftssystem skal meisles ut.

CO2-utslippet fra den norske personbilparken utgjør rundt 9 prosent av det samlede utslippet i Norge. I det norske klimaforliket er målet å senke CO2-utslippet her i landet med 25 prosent innen 2020. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse