JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Færre NSB-tog er i rute. Nå blir det krisemøte

NSB legger fram gode resultater etter de første åtte månedene i 2017. Punktligheten er derimot lavere enn på flere år.
KREVER TILTAK: NSB går godt økonomisk, men konsernsjef Geir Isaksen er frustrert over at så mange tog ikke klarer å holde rutetidene.

KREVER TILTAK: NSB går godt økonomisk, men konsernsjef Geir Isaksen er frustrert over at så mange tog ikke klarer å holde rutetidene.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Til og med august har NSB-konsernet hatt en omsetning på nesten ti milliarder kroner. Driftsresultatet er på 639 millioner, noe konsernsjef Geir Isaksen er godt fornøyd med. Samtidig påpeker han at kunder på Østlandet har opplevd forsinkede og innstilte tog altfor ofte, særlig i høst.

– Mange feil på signalanlegg og strømforsyning gjør at punktligheten i august og september er på det laveste nivået på flere år. Det er vi svært misfornøyd med, sier Isaksen, som er frustrert på vegne av kundene.

Prioriteringer

Da konsernsjefen presenterte tallene viste han til en oversikt der det går klart fram at problemer med infrastrukturen, ikke NSB, er viktigste årsak til forsinkelsene og innstillingene. Nå skal de prøve å finne løsninger.

– Bane Nor og NSB skal møtes og diskutere hva vi hver for oss og sammen kan gjøre for å bedre situasjonen. Vi har hatt dipp i punktligheten før, men nå synes vi det har fått en slik dimensjon at vi ønsker å sette dette tydeligere på dagsordenen, sa Isaksen under pressekonferansen fredag.

Han oppfordrer Bane NOR til å prioritere «hverdagsleveranser» og daglig vedlikehold fremfor bygging av nye strekninger.

– Hvis store investeringer står i veien for den daglige driften, må den daglige driften prioriteres, mener Isaksen.

• Følg oss på Facebook

– Politikernes ansvar

Han er samtidig tydelig på at det ikke er Bane NOR, men politikerne som har ansvaret for situasjonen. Nye utbygginger har fått for stor plass på bekostning av vedlikehold i Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029.

– Hvis man følger den planen som er lagt fram, vil man tillate det såkalte vedlikeholdsetterslepet å øke igjen. Det tror vi er uklokt. Vi tror det er klokt å lage gode løsninger for den jernbanen vi har, før vi lager ny jernbane, sier Isaksen til NTB.

Det er et dilemma at politikerne får mer politisk oppmerksomhet ved nybygging kontra å satse på vedlikeholdsarbeid.

– Vårt budskap til politikerne er: La dere ikke forføre av det. Hold fast ved at vedlikehold er det viktigste, sier Isaksen, og oppfordrer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til å gjøre omprioriteringer i NTP til fordel for vedlikehold.

Intercity

NSB-sjefen nevner den vedtatte videreføringen av Intercity-utbyggingen som et eksempel på en utbygging som tapper ressurser fra daglig vedlikehold. I NTP legges det opp til at strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen 2024, og at utbyggingen skal videreføres til Lillehammer, Skien og Halden i 2030.

– Det hjelper ikke å ha jernbane fra A til Å hvis de som reiser med oss til daglig opplever store forstyrrelser og mister troen på jernbanen. Jeg synes det er et grunnleggende prioriteringskrav at vi tar vare på den banen og de passasjerene vi har.

Anbud

Etter høstens valgresultat forbereder NSB seg på konkurranse om persontogtrafikken i Norge.

– Det krever at vi reduserer kostnadene våre og tilpasser virksomheten til det vi skal levere i framtiden. Det innebærer en stor omstilling, som vi er godt i gang med, opplyser Geir Isaksen.

Bra i buss

Nettbuss leverer gode resultater og har gjennomgående fornøyde kunder. I godstrafikken har det vært en nedgang. CargoNet merker tøff konkurranse fra norske og internasjonale transportører.

Dette skjer med jernbanen framover

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse