Privatiseringen av jernbanen
Konkurransen om persontogene er utsatt igjen
Selskapet som vinner kjøringen på Sørlandsbanen skal overta i juni 2019. Konkurransegrunnlaget kommer i oktober-november i år.
NESTE RUNDE: Konkurransen om Sørlandsbanen kommer senere enn planlagt. Pakke 2, der Rørosbanen inngår, skal være klar til overtakelse i desember 2019.
Øystein Bråthen
oystein.braathen@lomedia.no
Opprinnelig var planen overtakelse i desember 2018. Begrunnelsen for utsettelsen er å sørge for tilstrekkelig tid for selskapene som vil delta i konkurransen.
Også Jernbanedirektoratet må kunne vurdere tilbudene og forhandle med de som ligger best an.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Ansattes pensjoner
– I lys av at regjeringen har brukt mer tid på å planlegge godt, blant annet for å sikre likebehandling av tilbydere og å ivareta forhold ansatte i sektoren har pekt på (pensjonsforhold), ser vi nå at det blir vel knapt med tid til gjennomføring av konkurransen med kontraktsinngåelse i desember i år, slik at trafikkstart kan finne sted i desember 2018. Tidspunktet endres derfor til juni 2019 for trafikkpakke 1, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
• – Vi skal ikke ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte
• Pensjonsbombe kan knekke NSB
Detaljer i statsbudsjettet 2018
Trafikkstart for pakke 2 vil være i desember 2019, som tidligere offentliggjort.
En nærmere framdriftsplan for begge vil bli lagt fram senest i statsbudsjettet for 2018 som kommer i oktober.
Pakke 1, Sør, omfatter fjerntogtilbudet på Sørlandsbanen og lokaltogtilbudene på Arendalsbanen og Jærbanen.
I pakke 2, Nord, inngår persontogtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogtilbudet på Dovrebanen.
Etter at dokumentene i konkurransen er sendt ut, og forhandlingene med Jernbanedirektoratet er gjennomført, skal selskapet som velges ha ett års tid på seg til å forberede trafikkstart.
Mindre igjen i NSB
Regjeringens jernbanereform for øvrig gjennomføres som planlagt. Fra 1. mai er ROM Eiendom skilt ut av NSB og flyttet til Bane NOR.
I april ble billetteringsselskapet Entur, Mantena som driver togvedlikehold, og materiellselskapet Norske tog som skal eie alle togsettene, flyttet fra NSB til Samferdselsdepartementet som er den nye eieren.
• (09.12.16:) Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Ketil Solvik-Olsen garanterer at prisene på togbilletter skal holdes nede
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.