7000 kroner etterbetalt til alle ansatte i Bane Nor. Ansatte får fortsatt medbestemmelse når turnuser settes opp
Den nye tariffavtalen for ansatte i Bane Nor er klar.
INGEN STREIK: Forbundslederne Rolf Ringdal (t.v., Norsk Lokomotivmannsforbund) og Jane Brekkhus Sæthre (i midten) ble enige med Bane Nor og konsernsjef Gorm Frimannslund etter en marathonmekling mandag og tirsdag.
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
Nå får de ansatte i Bane Nor endelig etterbetalt 7000 kroner for fjorårets tariffoppgjør. Og de får en tariffavtale, etter å ha ventet i over ett år.
Da Jernbaneverket ble Bane Nor fra 1. januar 2017 måtte det lages en helt ny tariffavtale. Partene måtte møtes 37 ganger for å bli enige.
Etter mekling i 31 timer ble det tirsdag en løsning mellom Norsk Jernbaneforbund (NJF), Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og Bane Nor.
• NJF og Bane Nor har hatt 37 møter uten å bli enige
Passe fornøyd forbundsleder
– Vi er sånn passe fornøyd. Men selvfølgelig glade for at vi slapp å gå til konflikt. Jeg føler vi har kommet fram til et resultat vi kan anbefale til medlemmene våre, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.
– Hva var det vanskeligste å bli enige om?
– Det handlet om arbeidstid, forutsigbarhet og medbestemmelse på egen arbeidshverdag. Det er svært krevende temaer når Bane Nor vil at vi skal vise fleksibilitet, jobbe mer og jobbe mer uforutsigbart. Så vi har virkelig streva for å komme fram til gode løsninger. Jeg tror alle har gjort det de kan for å løse dette og etablere en avtale. Så blir jobben videre å sørge for at vi får et godt klima og arbeidsmiljø i Bane Nor og at selskapet får satt seg og lykkes framover, sier hun.
• NSB-sjef innrømmer: Har sagt opp så mange at tog må innstilles
TILLIT: Framover må tilliten mellom ledelse og ansatte i Bane Nor bygges opp igjen, konstaterer forbundsleder Jane B. Sæthre i NJF.
Ole Palmstrøm
Uenighet mellom partene
Jane B. Sæthre forteller at partenes krav spriket og at det var ulike forventninger fra arbeidstakerne og arbeidsgiverne.
– Når partene har så ulike forventninger, velger mekleren som regel å jobbe for en løsning som bygger på den avtalen vi hadde tidligere. Dette skjedde også denne gangen, sier Sæthre.
Hun forteller at det aller meste er videreført.
– Vi har i all hovedsak fått videreført det som var i avtalen fra tida i Jernbaneverket, inkludert særavtaler og arbeidstidsordninger.
Sæthre har i forhandlingene jobbet for å få gjennomslag for saker som har vært viktige for medlemmene. Selv om hun ikke fikk gjennomslag for alle prioriteringene, mener hun at det er lagt et godt grunnlag for arbeidet framover:
– Nå har vi fått en B-del i tariffavtalen. Den skal vi forhandle videre på ved hvert hovedoppgjør, og da kan vi igjen reise kravene som er viktig for våre medlemmer i Bane Nor. I tillegg skal vi forhandle om lønn hvert år, forteller Sæthre.
Turnuser lages lokalt
Sæthre forteller at det blir en videreføring av medbestemmelsen når turnuser skal lages.
– Turnuser skal fortsatt lages lokalt. Ved uenighet, er det en ankeordning der uenigheten løftes til regionalt nivå. Ved uenighet der løftes det opp til direktøren i Bane Nor.
Hun regner med at flest mulig saker løses langt nede i systemet.
– Jeg håper og tror lederne ikke ønsker å sende fra seg uløste saker til direktøren, men at de heller vil anstrenge seg for å løse dette på et lavere nivå.
Personalbillett
De ansatte i Bane Nor beholder også akkurat samme ordning for personalbillett. Denne ordningen har ikke vært tariffestet, men Bane Nor skal fortsette å betale for personalbilletten.
