JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bjørnar Moxnes, Tuva Moflag, Freddy Øvstegård og Marit Arnstad fikk omvisning på taket av en arbeidsvogn av elektromontør Kim Thomas Klund. Politikerne fra opposisjonspartiene på Stortinget mener det ikke er noe å hente på konkurranseutsetting av drift og vedlikehold på Østfoldbanen.

Bjørnar Moxnes, Tuva Moflag, Freddy Øvstegård og Marit Arnstad fikk omvisning på taket av en arbeidsvogn av elektromontør Kim Thomas Klund. Politikerne fra opposisjonspartiene på Stortinget mener det ikke er noe å hente på konkurranseutsetting av drift og vedlikehold på Østfoldbanen.

Morten Hansen

Nå står slaget om privatisering på Østfoldbanen: – Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører, sier Ap

Bane Nor vurderer konkurranseutsetting. Regjeringen ønsker Jernbanepakke IV. Partiene på venstresida sier nei til begge.



05.09.2018
15:48
05.09.2018 16:00

morten.hansen@lomedia.no

Norsk Jernbaneforbund (NJF) inviterte politikere fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Rødt til Bane Nor på Ski, for å vise hva som står på spill.

I oktober skal Bane Nor avgjøre om drift og vedlikehold på Østfoldbanen skal konkurranseutsettes, og i løpet av det neste halve året skal Stortinget bestemme seg for om EUs jernbanedirektiver, den såkalte Jernbanepakke IV, skal implementeres i norsk lov.

Begge deler ønsker NJF å stoppe.

– Vi fortjener ikke nok et eksperiment, slår Jane Sætre, forbundsleder i NJF, fast.

Hun mener det ikke er noe å tjene på flere anbud og mer privatisering.

– Oppsplitting fører til at kompetanse og fagmiljø blir borte, og at ansvaret blir spredt, sier Sætre.

• Les også: Dette svarer Bane Nor-sjefen på kritikken

Ikke flere tog – ikke flere dobbeltspor

Foran Bane Nor-ansatte, tillitsvalgte i NJF – alle motstandere av den foreslåtte konkurranseutsettingen – var Marit Arnstad (Sp) klar på at regjeringen begynner i feil ende.

– Konkurranseutsetting gir ikke mer presise tog, flere dobbeltspor og nyere tog. Dette handler om arbeidsoppgaver som skal gjøres. De kan man ikke privatisere seg bort fra. Det eneste dette vil gå ut over, er lønns- og arbeidsbetingelsene til de ansatte, sier Marit Arnstad.

Siv Jensen advarer mot «lønnsbonanza»

Skal eies av staten

Hun får støtte Tuva Moflag (Ap). Arbeiderpartiet flagget tidligere i år at de var mot Jernbanepakke IV.

– Dette handler om at viktig infrastruktur skal eies og vedlikeholdes staten. Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører.

De to største opposisjonspartiene har, sammen med SV og Rødt, stemt mot den vedtatte jernbanereformen. Sammen vil de fire partiene fortsette å jobbe for at EUs jernbanedirektiv ikke blir vedtatt i Stortinget.

Freddy Øvstegård (SV) mener det EU-direktivene er udemokratiske. Han bruker behandlingen av konkurranseutsetting av drift og vedlikehold som et eksempel.

– Regjeringen har gitt Bane Nor mulighet til å bestemme, på lukkede styremøter, om og hvordan vedlikeholdet skal anbudsutsettes.

Ikke gjenta feil

Bjørnar Moxnes (Rødt) slår fast at opposisjonen ikke vil gi seg.

– Nå gjelder det for alle oss som er på lag for norsk jernbane å øke presset. Vi trenger ikke å gjenta feilene som andre har gjort. Det er bare å se til Sverige, så ser man at dette ikke er fornuftig, sier Moxnes.

Han håper regjeringen og den nye samferdselsministeren, Jon Georg Dale, vil lytte.

– Jeg tror ikke Dale ønsker å bli husket som den samferdselsministeren som gjennomførte en feilslått jernbanepolitikk, sier Moxnes.

Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge

Blir trist

Stortingspolitikerne fikk høre om situasjonen til de ansatte. Stemningen i deler av Bane Nor har endret seg.

– Folk gleder seg ikke til å gå på jobb lenger. Mange er begynt å se seg om etter jobb andre steder. Det gjør meg trist, sier Lars Ewald Oellingrath.

Ola Rune Kleiven i Banepersonalets landsråd, forteller at mange av de ansatte går rundt med ubesvarte spørsmål.

– Hva skjer med jobben vi har, lønna og betingelsene våre, og hvem får bli igjen? Og ikke minst: Hva skjer med kompetansen vi har i Bane Nor? Forrige gang vi måtte nedbemanne, mistet vi mye kompetanse. Noen kom tilbake da vi nok en gang begynte å ansette folk, men vi mistet mye, sier Kleiven.

Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned

05.09.2018
15:48
05.09.2018 16:00



Mest lest

Colourbox.com

Nye satser for pensjon og trygd

Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.

Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.

Sondre Dalaker/NRK

Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning

Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.

Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.

Eirik Dahl Viggen

Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav

Hanna Skotheim

Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»

Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.

Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.

Ida Bing

Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte

FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.

FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.

Lena Sørensen

Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død

Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.

Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.

Sissel M. Rasmussen

Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner

Magnus Hauge under en vinterøvelse.

Magnus Hauge under en vinterøvelse.

Privat

Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør

Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.

Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.

Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK

Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen

Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.

Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.

Martin Guttormsen Slørdal

Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone

Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.

Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.

Håvard Sæbø

Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå. Nå er han tilbake på verftet

Kronikk

Privat

Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?

Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.

Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.

Tormod Ytrehus

Aleksander i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte

Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.

Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.

Emil Salman/Haaretz

På full speed over okkupert land

Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.

Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.

Hanna Skotheim

Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte

AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.

AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.

Eirik Dahl Viggen

Avlyttet fengselsbetjent får saken sin behandlet i Høyesterett

Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.

Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.

Sissel M. Rasmussen

Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet

Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.

Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.

Equinor

Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: ­– Omgår lovendringa

Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.

Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.

Roy Ervin Solstad

Det blir flere taxier – men de tjener mindre

Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.

Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.

Arkivfoto: Eivind Senneset

Brudd i lønnsforhandlingene til oljearbeidere


Flere saker