Bjørnar Moxnes, Tuva Moflag, Freddy Øvstegård og Marit Arnstad fikk omvisning på taket av en arbeidsvogn av elektromontør Kim Thomas Klund. Politikerne fra opposisjonspartiene på Stortinget mener det ikke er noe å hente på konkurranseutsetting av drift og vedlikehold på Østfoldbanen.
Morten Hansen
Nå står slaget om privatisering på Østfoldbanen: – Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører, sier Ap
Bane Nor vurderer konkurranseutsetting. Regjeringen ønsker Jernbanepakke IV. Partiene på venstresida sier nei til begge.
morten.hansen@lomedia.no
Norsk Jernbaneforbund (NJF) inviterte politikere fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Rødt til Bane Nor på Ski, for å vise hva som står på spill.
I oktober skal Bane Nor avgjøre om drift og vedlikehold på Østfoldbanen skal konkurranseutsettes, og i løpet av det neste halve året skal Stortinget bestemme seg for om EUs jernbanedirektiver, den såkalte Jernbanepakke IV, skal implementeres i norsk lov.
Begge deler ønsker NJF å stoppe.
– Vi fortjener ikke nok et eksperiment, slår Jane Sætre, forbundsleder i NJF, fast.
Hun mener det ikke er noe å tjene på flere anbud og mer privatisering.
– Oppsplitting fører til at kompetanse og fagmiljø blir borte, og at ansvaret blir spredt, sier Sætre.
• Les også: Dette svarer Bane Nor-sjefen på kritikken
Ikke flere tog – ikke flere dobbeltspor
Foran Bane Nor-ansatte, tillitsvalgte i NJF – alle motstandere av den foreslåtte konkurranseutsettingen – var Marit Arnstad (Sp) klar på at regjeringen begynner i feil ende.
– Konkurranseutsetting gir ikke mer presise tog, flere dobbeltspor og nyere tog. Dette handler om arbeidsoppgaver som skal gjøres. De kan man ikke privatisere seg bort fra. Det eneste dette vil gå ut over, er lønns- og arbeidsbetingelsene til de ansatte, sier Marit Arnstad.
• Siv Jensen advarer mot «lønnsbonanza»
Skal eies av staten
Hun får støtte Tuva Moflag (Ap). Arbeiderpartiet flagget tidligere i år at de var mot Jernbanepakke IV.
– Dette handler om at viktig infrastruktur skal eies og vedlikeholdes staten. Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører.
De to største opposisjonspartiene har, sammen med SV og Rødt, stemt mot den vedtatte jernbanereformen. Sammen vil de fire partiene fortsette å jobbe for at EUs jernbanedirektiv ikke blir vedtatt i Stortinget.
Freddy Øvstegård (SV) mener det EU-direktivene er udemokratiske. Han bruker behandlingen av konkurranseutsetting av drift og vedlikehold som et eksempel.
– Regjeringen har gitt Bane Nor mulighet til å bestemme, på lukkede styremøter, om og hvordan vedlikeholdet skal anbudsutsettes.
Ikke gjenta feil
Bjørnar Moxnes (Rødt) slår fast at opposisjonen ikke vil gi seg.
– Nå gjelder det for alle oss som er på lag for norsk jernbane å øke presset. Vi trenger ikke å gjenta feilene som andre har gjort. Det er bare å se til Sverige, så ser man at dette ikke er fornuftig, sier Moxnes.
Han håper regjeringen og den nye samferdselsministeren, Jon Georg Dale, vil lytte.
– Jeg tror ikke Dale ønsker å bli husket som den samferdselsministeren som gjennomførte en feilslått jernbanepolitikk, sier Moxnes.
• Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge
Blir trist
Stortingspolitikerne fikk høre om situasjonen til de ansatte. Stemningen i deler av Bane Nor har endret seg.
– Folk gleder seg ikke til å gå på jobb lenger. Mange er begynt å se seg om etter jobb andre steder. Det gjør meg trist, sier Lars Ewald Oellingrath.
Ola Rune Kleiven i Banepersonalets landsråd, forteller at mange av de ansatte går rundt med ubesvarte spørsmål.
– Hva skjer med jobben vi har, lønna og betingelsene våre, og hvem får bli igjen? Og ikke minst: Hva skjer med kompetansen vi har i Bane Nor? Forrige gang vi måtte nedbemanne, mistet vi mye kompetanse. Noen kom tilbake da vi nok en gang begynte å ansette folk, men vi mistet mye, sier Kleiven.
• Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.
Lena Sørensen
Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.
Håvard Sæbø
Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå. Nå er han tilbake på verftet
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.
Tormod Ytrehus
Aleksander i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.
Eirik Dahl Viggen
Avlyttet fengselsbetjent får saken sin behandlet i Høyesterett
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.
Roy Ervin Solstad
Det blir flere taxier – men de tjener mindre
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset