JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vy-trafikken økte med 2 millioner togreiser i 2019

I fjor ble det gjennomført 73,2 millioner reiser med Vys tog i Norge. Det er en økning på 2,8 prosent sammenlignet med 2018.
73,2 millioner passasjerer reiste med Vys tog i 2019

73,2 millioner passasjerer reiste med Vys tog i 2019

Eivind Olai Kristiansen

Dette utgjør 2 millioner flere togreiser, ifølge Vy.

41,4 millioner av disse reisene ble gjort med lokaltogene på Østlandet, noe som tilsvarer en oppgang på 1,1 prosent sammenlignet med 2018.

Det ble foretatt 2,1 millioner reiser på Gjøvikbanen, opp 2,7 prosent.

Stengt for arbeid

På regiontoget mellom Oslo og Bergen var det 4,6 prosent flere reiser i 2019.

På Østfoldbanen var det en nedgang i antall reiser på 0,5 prosent. Også på regiontoget mellom Drammen og Lillehammer var det nedgang. Det ble gjennomført 4,2 prosent færre reiser i 2019 sammenlignet med 2018.

p

Vy påpeker at det var stengt mellom Drammen og Asker og mellom Lillehammer og Moelv i om lag seks uker i sommer. Årsaken var arbeid på toglinjen.

Stengt på grunn av rasfare

På Vestfoldbanen var det en kraftig økning på 15,2 prosent i 2019. 7,8 millioner passasjerer reiste mellom Eidsvoll og Skien. Togtraseen Eidangerparsellen, mellom Farriseidet og Porsgrunn, har bidratt til utviklingen, ifølge Vy.

På regiontoget mellom Oslo og Trondheim var det 2,4 prosent flere reiser i 2019, mens Nordlandsbanen hadde en nedgang på 1,4 prosent.

p

På Rørosbanen var det 0,3 prosent færre reiser i 2019 sammenlignet med året før, mens det var 6,5 prosent færre reiser på Raumabanen. Denne strekningen har vært stengt flere ganger på grunn av rasfare, påpeker Vy.

Nye aktører på banen

Britiske Go-Ahead har overtatt Jærbanen, Arendalsbanen og Sørlandsbanen, og Vy har derfor ikke sammenlignbare tall. Fra 8. juni overtar svenske SJ kjøring av togene i nord, mens Vy skal fortsette å kjøre togene i vest.

Vy-direktør Arne Fosen er glad for at de skal fortsette å kjøre til og fra Bergen.

– Vi har også store ambisjoner for reiselivssatsingen på det som er en av verdens ti fineste togturer, turen mellom Bergen og Oslo, sier Fosen.

(©NTB)

isabel.bech@ntb.no

Annonse
Annonse