JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beskjeden om at jobben flyttes over til Stadler har vært tung for mange Mantena-ansatte. Slik har det gått

Fra nyttår tar Stadler over vedlikeholdet av Flirt-togene til Vy. Noen av de ansatte blir virksomhetsoverdratt fra Mantena. Det har skapt både uro og bekymring.
Gunnar Kristoffersen, foreningsleder i Mantena Sundland

Gunnar Kristoffersen, foreningsleder i Mantena Sundland

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

I midten av februar ble det klart at Stadler vant kontrakten på vedlikeholdet av Vys Flirt-tog. Petter Trønnes, leder av Verkstedsarbeideres landsråd i NJF, sier de har lært mye av arbeidet med virksomhetsoverdragelsen mellom Mantena og Stadler. Noen steder har det gått smidig, men det trenger ikke nødvendigvis være regelen.

– Det har vært uro i forbindelse med disse virksomhetsoverdragelsen. Vi har smertelig erfart at det er viktig å gjøre et grundig forarbeid før prosessen med virksomhetsoverdragelse finner sted, sier Trønnes.

Forskjellige arbeidsoppgaver

Han sier det er forskjell på arbeidsplasser hvor de ansatte har faste arbeidsoppgaver, og arbeidsplasser hvor de ansatte utfører vedlikehold på forskjellige typer togsett. På Sundland Drammen har det for eksempel vært klare skiller på arbeidsoppgavene.

p

– Da går det greit. De som jobber med Flirt blir virksomhetsoverdratt til Stadler. Der hvor de ansatte vedlikeholder både Flirt og andre togsett blir det mer komplisert, konstaterer landsrådslederen.

Følelser for jobben

Tidligere i høst fikk noen av de ansatte ved Sundland i Drammen brevet om at de var blitt virksomhetsoverdratt fra Mantena til Stadler.

For mange var det en tung dag.

– Det var nok tyngst for de eldste. For meg som har vært i NSB og Mantena i 34 år, var det en rar dag. Det er følelser involvert, sier Gunnar Kristoffersen, foreningsleder i Mantena Sundland.

Ryddige arbeidsgivere

Han understreker at samarbeidsklimaet mellom verkstedklubben på Sundland, Mantena og Stadler har vært bra. Stadler har allerede hatt ansatte i verkstedhallen i Drammen i mange år. Men fra utgangen av året blir de større.

p

– Både Stadler og Mantena har opptrådt ryddige. Det har vært gode dialogmøter. Det vi fra NJFs side har vært opptatt av, har å få på plass virksomhetsoverdragelse. Det har vært viktig, sier Kristoffersen.

Virksomhetsoverdragelsen sikrer at de ansatte blant annet får videreført AFP-ordningen, og lønns- og pensjonsordninger.

– Det gjør at de som nærmer seg 62 år, og som har planlagt å gå av med AFP, ikke trenger å bekymre seg for den biten, sier Kristoffersen.

Endrer skiftordningen

En ting som fortsatt ikke er avklart er arbeidstiden. I dag går de ansatte i Mantena i en tre-skift-ordning. I Stadler vil de gå over til å jobbe to skift. Det vil bli mindre nattarbeid – og dermed mindre nattillegg.

– Det vil gå ut over økonomien. Men hvordan det vil slå ut for den enkelte er vi fortsatt ikke sikre på, konstaterer Kristoffersen.

Rotete og dumt

Mens virksomhetsoverdragelsen har gått relativt smertefritt i Drammen, har den vært mer uro ved verkstedet i Skien.

Hege Tveten Steinsland, foreningsleder i ved Mantena Skien konstaterer at det er mye som kunne vært gjort annerledes.

p

– Det ble både rotete og dumt. Informasjon ble gitt rett før sommerferien, og vi skulle vært mer åpne rundt prosessen. Mange følte at det var hemmelighold, og da blir det spekulasjoner. Både bedriften og foreningen må ta selvkritikk, sier Steinsland.

Slitsomt

I Skien jobber verkstedsarbeiderne både på Flirt-togene, som fra og med neste år skal vedlikeholdes av Stadler, og på andre typer togsett.

Utvelgelsen av hvem som skal bli virksomhetsoverdratt til Stadler ble tatt på bakgrunn av hvor mange timer man hadde jobbet på de forskjellige togsettene. De som skal jobbe på Flirt må nå begynne å jobbe i Drammen – en drøy times reisevei fra Skien.

– Det har vært slitsomt for mange. De synes det er kjedelig. Både å få lang reisevei, og miste kollegaer som man har jobbet med i mange år. Men nå begynner det å roe seg. De fleste har innfunnet seg med situasjonen. Noen blir med til Drammen, mens noen søker seg jobb i nærområdet, sier Steinsland.

Tydelige kriterier

Trønnes sier landsrådet i ettertid har sett at de burde hatt tydeligere kriterier på plass, før utvelgelsen av hvem som skal virksomhetsoverdras ble klart.

– De ansatte må føle at det blir gjort på en riktig måte. Klare kriterier fjerner en del av uroen rundt hvem som skal over til det nye selskapet, og hvem som blir igjen i det gamle. Da unngår vi at folk føler seg urettferdig behandlet, sier Trønnes.

Annonse
Annonse