NSB-renholderne opp i Stortingets spørretime:
Arnstad (Sp) mener Solvik-Olsen bryter løftet om å sikre pensjonsrettighetene til de ansatte i jernbanesektoren
200 konkurranseutsatte renholdere i NSB Trafikkservice står utenfor avtalen om videreføring av AFP i Statens pensjonskasse for ansatte i NSB.
Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen sa i 2016 at det ville vært «uhørt» og «smålig» å ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte i en anbudssituasjon.
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
I forbindelse med jernbanereformen har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tidligere uttalt at de ansatte i jernbanesektoren blant annet ikke skal fratas opptjente pensjonsrettigheter.
Renhold av tog blir nå konkurranseutsatt, noe som berører over 200 ansatte i NSB Trafikkservice. Dette selskapet har ikke fått på plass en videreføring av AFP i Statens pensjonskasse, noe som ansatte i NSB har fått.
I Stortingets spørretime spurte Senterpartiet om hva statsråden vil gjøre med pensjonen til de ansatte i Trafikkservice.
– Ved en slik konkurranseutsetting mister i praksis alle over 55 år muligheten til å gå av med AFP. Mener statsråden at en slik forringelse av pensjonsrettigheter er holdbar, og hva vil han gjøre for å rette opp denne urimeligheten, spurte Arnstad.
• I 43 år har Per Olav vasket togene til NSB. Nå kan han tape både AFP og årlig pensjon
Marit Arnstad tok opp spørsmålet om pensjonene til de konkurranseutsatte renholderne i NSB i Stortingets spørretime onsdag
stortinget.no
Styret har ansvaret
Solvik-Olsen påpeker i sitt svar at Trafikkservice er et selskap som ikke har Samferdselsdepartementet som direkte eier.
– Jeg har sendt svar til selskapet om at de må ta det opp med sine eiere – NSB og ISS. Jeg regner med at de vil forholde seg til styrene i de selskapene. Hvis NSB tar direkte kontakt med oss, skal vi selvsagt se hvilket arbeid vi kan gjøre sammen - eller hvilket handlingsrom NSB har - for å løse dette, sier Solvik-Olsen.
Står inne for det han har sagt
Arnstad påpeker at statsråden tidligere har sagt at han skal sikre pensjonen til de ansatte i jernbanen.
– Renholderne av toget er arbeidskraft på togene som alle andre. Det er et faktum at hvis et selskap ikke har en offentlig pensjonsordning i Statens pensjonskasse, vil de ansatte over 55 år ikke kunne opparbeide AFP i en privat ordning. Det må være mulig for statsråden å svare på om han vil ivareta denne gruppen av eldre, slitere, sier Arnstad.
– Vi skal sørge for at deres interesser blir ivaretatt på en god måte. Eierskapet til Trafikkservice har ikke oppstått som følge av jernbanereformen, men at NSB og ISS har vært organisert i lang tid på denne måten. Det er ikke naturlig at en statsråd går inn og overtar styringen av et selskap som eies i samarbeid med private. Det er naturlig at styret styrer, svarer Solvik-Olsen.
Han mener det ikke er noen grunn til å hevde at han ikke kan stå inne for det han tidligere har sagt.
– De selskapene som er direkte berørt av reformen, har funnet løsninger for sine ansatte. Så det å gi inntrykk av at jeg ikke står inne for mine ord, er det så langt ingenting som gir grunnlag for den påstanden, sier Solvik-Olsen.
Ikke godt nok
Arnstad er ikke imponert over svaret fra Solvik-Olsen.
– Jeg synes ikke det er godt nok. Jeg mener at statsråden her har ansvar for at den siste gruppen får sine rettigheter sikret.
Hun er åpen for at Senterpartiet, hvis ikke det skjer noe fra Samferdselsdepartementets side, vil foreslå en overgangsordning for denne gruppen eldre arbeidstakere som kan miste AFP.
– Dette for at disse skal sikres de pensjonsrettighetene de har krav på, fastslår Arnstad.
Arnstad har ikke snakket med resten av opposisjonen om hva de skal gjøre videre, men regner med at det er flere som står bak Senterpartiets krav.
– Jeg regner med at det er flere av oss som er opptatt av det løftet statsråden har gitt blir oppfylt, sier Arnstad.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.