Det blir satt ned ei arbeidsgruppe som skal jobbe fram et nytt lønnssystem. Utvalget skal være ferdig allerede til årets lønnsoppgjør, det vil si om et par måneder.
Det blir satt ned ytterligere ei arbeidsgruppe som skal se på beredskapsordningen, det vil si bakvakter, for eksempel gjennom ei helg eller høytider. Også dette utvalget skal være ferdig med sin innstilling til årets hovedtariffoppgjøret om et par måneder.
Gjenoppbygging
Sæthre sier tiden framover må brukes til å bygge opp tilliten.
– Vi må jobbe med å bygge opp igjen tillit. Vi representerer veldig forskjellige kulturer og det i seg sjøl har bydd på utfordringer. Og det er en krevende eier i Samferdselsdepartementet. Jernbanefolk har sin stoltet og en enorm lojalitet til jobben de utfører ute i driften. Det er en kunst i seg selv å få dette til å balansere og bli bra til sammen, sier Sæthre.
YS-forbundet Delta ble enige noen timer før LO Stat, men så vidt Sæthre vet har de en identisk avtale som det NJF nå anbefaler.
– Vi måtte ta noen interne diskusjoner. De ble også krevende. Alle representerer sin yrkesgruppe, har forventninger og har gjort sine forberedelser. Vi vil jobbe med å komme fram til en felles oppfatning av at vi kan anbefale dette resultatet.
– Hvorfor tok dette så lang tid?
– Det er vanskelig å forklare hvorfor det tok så lang tid. Vi kom litt skjevt ut fra hoppkanten for ett år siden. Det handler om å bygge opp igjen tilliten. Allerede da bar forhandlingene preg av at vi hadde svært ulike interesser og ivareta. Å komme fram til noe felles med et sånt utgangspunkt er krevende, sier Sæthre, etter over 30 timer med mekling.
• Lurer du på noe under tariffoppgjøret? Sjekk tariffleksikonet vårt her
– Veldig, veldig vanskelig
Forhandlingsleder, og nestleder i LO Stat, Lise Olsen, var glad for å unngå streik etter en uvanlig lang mekling.
Her
– Disse forhandlingene har vært veldig, veldig vanskelige, og har tatt veldig langt tid. Men vi er veldig glade for at vi fikk landa en avtale. Det hadde blitt voldsomme påkjenninger for Tog-Norge om dette hadde gått galt, sier Olsen.
Hun sier det var veldig viktig å få på plass en tariffavtale for medlemmene.
– Det er viktig at vi har fått lønns- og arbeidsvilkår på plass. Så får vi bare jobbe videre med det, sier hun.
– Hva synes du var det vanskeligste?
– Arbeidstid. Alt som gikk på arbeidstid. Dette er folk som jobber skift og turnus døgnet rundt i små enheter rundt om i hele landet. Dette var vanskelig, poengterer Olsen.
• Statsansatte henger etter i lønnsutviklingen
FORHANDLINGSLEDER: Nestleder Lise Olsen i LO Stat mener overgangen fra staten til Spekter var en hovedårsak til at det ble så komplisert å få opprettet en tariffavtale i Bane Nor.
Ole Palmstrøm
Hun tror overgangen fra stat til Spekter-området er en viktig årsak til at det ble så vanskelig å etablere en avtale.
– Det var nytt for alle å komme fra staten og over i den private verden. Det er en veldig stor overgang for alle. Det måtte nok en modningsprosess til, hos oss også. Men det gikk bra, oppsummerer hun.
Olsen føler heller ikke at de har gitt fra seg noe i meklinga.
– Sånn jeg ser det har vi fått videreført nesten alt vi hadde fra tidligere. Hovedmålsetninga var å ikke miste noe. Det mener jeg vi har oppnådd, sier hun.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Lokførerne fornøyd med viktige avklaringer
Forbundsleder Rolf Ringdal i NLF hadde følgende oppsummering etter den mest tidkrevende meklinga han hadde vært igjennom:
– NJF er jo definitivt størst her, men for våre medlemmer i Bane Nor var det svært viktig å få på plass arbeidstid, kjøre- og hviletid, regler for nattarbeid og et akseptabelt lønnsnivå, sier han.
Ringdal synes også dette har tatt alt for lang tid.
