JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bompenger:

Flere LO-forbund krever at rushtidsavgifta på Nord-Jæren fjernes

Tre LO-forbund støtter Arbeiderpartiets krav om at rushtidsavgifta i bompengene på Nord-Jæren må fjernes.

Knut Opeide, Statens vegvesen

tormod@lomedia.no

Det skriver Dagsavisen Rogalandsavis.

Arbeiderpartiets ordførere i Sandnes og Randaberg samt ordførerkandidatene i Stavanger og Sola har i et utspill gått inn for å fjerne rushtidsavgifta i bomringene på Nord-Jæren. Rushtidsavgift betyr at man betaler mer i bomringen på tidspunktene veiene er mest trafikkert.

Styringsgruppa for bymiljøpakka har fått løfte om halv rushtidsavgift fra staten, skriver avisa. Det er ikke nok, mener Ap, som vil fjerne rushtidsavgifta helt.

p

Usosial avgift

Nå slutter Fagforbundet, Fellesforbundet, Arbeidsmandsforbundet og LO Stat seg til kravet.

– Rushtidsavgiften er veldig usosial, for den rammer først og fremst de som i dag sliter med å få endene til å møtes økonomisk fra før, sier regionleder Trond Helland i Fagforbundet til Rogalandsavis.

I et debattinnlegg fra Aps ordførere og ordførerkandidater heter det at man kan nå nullvekstmålet uten rushtidsavgift og at inntektene kan dekkes inn ved at el-biler betaler halv pris og forlenge nedbetalingstiden med ett år.

Distriktssekretær i Fellesforbundet Morten Larsen viser på sin side til finansiering gjennom inntektsskatt som et alternativ.

– Private selskaper bruker mye penger på administrasjon, drift og styrehonorarer for å kreve inn bompengene. I stedet har vi allerede et innarbeidet system som fungerer: skatteseddelen, sier Larsen.

Ifølge Rogalandsavis har NHO rogaland kritisert Aps krav og mener det vil svekke kollektivtrafikken og sette samferselsprosjekter i fare.

Snuoperasjon

I oktober i fjor kom det 38 nye bommer på Nord-Jæren, til store protester. En meningsmåling i forkant viste at sju av ti er negativ til bommene. Bare én av ti er positive. Nord-Jæren er også stedet hvor det voksende bompengepartiet FNB har sin opprinnelse.

Arbeiderpartiet har tidligere vært for vilkårene i byvekstavtalen for Nord-Jæren som gjør at kommunene får penger til veier og kollektivtrafikk, mot at kommunene bidrar med nullvekst i personbiltrafikken og halvparten av finansieringa gjennom bompenger. Ifølge avtalen skal bilistene betale 25 milliarder kroner de neste 15 årene.

– Jeg var med på det. Men vi må få lov til å skifte mening når vi ser hvor galt det blir, sa Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) til NTB i slutten av april, som selv var med på å forhandle fram avtalen for Nord-Jæren.

p

Nå har Wirak og Arbeiderpartiet snudd i synet på reforhandling av byvekstavtalen. I de pågående forhandlingene med staten har partiet blant annet foreslått kutt i rushtidsavgifta og går «til valg neste periode på å redusere bompengebelastningen».

– Det er mange som er avhengig av bil for å komme seg både til barnehage og jobb. Da blir det veldig dyrt. Mange av våre velgere er barnefamilier og lavtlønte som ikke har mulighet til å betale, sa Wirak.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse