Illustrasjonsfoto.
Yay Images
Gods:
Kutt i godstog gir 11.000 flere lastebiler på veiene
Nå kutter både CargoNet og Green Cargo i antallet godstog. Det betyr enda flere lastebiler på veiene.
Torsdag gikk det siste godstoget fra Åndalsnes, i og med at Green Cargo satte sluttstrek for sin aktivitet på Raumabanen. Det skjer bare to år etter at Cargolink ga opp å kjøre godstog på samme strekning på grunn av manglende lønnsomhet.
Det at Green Cargo kaster inn håndkleet, betyr om lag 6.600 flere vogntog på E136 neste år, ifølge Åndalsnes Avis.
CargoNet halverer antallet godstog på Sørlandsbanen, av økonomiske årsaker, med virkning fra denne helgen.
Det innebærer rundt 5.000 flere trailere på E18 neste år, ifølge Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund. Han mener framtida for miljøvennlig godstransport på jernbanen nå ser svært mørk ut.
• Regjeringen vurderer støtteordning for å få godstrafikk av veien
– Går ned med 30 prosent
– Kombinerte transporter som omfatter blant annet containere, går nå ned med omtrent 30 prosent fra og med denne helgen, konstaterer Ringdal.
21. september advarte NHO Logistikk og Transport i en artikkel i Dagsavisen, om at Norge står i fare for å bli et land uten godstrafikk på jernbane. Nå gjentar Ringdal denne advarselen.
– Strakstiltak må på plass hvis godstransporten på jernbane skal overleve fram til regjeringens godspakke på 18 milliarder kroner får effekt om fem til ti år. Det viktigste nå er en miljøstøtteordning på 150-200 millioner kroner årlig. Det mener en samlet bransje, inkludert Spekter og NHO, påpeker Ringdal.
Dette fikk også samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) klar beskjed om da han besøkte Lokomotivmannsforbundets lederkonferanse i går.
– Det er ingen tvil om at det er en veldig krevende situasjon for gods på jernbane, sier Dale.
– Derfor har vi en klar satsing gjennom godspakken i Nasjonal transportplan, og nå gjør vi også de siste vurderingene for en støtteordning for overføring av gods fra vei til jernbane.
(Saken fortsetter under bildet.)
Samferdselsminister Jon Georg Dale fikk overlevert en modell av et godstoglokomotiv av forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund, under gårsdagens møte. Også de store godstogene har det blitt færre av. Det fraktes nå mindre gods på jernbane enn for ti år siden, ifølge Lokmannsforbundet.
Lars Erik Thyrum Nilsen
– Fortsatt like urolig
– Mange ønsket denne støtteordningen allerede i statsbudsjettet for 2019.
– Utredningen om dette ble ikke ferdig i tide til det, og vi vil være sikre på at vi gjør ting som virker, svarer Dale.
– Kan det komme en støtteordning neste år?
– Det må vi komme tilbake til. Men det er allerede en rekordsatsing på jernbane i statsbudsjettet for 2019, så handlingsrommet er der, påpeker samferdselsministeren.
Dale tilføyer at han ikke har noen tro på «quick-fix»-løsninger i form av enkle og relativt sett billige tiltak. Han vil i stedet trenge «dypere ned i materien» for å finne ut hva som må til for å styrke godstrafikken på jernbane.
Ringdal synes det er positivt at Dale kom til lokførernes lederkonferanse for å lytte.
– Hva slags tanker gjør du deg nå, etter møtet med Dale?
– Jeg er fortsatt like urolig for godstrafikken. Noen konkrete tiltak ser vi ikke.
• Ap foreslår 900 millioner mer til kollektiv og jernbane enn regjeringen
Kutter på fire baner
CargoNet nøyer seg forøvrig ikke med kutt på Sørlandsbanen. Også på Nordlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen blir det færre godstog nå, selv om reduksjonen er desidert størst på Sørlandsbanen.
– Det er korrekt at vi reduserer våre avganger på Sørlandsbanen med 50 prosent, men kapasiteten reduseres med cirka 30 prosent. Årsaken til det er at vi setter inn noen lengre tog enn de vi har kjørt i 2018, forklarer HR- og kommunikasjonssjef Anna Svanberg.
For alle de fire nevnte banene samlet, reduseres kapasiteten med 10–15 prosent, ifølge henne.
– CargoNet ønsker svært gjerne å kjøre mer, men vi må ha de riktige forutsetningene for å få det til. Bedrede politiske rammebetingelser og en støtteordning til samlasterne for å velge bane framfor vei, er noe av det vi mener vil kunne bedre våre forutsetninger, forteller Svanberg.
• EUs transportministre vil stramme opp regelverket for lastebilsjåfører
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen