JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge

Svensk venstreside og fagbevegelse advarer om konsekvensene av å privatiserte jernbanen. Foran høstens valg i Sverige er reversing av jernbanereformen ett av temaene.
Kristoffer Arvidsson Thonäng i Seko.

Kristoffer Arvidsson Thonäng i Seko.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

– For 10 år siden, da Seko og Vänsterpartiet advarte mot å privatisere jernbanen, trodde folk vi var tykke i hodet. Nå har folk erfart at vi hadde rett. Det ble en dyrekjøpt erfaring, sier utreder Kristoffer Arvidsson Thonäng i Seko.

FriFagbevegelse.no møter den engasjerte jernbanepolitikeren utenfor Stockholms sentralbanestasjon for å høre litt om erfaringene i Sverige med privatisering av jernbanen. Arvidsson Thonäng mener omtaler det hele som en krise. Noen av konsekvensene er store forsinkelser og mange ulykker, peker han på.

Alt dette fører igjen til at mange svensker nå foretrekker bil eller fly på lengre strekninger. Det er en miljøfiendtlig utvikling og Arvidsson Thonäng håper at sosialdemokratene vil ta tilbake kontrollen over jernbanen etter høstens valg.

– Selv om vi har nok av eksempler på at privatisering av jernbane ikke er bra, blant annet fra Storbritannia og New Zealand, så har borgerlige politikere likevel hatt klokkeklar tro på dette. Nesten som om privatisering er en religiøs overbevisning, sukker Arvidsson Thonäng. I dag er omtrent alt privatisert i svensk jernbane.

Disse yrkesgruppene økte mest i lønn i fjor

Ta tilbake kontrollen

Dessuten har det bekymret han at Banverkets produksjonsavdeling nå er skilt ut i eget selskap – InfraNord – som kun kjøper tjenester fra andre og ikke sitter med kompetansen selv.

Nå ønsker Arvidsson at Stefan Löfven holder sine valgløfter og tar eierskapet og kontrollen tilbake på offentlig hender etter valget. Etter en lang periode med borgerlig regjering ledet av Fredrik Reinfeldt, har sosialdemokraten Löfven nå vært statsminister siden 2014 og ledet en mindretallsregjering med Miljøpartiet.

På et av valgkampmøtene forrige gang trådte Löfven opp på et møte med Seko-ansatte i jernbanen og lovte at han ville jobbe for å reversere deler av privatiseringen og ta tilbake styringen av InfraNord.

– Det er satt i gang en utredning av dette og jeg tror at Löfven faktisk vil reversere hvis han får ny tillit, sier Sekos rådgiver.

Han mener det haster med å få en mer helhetlig jernbanepolitikk der man putter mer penger til vedlikehold og sørge for mer sikkerhet. Samtidig advarer han norske politikere å privatisere mer.

Seko organiserer rundt 20.000 i jernbanen inkludert lokførere, og ifølge Arvidsson Thonäng har disse relativt god lønn og gode arbeidsvilkår.

– Det er etterspørsel av erfarne jernbanefolk, så våre fast ansatte medlemmer har en god lønn. Men togverter og innleide vikarer har det ikke så bra. Deres hverdag preges av usikkerhet, sier han.

Før jernbanereformen tjente sjefen 1,6 millioner. Nå tjener han 2,8 mill. Her er jernbane-millionærene

En katastrofe

Seko er mest bekymret for sikkerheten for både ansatte og passasjerer. De frykter at flere folk velger bort jernbanen på grunn av alle forsinkelsene og ulykkene de siste årene, sier han.

– Det er fortsatt altfor lite penger på vedlikehold og hvordan man i dag organiserer driften vil jeg kalle en katastrofe, sier Arvidsson Thonäng.

Han har fulgt utviklingen med privatisering og avliberaliseringen over lang tid, og i dag mener Arvidsson Thonäng at det ikke er noen som har kontroll. Trafikkverket som forvalter sporet har ikke eget personal og kjøper alle tjenester av ulike private firma til laveste pris. Når man ikke lenger har eget personale i sporet har man heller ikke oversikt og kontroll, sier han. Arvidsson Thonäng sier at det har vært flere ulykker.

– Det har vært en del godstog som har sporet av og flere ulykker, men heldigvis ingen dødsfall. I hverdagen merker passasjerer at tog alltid er forsinket. En undersøkelse viser at 1 av 3 som reiser mellom Gøteborg og Stockholm velger fly fremfor tog fordi de frykter forsinkelser, sier han.

Han mener at det haster å gjøre noe vedlikehold og helhetstenking, men at kanskje man skal beholde 50/50 privat og offentlig i fremtiden.

Viktig valg i høst

Arvidsson Thonäng skal sammen med sine faglige kolleger kjempe for at sosiademokratene får ny tillit ved valget, men han er ikke helt overbevist om at de vil vinne.

– Jeg tror det blir vanskelig. Sverigedemokratene er så store og de har tydeligvis lykkes å mange Facebook-velgernes vrede og sinne. De har skapt et bilde av at Velferds-Sverige ikke fungerer, og at dette er innvandrernes feil. Mange velgere kjøper disse enkle forklaringene dessverre, sier han.

Han minner om at det var Reinfeldts borgerlige regjering som senket skattene og gjorde velferdstjenestene verre. Men han er redd for at folk har glemt dette og tror på enkle løsninger.

– Vi på venstresiden er nok ikke flinke nok til å kommunisere hvordan dette henger sammen. Vårt viktigste budskap i år er at vi vil ha trygghet for alle arbeidstakere, sier han.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse