Privatisering av jernbanen:
NSB må kutte 300 ansatte
NSB persontog må nedbemanne med rundt 300 ansatte som følge av jernbanereformen.
Øystein Bråthen
Kuttene vil komme innen ledelse og administrasjon i persontogvirksomheten fram mot 2018.
Det er jernbanereformen og konkurranse på norsk jernbane som fører til omfattende endringer for NSB.
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
– NSB må gjennom en krevende omstilling for å tilpasse NSB til ny rolle og gi selskapet konkurransekraft til å vinne anbud, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB.
I en pressemelding skriver NSB at omstillingsprosessen vil bli gjennomført i samarbeid med de ansattes organisasjoner. «Overtallighet vil bli primært bli søkt løst gjennom naturlig avgang og virkemidler som utløser frivillige oppsigelser gjennom 2017 og 2018».
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Som følge av jernbanereformen skal flere virksomheter som i dag er eid av NSB-konsernet få nye eiere. Samtidig blir persontogvirksomheten i NSB gradvis konkurranseutsatt.
– Nedbemanning er et av flere grep vi må gjøre for å sikre at vi er i en posisjon der vi kan vinne konkurransene om trafikkpakkene som kommer på jernbanen, sier Isaksen.
Nestleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund opplyser til VG at vedtaket ble gjort på et styremøte onsdag. Forbundet var på forhånd kjent med at nedbemanning kunne bli resultatet.
– Det kommer ikke som noen overraskelse. Men for de ansatte er dette uforståelig. Det som har vært sagt i forbindelse med jernbanereformen er at den vil avstedkomme flere yrker i jernbanerelatert virksomhet og ikke færre, og det viser seg at det er ord som ikke holder vann, sier Sæthre til VG.
Hun forventer at nedbemanningen skal skje gjennom frivillig avgang, sluttpakker og andre stimuleringsmidler.
– Vi kommer ikke til å akseptere oppsigelser, sier hun.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringen vil ikke love å redde selskapet
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.