JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bane Nor trenger 3,5 milliarder årlig, i de kommende årene, for å holde etterslepet på jernbanen i sjakk.

Bane Nor trenger 3,5 milliarder årlig, i de kommende årene, for å holde etterslepet på jernbanen i sjakk.

Bjørn A. Grimstad (arkivfoto)

Jernbanen:

Nå koster det 19 milliarder å ta igjen etterslepet på jernbane-vedlikehold

Bane Nor slår fast at budsjettet for fornying må økes betraktelig, for at etterslepet ikke skal øke.


05.10.2018
13:58
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no

I fjor var etterslepet på vedlikehold beregnet til 18 milliarder kroner, ifølge tall fra Bane Nor. Dette tallet er nå krone- og prisjustert til 19 milliarder kroner.

Trenger 3,5 milliarder årlig

Ifølge Bane Nor, som har ansvaret for jernbaneinfrastrukturen i Norge, har det hittil vært nødvendig med fornying av blant annet skinner og kjøreledninger for to milliarder årlig, for å holde etterslepet i sjakk. Det vil ikke være nok de kommende årene.

«I inneværende NTP-periode (Nasjonal Transportplan, red. anm.) er etterslepet redusert, men i kommende planperiode øker det årlige behovet til 3,5 milliarder. Dette skyldes i hovedsak at mange kontaktledningsanlegg går ut på dato tilnærmet samtidig», skriver Bane Nor som svar på FriFagbevegelses spørsmål om hvor stort etterslepet er.

Pengene til vedlikehold bevilges over samferdselsbudsjettet. Hvor mye Bane Nor får neste år kommer fram på mandag, når statsbudsjettet legges fram.

Kuttene i staten kan passere 10 milliarder kroner i 2019

Venter på mer nøyaktige tall

FriFagbevegelses har prøvd å få Bane Nor til å dele opp etterslepet i de enkelte områdene. Det har ikke vært mulig. Selskapet skriver at de ikke har gode og nøyaktige nok tall for en sånn framstilling, men at de er i gang med å etablere et nytt system.

«Kort sagt er hensikten med det nye systemet at Bane NOR og bevilgende myndigheter skal få langt mer nøyaktig oversikt over tilstanden i de ulike anleggene, som grunnlag for å beregne fornyelsesbehov», skriver Bane Nor.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge

Etterslepet økte i 2018

I forbindelse med utarbeidelse av forrige Nasjonal Transportplan, ble det gjort beregninger av vedlikeholdsetterslepet. Disse tallene var gjort med utgangspunkt i beregninger utført av konsulentselskapet Civity i 2009. Disse tallene ble justert i 2015. Da ble også beregningene for hvor mye som måtte fornyes for at etterslepet ikke skal øke, justert. For 2018 er det beregnet at det trengs i underkant av 3,4 milliarder kroner for at etterslepet ikke skal øke.

«I Inneværende år er fornyelsesbudsjettet på litt i overkant av 2,5 milliarder kroner, noe som betyr at etterslepet øker.»

Bane Nor mener at midlene til fornyelse bør være på tilnærmet samme nivå hvert år, og fordele seg så likt om mulig mellom linjefag, kontaktledningsfag eller og signalsystemer.

«Ut i fra dagens erfaringer er vedlikeholdsetterslepet særlig knyttet til kontaktledningsanlegg, vel halvparten av disse anleggene er fra 50 og 60-tallet, skinner, sviller og pukkunderlag og drenering og bruer.»

Nå blir det testing av hydrogentog på norske skinner

Ansatte: Ikke akseptabelt

Leder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund fastslår at etterslepet på vedlikehold ikke er akseptabelt, og mener bevilgningene bør ligge på det nivået som Bane Nor skisserer.

– Det er i hovedsak gamle anlegg som er årsaken til uforutsette hendelser og svekket punktlighet. Der hvor planlagt vedlikehold utføres gir det umiddelbar positiv virkning for de reisende og godstrafikken. Dersom eksempelvis rensing av pukk utsettes, har vi de siste årene sett at både solslyng og signalfeil inntreffer som følge av dette, sier Sætre.

SJ vil overta for NSB når togene privatiseres. Men de skårer dårligere blant kundene

Dale: Balanserer fornying og vedlikehold

Samferdselsminister Jon Georg Dale påpeker at det på grunn av nyinvesteringer vil være variasjoner over hvor mye som går til vedlikehold.

– Nå har vi to store prosjekter som går på nyinvesteringer, det går ut over vedlikeholdet. Samtidig har vi ambisjoner om å holde vedlikeholdet oppe på jernbanen. Men vi vil få mer ut av pengene, og bedre infrastruktur, når vi nå endrer måten vi organiserer hele sektoren på, sier Dale til FriFagbevegelse.

Han understreker at på grunn av planlagte nyinvesteringer, er det ikke alltid like ønskelig å bruke mye penger på vedlikehold.

– Hele signalanlegget vil bli skiftet ut innen 2030. Vi må ha vedlikehold på det gamle for å holde det i drift til det er byttet ut. Men når det er byttet ut sparer vi penger. Det illustrer poenget mitt med at vi må ha en viss forskyvning på investering og fornying for å få mest ut av pengene, sier Dale.

Ap krever at Dale må svare om dobbeltroller i Bane Nor

Går en mørk tid i møte

– At etterslepet øker forteller at det ikke er prioritert godt nok. Men dette er et vanlig problem. Det er nyinvesteringene som legges merke til, ikke vedlikeholdet, når man skal gjenvelges som stortingspolitiker eller statsråd. Det er et problem man må ta tak i. Jeg er spent på hva som kommer i statsbudsjettet på mandag, sier Arne Nævra, transportpolitisk talsperson i SV.

Han er bekymret for vedlikeholdet på jernbanen framover.

– Vi går en mørk tid i møte hvis vi får mer privatisering og anbudsutsettelse av drift og vedlikehold. Bare se til Sverige. Det har ikke ført til en bedre jernbane, konstaterer Nævra.

05.10.2018
13:58
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

Sissel M. Rasmussen

Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje


Flere saker