Frp-statsråden Ketil Solvik-Olsen har utsatt togkonkurransen til etter stortingsvalget
– Den utsatte togkonkurransen er en seier for de ansatte
Konkurransen om kjøring av persontog er utsatt igjen - til etter stortingsvalget. – Vi ser på dette som en seier, sier forbundsleder i Jernbaneforbundet Jane Brekkhus Sæthre.
DELEGAT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre deltar på LO-kongressen denne uken.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
Nå ser Jernbaneforbund-leder Jane Brekkhus Sæthre muligheten til å få stoppet konkurranseutsetting av persontog.
Både Ap, Sp, SV og Rødt er motstandere av å legge persontrafikken med tog ut på anbud. Valgresultatet avgjør.
– Samtidig er denne liberaliseringen viktig i EUs jernbanepakke fire. Nå er tiden inne til å få et veto mot utviklingen, sier Jane Brekkhus Sæthre.
– Vi har jobbet i tre og et halvt år for å begrunne at konkurranseutsetting ikke er lurt å gjennomføre med de rammebetingelsene jernbanen har i dag. Vi er stolte over å ha vunnet fram med argumenter, sier Sæthre.
• Alle sakene fra LO-kongressen
– Regjeringen gikk for fort fram
Etter at Høyre-Frp-regjeringen vedtok den såkalte jernbanereformen har Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund jobbet sammen for å få fram konsekvensene av vedtakene.
– Regjeringen gikk for fort fram. Alle fikk for dårlig tid, og hele gjennomføringen ble litt panisk. Det ville senere gått ut over jernbanen og tilbudet til kundene, mener Sæthre.
LO-kongressen får også saken til behandling når den skal diskutere samferdselspolitisk uttalelse.
Tidsplanen forskjøvet
Selskapet som vinner kjøringen på Sørlandsbanen skal overta i juni 2019. Konkurransegrunnlaget kommer først i oktober-november i år - åtte måneder forsinket. Opprinnelig var planen å få ut dokumentene i februar, med overtakelse i desember 2018.
En viktig årsak til utsettelsen er NSBs pensjonsforpliktelser overfor ansatte. Saken er sendt over til ESA, som tar stilling til om EØS-avtalen er fulgt eller brutt.
LO-kongressen skal diskutere jernbanereformen
I forslag til samferdselspolitisk uttalelse som LO-kongressen skal ta stilling til, står det blant annet at en oppsplitting av jernbanesektoren i Norge er svært uheldig og vil svekke sektoren over tid:
– LO ønsker derfor en annen utvikling enn den konkurranse- og anbudsutsettingen på jernbanen som er iverksatt gjennom reformen, hvor det tilrettelegges for rasering av ansattes lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.