JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kristoffer Arvidsson Thonäng i Seko.

Kristoffer Arvidsson Thonäng i Seko.

Nina Hanssen

Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge

Svensk venstreside og fagbevegelse advarer om konsekvensene av å privatiserte jernbanen. Foran høstens valg i Sverige er reversing av jernbanereformen ett av temaene.



20.07.2018
23:08
20.07.2018 23:08

nina.hanssen@lomedia.no

– For 10 år siden, da Seko og Vänsterpartiet advarte mot å privatisere jernbanen, trodde folk vi var tykke i hodet. Nå har folk erfart at vi hadde rett. Det ble en dyrekjøpt erfaring, sier utreder Kristoffer Arvidsson Thonäng i Seko.

FriFagbevegelse.no møter den engasjerte jernbanepolitikeren utenfor Stockholms sentralbanestasjon for å høre litt om erfaringene i Sverige med privatisering av jernbanen. Arvidsson Thonäng mener omtaler det hele som en krise. Noen av konsekvensene er store forsinkelser og mange ulykker, peker han på.

Alt dette fører igjen til at mange svensker nå foretrekker bil eller fly på lengre strekninger. Det er en miljøfiendtlig utvikling og Arvidsson Thonäng håper at sosialdemokratene vil ta tilbake kontrollen over jernbanen etter høstens valg.

– Selv om vi har nok av eksempler på at privatisering av jernbane ikke er bra, blant annet fra Storbritannia og New Zealand, så har borgerlige politikere likevel hatt klokkeklar tro på dette. Nesten som om privatisering er en religiøs overbevisning, sukker Arvidsson Thonäng. I dag er omtrent alt privatisert i svensk jernbane.

Disse yrkesgruppene økte mest i lønn i fjor

Ta tilbake kontrollen

Dessuten har det bekymret han at Banverkets produksjonsavdeling nå er skilt ut i eget selskap – InfraNord – som kun kjøper tjenester fra andre og ikke sitter med kompetansen selv.

Nå ønsker Arvidsson at Stefan Löfven holder sine valgløfter og tar eierskapet og kontrollen tilbake på offentlig hender etter valget. Etter en lang periode med borgerlig regjering ledet av Fredrik Reinfeldt, har sosialdemokraten Löfven nå vært statsminister siden 2014 og ledet en mindretallsregjering med Miljøpartiet.

På et av valgkampmøtene forrige gang trådte Löfven opp på et møte med Seko-ansatte i jernbanen og lovte at han ville jobbe for å reversere deler av privatiseringen og ta tilbake styringen av InfraNord.

– Det er satt i gang en utredning av dette og jeg tror at Löfven faktisk vil reversere hvis han får ny tillit, sier Sekos rådgiver.

Han mener det haster med å få en mer helhetlig jernbanepolitikk der man putter mer penger til vedlikehold og sørge for mer sikkerhet. Samtidig advarer han norske politikere å privatisere mer.

Seko organiserer rundt 20.000 i jernbanen inkludert lokførere, og ifølge Arvidsson Thonäng har disse relativt god lønn og gode arbeidsvilkår.

– Det er etterspørsel av erfarne jernbanefolk, så våre fast ansatte medlemmer har en god lønn. Men togverter og innleide vikarer har det ikke så bra. Deres hverdag preges av usikkerhet, sier han.

Før jernbanereformen tjente sjefen 1,6 millioner. Nå tjener han 2,8 mill. Her er jernbane-millionærene

En katastrofe

Seko er mest bekymret for sikkerheten for både ansatte og passasjerer. De frykter at flere folk velger bort jernbanen på grunn av alle forsinkelsene og ulykkene de siste årene, sier han.

– Det er fortsatt altfor lite penger på vedlikehold og hvordan man i dag organiserer driften vil jeg kalle en katastrofe, sier Arvidsson Thonäng.

Han har fulgt utviklingen med privatisering og avliberaliseringen over lang tid, og i dag mener Arvidsson Thonäng at det ikke er noen som har kontroll. Trafikkverket som forvalter sporet har ikke eget personal og kjøper alle tjenester av ulike private firma til laveste pris. Når man ikke lenger har eget personale i sporet har man heller ikke oversikt og kontroll, sier han. Arvidsson Thonäng sier at det har vært flere ulykker.

– Det har vært en del godstog som har sporet av og flere ulykker, men heldigvis ingen dødsfall. I hverdagen merker passasjerer at tog alltid er forsinket. En undersøkelse viser at 1 av 3 som reiser mellom Gøteborg og Stockholm velger fly fremfor tog fordi de frykter forsinkelser, sier han.

Han mener at det haster å gjøre noe vedlikehold og helhetstenking, men at kanskje man skal beholde 50/50 privat og offentlig i fremtiden.

Viktig valg i høst

Arvidsson Thonäng skal sammen med sine faglige kolleger kjempe for at sosiademokratene får ny tillit ved valget, men han er ikke helt overbevist om at de vil vinne.

– Jeg tror det blir vanskelig. Sverigedemokratene er så store og de har tydeligvis lykkes å mange Facebook-velgernes vrede og sinne. De har skapt et bilde av at Velferds-Sverige ikke fungerer, og at dette er innvandrernes feil. Mange velgere kjøper disse enkle forklaringene dessverre, sier han.

Han minner om at det var Reinfeldts borgerlige regjering som senket skattene og gjorde velferdstjenestene verre. Men han er redd for at folk har glemt dette og tror på enkle løsninger.

– Vi på venstresiden er nok ikke flinke nok til å kommunisere hvordan dette henger sammen. Vårt viktigste budskap i år er at vi vil ha trygghet for alle arbeidstakere, sier han.

Dette er det nye Jernbane-Norge

20.07.2018
23:08
20.07.2018 23:08



Mest lest

Debatt

Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.

Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.

Helena Yankovska/Unsplash

Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise

Anne Myklebust Odland

Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen

Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.

Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.

Erling Slyngstad-Hægeland

I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig

Hanna Skotheim

Forsinkelser i utbetalinger

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

Eirik Dahl Viggen

Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager

Brian Cliff Olguin

Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

Tri Nguyen Dinh

I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Håvard Sæbø

Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Eirik Dahl Viggen

Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

Torstein Bøe / NTB

Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år

SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.

SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.

Erlend Angelo

Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett

I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.

I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.

Colourbox

SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Hanna Skotheim

Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram

Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai

Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai

Brian Cliff Olguin

Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Gorm Kallestad / NTB

Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

Leif Martin Kirknes

Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet

Kommentar

Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.

Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

LO-jubel med bitter bismak

Håvard Sæbø

Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Sissel M. Rasmussen

Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss

Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.

Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.

Arkivfoto: Petter Pettersen

Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene


Flere saker