NJF: – Pengene må ut i jernbanesporet
Regjeringen øker tempoet i konkurranseutsettingen av Jernbaneverkets oppgaver innen vedlikehold når etterfølger Bane NOR er etablert i januar.
– Da går mer til byråkrati. Dette er feil innretning, mener Jernbaneforbundet.
Jane B. Sæthre, nestleder i NJF
Tri Nguyen Dinh
oystein.braathen@lomedia.no
– Det er nødvendig å bygge opp god, stabil kompetanse på vedlikehold av jernbane. Å legge opp til mer konkurranse og oppsplitting av oppgavene er feil bruk av midlene, sier Jane Brekkhus Sæthre, fungerende forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.
I Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag står det at «Foretaket skal konkurranseutsette flere tjenester som i dag skjer i regi av Jernbaneverket».
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR skal etablere en arbeidsgruppe etter nyttår som skal kartlegge erfaringer med konkurranseutsetting, hvilke oppgaver som egner seg og hvilke rammebetingelser som må være oppfylt.
• Se alle våre saker om statsbudsjettet
Når tempoet skal økes for å sette ut Bane NORs oppgaver på anbud, kan det bety flere selskaper i arbeid på infrastrukturen.
– Pendlerne forventer en stabil jernbane. Hva med helheten? Dette betyr et regime basert på kontrakter. Store ressurser går med til å etablere et grunnlag for kontraktene, og sikre at de følges, noe som er enormt kostnadskrevende. Dette skal styres samtidig med store anlegg som alt er i gang, sier Sæthre.
Jernbanereformen gjør at regjeringen mener NSB trenger kapital i årene som kommer. Derfor vil den ikke ta utbytte fra selskapet for regnskapsåret 2016.
Resultatet for 2015 ble et overskudd på 2,8 milliarder kroner, og staten tok 595 millioner i utbytte. I de fire første månedene i 2016 ble overskuddet 618 millioner kroner.
– NSB får nå beholde overskuddet sitt. Midlene går til å styrke selskapene, men bare pensjonsforpliktelsene i konsernet utgjør over to milliarder kroner, sier Jane B. Sæthre.
Til statlig kjøp av persontransport med tog foreslår regjeringen rundt 3,3 milliarder kroner, omtrent som vedtatt budsjett for 2016. Midlene går til å delfinansiere store deler av rutetilbudet.
#Statsbudsjettet2017
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.