- Usmakelig av Byrkjeflot
Arne Byrkjeflot, en av frontfigurene for nei-siden i forkant av uravstemningen, mener at ja-resultatet var en propagandaseier for LO-ledelsen. – Direkte usmakelig, svarer Terje Fjellum, leder av Oslo Grafiske Fagforening.
Fellesforbundets Terje Fjellum, som sitter i forbundsstyret, reagerer skarpt på utspillet til lederen av LO i Trondheim.
–
Propagandakampanje
– Ledelsen i LO kjørte en propagandakampanje jeg aldri har sett maken til i noe tariffoppgjør, sa Arne Byrkjeflot til LO-Aktuelt.no etter at uravstemningsresultatet ble kjent i ettermiddag.
Han viser til at LO har kjørt en annonsekampanje og materiell han mener er ensidig positivt i forhold til forhandlingsresultatet.
– Ut fra dette er det ikke overraskende at de har vunnet igjennom, mener Byrkjeflot (følg linken til egen sak).
Byrkjeflots nei-hoff
– Nei, dette er direkte usmakelig av Byrkjeflot, tordner Terje Fjellum som mener at LOs og forbundenes informasjonskampanjer i forkant av uravstemningen skulle sørge for at medlemmene ble godt nok kjent med tariffoppgjørets meklingsforslag.
– LO-ledelsen som satt i meklingen må da ha samme rett til å informere som motstanderne av forslaget, mener han.
– Gjeng med radikale trøndere
– Jeg er veldig forundret over utspillet. Og det av Byrkjeflot som kom drassende med sitt nei-hoff til hovedstaden for å tale mot meklingsforslaget på møtet til LO i Oslo 9. april. 10 av 17 talere kom fra Trondheim. Det var helt åpenbart at de var blitt utkalt for å gjøre stemning mot meklingsforslaget, er Fjellum overbevist om.
– Folka i Oslo er utmerket godt i stand til å tenke selv. Vi trenger ikke en radikal gjeng med trøndere som forteller oss hva vi skal gjøre, smeller Fjellum til.
For ordens skyld: flertallet i styret til Oslo Grafiske Fagforening anbefalte medlemmene sine å stemme nei til meklingsforslaget. Resultatet ble litt over 70 prosent ja.