JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

Konkurransen om persontogene er utsatt igjen

Selskapet som vinner kjøringen på Sørlandsbanen skal overta i juni 2019. Konkurransegrunnlaget kommer i oktober-november i år.
NESTE RUNDE: Konkurransen om Sørlandsbanen kommer senere enn planlagt. Pakke 2, der Rørosbanen inngår, skal være klar til overtakelse i desember 2019.

NESTE RUNDE: Konkurransen om Sørlandsbanen kommer senere enn planlagt. Pakke 2, der Rørosbanen inngår, skal være klar til overtakelse i desember 2019.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Opprinnelig var planen overtakelse i desember 2018. Begrunnelsen for utsettelsen er å sørge for tilstrekkelig tid for selskapene som vil delta i konkurransen.

Også Jernbanedirektoratet må kunne vurdere tilbudene og forhandle med de som ligger best an.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Ansattes pensjoner

– I lys av at regjeringen har brukt mer tid på å planlegge godt, blant annet for å sikre likebehandling av tilbydere og å ivareta forhold ansatte i sektoren har pekt på (pensjonsforhold), ser vi nå at det blir vel knapt med tid til gjennomføring av konkurransen med kontraktsinngåelse i desember i år, slik at trafikkstart kan finne sted i desember 2018. Tidspunktet endres derfor til juni 2019 for trafikkpakke 1, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Vi skal ikke ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte
Pensjonsbombe kan knekke NSB

Detaljer i statsbudsjettet 2018

Trafikkstart for pakke 2 vil være i desember 2019, som tidligere offentliggjort.

En nærmere framdriftsplan for begge vil bli lagt fram senest i statsbudsjettet for 2018 som kommer i oktober.

Pakke 1, Sør, omfatter fjerntogtilbudet på Sørlandsbanen og lokaltogtilbudene på Arendalsbanen og Jærbanen.

I pakke 2, Nord, inngår persontogtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogtilbudet på Dovrebanen.

Etter at dokumentene i konkurransen er sendt ut, og forhandlingene med Jernbanedirektoratet er gjennomført, skal selskapet som velges ha ett års tid på seg til å forberede trafikkstart.

Mindre igjen i NSB

Regjeringens jernbanereform for øvrig gjennomføres som planlagt. Fra 1. mai er ROM Eiendom skilt ut av NSB og flyttet til Bane NOR.

I april ble billetteringsselskapet Entur, Mantena som driver togvedlikehold, og materiellselskapet Norske tog som skal eie alle togsettene, flyttet fra NSB til Samferdselsdepartementet som er den nye eieren.

• (09.12.16:) Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Ketil Solvik-Olsen garanterer at prisene på togbilletter skal holdes nede

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse