JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bane Nor trenger 3,5 milliarder årlig, i de kommende årene, for å holde etterslepet på jernbanen i sjakk.

Bane Nor trenger 3,5 milliarder årlig, i de kommende årene, for å holde etterslepet på jernbanen i sjakk.

Bjørn A. Grimstad (arkivfoto)

Jernbanen:

Nå koster det 19 milliarder å ta igjen etterslepet på jernbane-vedlikehold

Bane Nor slår fast at budsjettet for fornying må økes betraktelig, for at etterslepet ikke skal øke.



05.10.2018
13:58
05.10.2018 17:30

morten.hansen@lomedia.no

I fjor var etterslepet på vedlikehold beregnet til 18 milliarder kroner, ifølge tall fra Bane Nor. Dette tallet er nå krone- og prisjustert til 19 milliarder kroner.

Trenger 3,5 milliarder årlig

Ifølge Bane Nor, som har ansvaret for jernbaneinfrastrukturen i Norge, har det hittil vært nødvendig med fornying av blant annet skinner og kjøreledninger for to milliarder årlig, for å holde etterslepet i sjakk. Det vil ikke være nok de kommende årene.

«I inneværende NTP-periode (Nasjonal Transportplan, red. anm.) er etterslepet redusert, men i kommende planperiode øker det årlige behovet til 3,5 milliarder. Dette skyldes i hovedsak at mange kontaktledningsanlegg går ut på dato tilnærmet samtidig», skriver Bane Nor som svar på FriFagbevegelses spørsmål om hvor stort etterslepet er.

Pengene til vedlikehold bevilges over samferdselsbudsjettet. Hvor mye Bane Nor får neste år kommer fram på mandag, når statsbudsjettet legges fram.

Kuttene i staten kan passere 10 milliarder kroner i 2019

Venter på mer nøyaktige tall

FriFagbevegelses har prøvd å få Bane Nor til å dele opp etterslepet i de enkelte områdene. Det har ikke vært mulig. Selskapet skriver at de ikke har gode og nøyaktige nok tall for en sånn framstilling, men at de er i gang med å etablere et nytt system.

«Kort sagt er hensikten med det nye systemet at Bane NOR og bevilgende myndigheter skal få langt mer nøyaktig oversikt over tilstanden i de ulike anleggene, som grunnlag for å beregne fornyelsesbehov», skriver Bane Nor.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge

Etterslepet økte i 2018

I forbindelse med utarbeidelse av forrige Nasjonal Transportplan, ble det gjort beregninger av vedlikeholdsetterslepet. Disse tallene var gjort med utgangspunkt i beregninger utført av konsulentselskapet Civity i 2009. Disse tallene ble justert i 2015. Da ble også beregningene for hvor mye som måtte fornyes for at etterslepet ikke skal øke, justert. For 2018 er det beregnet at det trengs i underkant av 3,4 milliarder kroner for at etterslepet ikke skal øke.

«I Inneværende år er fornyelsesbudsjettet på litt i overkant av 2,5 milliarder kroner, noe som betyr at etterslepet øker.»

Bane Nor mener at midlene til fornyelse bør være på tilnærmet samme nivå hvert år, og fordele seg så likt om mulig mellom linjefag, kontaktledningsfag eller og signalsystemer.

«Ut i fra dagens erfaringer er vedlikeholdsetterslepet særlig knyttet til kontaktledningsanlegg, vel halvparten av disse anleggene er fra 50 og 60-tallet, skinner, sviller og pukkunderlag og drenering og bruer.»

Nå blir det testing av hydrogentog på norske skinner

Ansatte: Ikke akseptabelt

Leder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund fastslår at etterslepet på vedlikehold ikke er akseptabelt, og mener bevilgningene bør ligge på det nivået som Bane Nor skisserer.

– Det er i hovedsak gamle anlegg som er årsaken til uforutsette hendelser og svekket punktlighet. Der hvor planlagt vedlikehold utføres gir det umiddelbar positiv virkning for de reisende og godstrafikken. Dersom eksempelvis rensing av pukk utsettes, har vi de siste årene sett at både solslyng og signalfeil inntreffer som følge av dette, sier Sætre.

SJ vil overta for NSB når togene privatiseres. Men de skårer dårligere blant kundene

Dale: Balanserer fornying og vedlikehold

Samferdselsminister Jon Georg Dale påpeker at det på grunn av nyinvesteringer vil være variasjoner over hvor mye som går til vedlikehold.

– Nå har vi to store prosjekter som går på nyinvesteringer, det går ut over vedlikeholdet. Samtidig har vi ambisjoner om å holde vedlikeholdet oppe på jernbanen. Men vi vil få mer ut av pengene, og bedre infrastruktur, når vi nå endrer måten vi organiserer hele sektoren på, sier Dale til FriFagbevegelse.

Han understreker at på grunn av planlagte nyinvesteringer, er det ikke alltid like ønskelig å bruke mye penger på vedlikehold.

– Hele signalanlegget vil bli skiftet ut innen 2030. Vi må ha vedlikehold på det gamle for å holde det i drift til det er byttet ut. Men når det er byttet ut sparer vi penger. Det illustrer poenget mitt med at vi må ha en viss forskyvning på investering og fornying for å få mest ut av pengene, sier Dale.

Ap krever at Dale må svare om dobbeltroller i Bane Nor

Går en mørk tid i møte

– At etterslepet øker forteller at det ikke er prioritert godt nok. Men dette er et vanlig problem. Det er nyinvesteringene som legges merke til, ikke vedlikeholdet, når man skal gjenvelges som stortingspolitiker eller statsråd. Det er et problem man må ta tak i. Jeg er spent på hva som kommer i statsbudsjettet på mandag, sier Arne Nævra, transportpolitisk talsperson i SV.

Han er bekymret for vedlikeholdet på jernbanen framover.

– Vi går en mørk tid i møte hvis vi får mer privatisering og anbudsutsettelse av drift og vedlikehold. Bare se til Sverige. Det har ikke ført til en bedre jernbane, konstaterer Nævra.

05.10.2018
13:58
05.10.2018 17:30



Mest lest

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Jan-Erik Østlie

Halvert elavgift i januar, februar og mars, opplyser Vedum

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

Privat

Alle i Norge får disse godene, unntatt en gruppe: – Vi ble statsløse, fortviler Helga

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Leif Arne Holme

Yrkesfaglærer Geir Christian: – Har aldri tjent så dårlig som etter at jeg begynte i skolen

Debatt

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Erlend Angelo

«LO-lederen bør holde seg for god til å kritisere de som deltok på strømdemonstrasjonen»

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Lene Svenning

Strid om søndagsåpen butikk: – Nå må de skjerpe seg og stenge

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Martin Guttormsen Slørdal

Alenemamma Sissel mister jobben når Nortura legger ned

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Fafo-forsker: – Tvungen lønnsnemnd sparte lærerne for 100 millioner

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Helge Skodvin

Sigrid (22) gikk rett fra studier på skjerm til jobb i barnevernet

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Hanna Skotheim

Så mye sparer staten på at rekordmange er i jobb

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

privat

Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?

Emmie Olivia Kristiansen

Ny lov om lønnstyveri utfordrer politiet, mener advokat

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

Sissel M. Rasmussen

Her er LO-lederens fire krav til statsbudsjettet

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

Colourbox

Advokat: Vanlige folk kan få skattesmell for pendlerboliger

Kommentar

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Javad Parsa / NTB

«Masud Gharahkhani har formidlet et budskap som hele Norge står bak»

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Ole Martin Wold

– Jeg tenkte «nå har jeg tre måneders oppsigelse og så er jeg fri»

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Sidsel Valum

Lærerne må tilbake på jobb. SL frykter streikeretten er truet

Leif Martin Kirknes

Lærerstreiken fortsetter etter hastemøte hos Brenna

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Brian Cliff Olguin

Štai koks dažniausias mėnesinis atlyginimas Norvegijoje

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

Erlend Tro Klette

Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Torgny Hasås

EF-striden i 1972: – Familier og venner ble splittet


Flere saker