– Vi burde vært enige i forhandlinger for lenge før dette – men det er lett å si nå. Det er vanskelig å forklare hvorfor det skulle gå så lang tid, sier han.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
– Akseptabel avtale for ledelsen
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor var også lettet etter at det ble en tariffavtale i selskapet over ett år etter at det ble etablert.
– Vi er veldig godt fornøyd med at vi har greid å komme fram til en avtale. Jeg tror det er en bra avtale for medarbeiderne i Bane Nor, og det er en akseptabel avtale for ledelsen. Det er også en avtale som gjør at vi slipper å komme i en konfliktsituasjon slik at passasjerene kommer og godset kommer seg dit det skal.
SLAPP STREIK: Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor var glad for å slippe streik i jernbanen.
Ole Palmstrøm
Han deler de tillitsvalgtes vurdering om hva det vanskeligste var:
– Mange temaer var vanskelige, men dette med arbeidstid var vanskeligere enn alt annet, sier han.
– Hvorfor har dere ikke klart å bli enige tidligere?
– Det er lett å si i etterpåklokskapens lys. Men jeg tror denne prosessen var nødvendig for å få det resultatet vi har, som jeg oppfatter at begge parter kan leve med.
– Hvordan skal dere klare å jobbe godt sammen videre?
- Det er en stor jobb fremover å få hele organisasjonen til å trekke i samme retning. Jeg tror vi sammen skal klare å få til det på en bra måte.
Frimannslund har ingen problemer med å innrømme at han skulle ønske dette hadde løst seg tidligere.
– Jeg hadde selvfølgelig ønsket at det hadde gått raskere og at vi hadde sluppet et så høyt friksjonsnivå. Det vi er enige om er mindre justeringer, og ingen turnuser blir kastet om på kort tid. Jeg er opptatt av at våre medarbeidere skal ha en forutsigbar hverdag. Nå er jeg glad vi slapp streik.
– Det er ikke så lenge til neste tariffoppgjør i Bane Nor. Hvordan blir det?
– Nei, 1. april er ikke lenge til. Og da skal vi diskutere pensjon i tillegg. Det skjer store endringer rundt oss, og i jernbanen har vi særaldersgrenser, lukka ordninger og innskuddsordninger for flere grupper. Så det blir vanskelig, og det er veldig viktig for folk, sier han.
• LO vil sikre sliterne en bedre pensjon. Her er alle kravene fra LO i årets lønnsoppgjør
• LO-forbund: – Urettferdig at arbeidsgiverne stadig får en større del av kaka
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Bakgrunn
Bane Nor ga beskjed i 2016 om at alle gamle avtaler i staten ble sagt opp. Det vil si at tariffavtalen fra Jernbaneverket og alle særavtaler ble nullet. Det kunne de gjøre fordi Bane Nor gikk ut av staten, og ble en del av Spekter-området fra 1. januar 2017.
Etter 35 møter med Bane Nor strandet forhandlingene før jul. LO Stat og Spekter tok da over forhandlingene. Etter to møter med Spekter brøt LO Stat den 11. januar forhandlingene på vegne av NJF og NLF, og opprettelsen av tariffavtale for våre medlemmer i Bane Nor gikk til mekling.
LO Stat ledet meklingen på vegne av NJF og NLF. Mekler var Mats Wilhelm Ruland. Han hadde med seg to medmeklere.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Bakgrunn
Bane Nor ga beskjed i 2016 om at alle gamle avtaler i staten ble sagt opp. Det vil si at tariffavtalen fra Jernbaneverket og alle særavtaler ble nullet. Det kunne de gjøre fordi Bane Nor gikk ut av staten, og ble en del av Spekter-området fra 1. januar 2017.
Etter 35 møter med Bane Nor strandet forhandlingene før jul. LO Stat og Spekter tok da over forhandlingene. Etter to møter med Spekter brøt LO Stat den 11. januar forhandlingene på vegne av NJF og NLF, og opprettelsen av tariffavtale for våre medlemmer i Bane Nor gikk til mekling.
LO Stat ledet meklingen på vegne av NJF og NLF. Mekler var Mats Wilhelm Ruland. Han hadde med seg to medmeklere.