JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konduktørene beholder ansvaret om bord i togene: – Vi er veldig lettet

To dager før partene skulle til Riksmekleren, ble Norsk Jernbaneforbund (NJF) og NSB enige om en ny tariffavtale. Det er fortsatt konduktørene som skal være ombordansvarlig i tog, og NSB og NJF skal sammen bli enige om et regelverk for opplæring og bemanning.
VILLE STREIKET: Frank Harald Frøkedal (f.v), Jan Egil Jørgensen og Bjarne Aaring er glad for at NJF og NSB ble enige i årets tariffoppgjør. Men de er samstemte i at bemanning og sikkerhet ombord i togene er verdt å streike for.

VILLE STREIKET: Frank Harald Frøkedal (f.v), Jan Egil Jørgensen og Bjarne Aaring er glad for at NJF og NSB ble enige i årets tariffoppgjør. Men de er samstemte i at bemanning og sikkerhet ombord i togene er verdt å streike for.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

I midten av juni brøt forhandlingene mellom NJF og NSB sammen. Alt var klart for at Riksmekleren måtte trå til for å finne en løsning. Det ble det ingenting av. Partene har holdt kontakten siden forhandlingsbruddet, og to dager før meklingen var berammet, kom de til enighet.

– Det er alltid bra når ting løser seg. Jeg er glad for at vi får et partssammensatt utvalgt, på viktige saker for konduktørene, sier Øystein Gudbrands, LO Stats forhandlingsleder.

Nå står slaget om privatisering på Østfoldbanen: – Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører, sier Ap

Har stått sammen

– Vi er veldig lettet. Vi ønsker ikke å streike, men må man så man. Dette er en sånn sak man er villig til å gå til konflikt for, sier Jan Egil Jørgensen, konduktør i NSB.

Han får støtte av sin kollega Bjarne Aaring.

– Man ønsker ikke en konflikt med arbeidsgiver. Men i denne saken har vi stått sammen. Derfor er de aller, aller, fleste er fornøyd med at vi er blitt enige, sier Aaring.

Frank Harald Frøkedal, konduktør i NSB og tillitsvalgt i NJF, sier samholdet blant konduktørene har vært stort.

– Vi har vært enige i de punktene som har vært stridens kjerne. Og vi har vært klar til å streike for det. Vi er ikke bare opptatt av vårt eget ve og vel. Dette har handlet vel så mye om sikkerheten til de reisende, sier Frøkedal.

KrF kan sikre mer tog-privatisering. Lysbakken har en advarsel

Viderefører dagens praksis

Stridens kjerne har handlet om sikkerhet om bord i togene – hvor mange som skal jobbe om bord i togene, og hvor mye opplæring de skal ha.

– Partene er enige om en videreføring av dagens praksis og regelverk for opplæring og bemanning, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

En partssammensatt gruppe skal jobbe fram et forslag til regelverk som skal erstatte dagens togframføringsforskrift, med frist 1. april 2019. Gruppen skal også vurdere konsekvenser av at dagens togframføringsforskrift bortfaller.

– Det er også enighet om at det kun er konduktørpersonalet som kan være ombordansvarlig i tog, sier Sæthre.

1,3 milliarder kroner: Så mye har togprivatiseringen kostet så langt

Handler om kompetanse

Det siste var veldig viktig for Jernbaneforbundet. Bakteppet er bemanningsproblemene NSB har hatt det siste året. Spesielt på Sørlandsbanen, men også på andre strekninger, har konduktørmangelen fått NSB til å ta i bruk alternative løsninger. Løsninger som Sæthre ikke mener har vært gode nok.

– Vi har sett at de har brukt lokomotivførere som ombordansvarlig. Og vi har sett at det har blitt mer av det, etter hvert som tiden har gått, sier Sæthre.

Hun understreker at det ikke handler om profesjonskamp.

– Det handler om kompetanse. Hva en er sertifisert til å gjøre. Lokførerne har ikke den rette kompetansen. Det er det konduktørene som har, fastslår Sæthre.

Konkurranse på sikkerhet

Jernbaneforbundet har under forhandlingene i år vært klar på at de ønsker en videreføring av dagens regelverk. I dag er det Togframføringsforskriften som regulerer bemanning og gjøremål. I juni 2019 blir forskriften erstattet av EU-regler. Da får togoperatørene større frihet til å bestemme selv hvordan regelverket skal oppfylles – innenfor de gitte rammene.

– Vi kan ikke fire på krav som gjelder bemanning og opplæring av ombordpersonell i toget, sier Sæthre.

Derfor krevde Jernbaneforbundet å få dagens bestemmelser om opplæring og bemanning inn i tariffavtalen. De frykter NSB skal fire på kravene for å spare penger.

– Med flere aktører i bransjen, kan vi ikke akseptere at dette blir konkurransefaktorer som skal kunne skille det ene selskapet fra det andre i et anbudsregime, sier Sætre.

NJF mener sikkerheten om bord i togene ikke kan bli et spørsmål om økonomi.

– Vi går ikke på akkord med sikkerheten til de reisende, og de ansatte må føle seg trygge og kompetente når de går på jobb, fastslår Sæthre.

Før jernbanereformen tjente sjefen 1,6 millioner. Nå tjener han 2,8 mill. Her er jernbane-millionærene

Mer enn bare billetter

Det er et syn forbundslederen får støtte i av sine medlemmer. Ute på togene er beskjeden klar:

– Det er veldig viktig å ha et godt trent personale som tar vare på sikkerheten. Folk tror at vi bare klipper billetter. Men vår viktigste oppgave er å passe på folk. Det at vi nå har sikret at personalet som nå er i toget har den rette opplæringen og erfaringen til å ta vare på sikkerheten om bord i toget, er vi veldig fornøyd med, sier Frøkedal.

Han er bekymret over at de kommende EU-reglene, og mener rommet for tolking vil bli større.

– Reglene er ganske tydelig på hva man skal kunne. Men de ikke like klare på hvordan man skal bli opplært – eller hvor mye man skal kunne. Det er skummelt at det ikke er klart og tydelig, sier Frøkedal.

NSB og NJF er enige om en økonomisk ramme på oppgjøret, som ligger på 2,93 prosent - det samme som oppgjøret mellom LO og NHO.

Lønnsoppgjøret går nå til uravstemning blant medlemmene.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse