Bjørnar Moxnes, Tuva Moflag, Freddy Øvstegård og Marit Arnstad fikk omvisning på taket av en arbeidsvogn av elektromontør Kim Thomas Klund. Politikerne fra opposisjonspartiene på Stortinget mener det ikke er noe å hente på konkurranseutsetting av drift og vedlikehold på Østfoldbanen.
Morten Hansen
Nå står slaget om privatisering på Østfoldbanen: – Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører, sier Ap
Bane Nor vurderer konkurranseutsetting. Regjeringen ønsker Jernbanepakke IV. Partiene på venstresida sier nei til begge.
morten.hansen@lomedia.no
Norsk Jernbaneforbund (NJF) inviterte politikere fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Rødt til Bane Nor på Ski, for å vise hva som står på spill.
I oktober skal Bane Nor avgjøre om drift og vedlikehold på Østfoldbanen skal konkurranseutsettes, og i løpet av det neste halve året skal Stortinget bestemme seg for om EUs jernbanedirektiver, den såkalte Jernbanepakke IV, skal implementeres i norsk lov.
Begge deler ønsker NJF å stoppe.
– Vi fortjener ikke nok et eksperiment, slår Jane Sætre, forbundsleder i NJF, fast.
Hun mener det ikke er noe å tjene på flere anbud og mer privatisering.
– Oppsplitting fører til at kompetanse og fagmiljø blir borte, og at ansvaret blir spredt, sier Sætre.
• Les også: Dette svarer Bane Nor-sjefen på kritikken
Ikke flere tog – ikke flere dobbeltspor
Foran Bane Nor-ansatte, tillitsvalgte i NJF – alle motstandere av den foreslåtte konkurranseutsettingen – var Marit Arnstad (Sp) klar på at regjeringen begynner i feil ende.
– Konkurranseutsetting gir ikke mer presise tog, flere dobbeltspor og nyere tog. Dette handler om arbeidsoppgaver som skal gjøres. De kan man ikke privatisere seg bort fra. Det eneste dette vil gå ut over, er lønns- og arbeidsbetingelsene til de ansatte, sier Marit Arnstad.
• Siv Jensen advarer mot «lønnsbonanza»
Skal eies av staten
Hun får støtte Tuva Moflag (Ap). Arbeiderpartiet flagget tidligere i år at de var mot Jernbanepakke IV.
– Dette handler om at viktig infrastruktur skal eies og vedlikeholdes staten. Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører.
De to største opposisjonspartiene har, sammen med SV og Rødt, stemt mot den vedtatte jernbanereformen. Sammen vil de fire partiene fortsette å jobbe for at EUs jernbanedirektiv ikke blir vedtatt i Stortinget.
Freddy Øvstegård (SV) mener det EU-direktivene er udemokratiske. Han bruker behandlingen av konkurranseutsetting av drift og vedlikehold som et eksempel.
– Regjeringen har gitt Bane Nor mulighet til å bestemme, på lukkede styremøter, om og hvordan vedlikeholdet skal anbudsutsettes.
Ikke gjenta feil
Bjørnar Moxnes (Rødt) slår fast at opposisjonen ikke vil gi seg.
– Nå gjelder det for alle oss som er på lag for norsk jernbane å øke presset. Vi trenger ikke å gjenta feilene som andre har gjort. Det er bare å se til Sverige, så ser man at dette ikke er fornuftig, sier Moxnes.
Han håper regjeringen og den nye samferdselsministeren, Jon Georg Dale, vil lytte.
– Jeg tror ikke Dale ønsker å bli husket som den samferdselsministeren som gjennomførte en feilslått jernbanepolitikk, sier Moxnes.
• Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge
Blir trist
Stortingspolitikerne fikk høre om situasjonen til de ansatte. Stemningen i deler av Bane Nor har endret seg.
– Folk gleder seg ikke til å gå på jobb lenger. Mange er begynt å se seg om etter jobb andre steder. Det gjør meg trist, sier Lars Ewald Oellingrath.
Ola Rune Kleiven i Banepersonalets landsråd, forteller at mange av de ansatte går rundt med ubesvarte spørsmål.
– Hva skjer med jobben vi har, lønna og betingelsene våre, og hvem får bli igjen? Og ikke minst: Hva skjer med kompetansen vi har i Bane Nor? Forrige gang vi måtte nedbemanne, mistet vi mye kompetanse. Noen kom tilbake da vi nok en gang begynte å ansette folk, men vi mistet mye, sier Kleiven.
• Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen
Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Berit Roald / NTB