JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solvik-Olsen lanserte reiseplanlegger

Hele landets buss-, trikk-, tog- og fergetilbud samlet i én app

Det er ikke ofte han selv reiser med kollektivtransport. Men i dag parkerte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sin sorte bil og slo et slag for kollektivtrafikken.
LANSERING: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte i dag den nye Entur-appen.

LANSERING: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte i dag den nye Entur-appen.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

Allerede før solen sto opp, var folk på plass. Gratis kaffe, godteri og en musiker som spilte i Oslo bussterminal markerte app-lansering og storfint besøk.

Håper toget fra Tromsø til Narvik er klart for avgang i 2030

Jafar Altememy, administerende direktør i Akershus KollektivTerminaler (AKT), og fylkesordfører Anette Solli i Akershus sto klare da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ankom bussterminalen.

Den prominente gjesten fra Solberg-regjeringen skulle lansere en ny nasjonal kollektiv-app som dekker hele landet.

Som statsråd har han egen bil og reiser nå sjelden med buss, men han synes det er fint å bidra til å senke terskelen for å velge kollektivt.

Nabo testet appen

– Jeg har selv bare testet den digitalt fra Oslo Vest, men en nabo på Bryne som skulle reise kollektiv til Geilo, brukte den her om dagen og den funket veldig fint, ler statsråden.

Det liker både sjef i Entur AS, Johnny Welle og Jafar Altememy i AKT å høre.

Og det var mange av busspendlerne og de ansatte ved Bussterminalen som samlet seg, da statsråden reklamerte for den nye nasjonale appen.

APP: Håpet er at denne appen skal bli de kollektivreisendes beste venn.

APP: Håpet er at denne appen skal bli de kollektivreisendes beste venn.

Nina Hanssen

– Folk i Østlandsområdet har jo Ruter-appen som fungerer fint, men denne appen som vi har jobbet med i over ti år, skal gi oss et enda bedre tilbud. Med ett tastetrykk, skal man få opp både kart og reiseforslag i sanntid, så man slipper å vente, skryter han.

Har stor tro på appen

Solvik-Olsen har selv ansvar for politikken, knyttet til transport av personer og gods, elektronisk kommunikasjon og posttjenester og er stolt over å presentere appen, som bare er starten på en ny tjeneste.

– Vi har i denne tjenesten nå registrert 60.000 holdeplasser og 20.000 daglige avganger og trafikkdata fra rundt 60 ulike selskap. Det gjør det lettere for folk som reiser i landet. Vi kan ennå ikke tilby en felles betalingstjeneste, men det er et mål på sikt, sa han.

Frp-statsråden har stor tro på Entur-appen som en nasjonal reiseplanlegger.

– Med et hardt trykk, kan du få frem alle avganger rundt deg, sa han.

I tillegg til buss, vil også alternativ transport som tog, trikk og T-bane, båt og fly komme opp i den gratis appen som nå ligger ute. Entur-direktør Johnny Welle bekrefter at målet er at billettkjøp for alle selskaper i hele landet kan gjøres med Entur-appen i løpet av 2019.

Dette skjer med jernbanen framover
Entur skal betjene salg av billetter for all innenlands kollektivtrafikk

Entur

Entur er eid av staten ved Samferdselsdepartementet og ble opprettet som en følge av jernbanereformen.

Entur ble skilt ut fra NSB i fjor vår.

Formålet er å sikre felles billettering for alle togstrekninger uavhengig av selskap, samt å levere tjenester som gjør det enklere å planlegge kollektivreiser og å kjøpe en billett i én og samme operasjon.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Entur

Entur er eid av staten ved Samferdselsdepartementet og ble opprettet som en følge av jernbanereformen.

Entur ble skilt ut fra NSB i fjor vår.

Formålet er å sikre felles billettering for alle togstrekninger uavhengig av selskap, samt å levere tjenester som gjør det enklere å planlegge kollektivreiser og å kjøpe en billett i én og samme operasjon.