JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det politiske vedtaket om å legge ned Huken Pukkverk er i følge bostyrets granskingsrapport hovedårsaken til konkursen i Oslo Vei. Men etter at Oslo Vei gikk konkurs, mistet kommunen innflytelse over pukkverket, og boet fortsetter driften i Huken Pukkverk.

Det politiske vedtaket om å legge ned Huken Pukkverk er i følge bostyrets granskingsrapport hovedårsaken til konkursen i Oslo Vei. Men etter at Oslo Vei gikk konkurs, mistet kommunen innflytelse over pukkverket, og boet fortsetter driften i Huken Pukkverk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Konkursen i Oslo Vei var en varslet tragedie

Konkursen i Oslo Vei kom brått på leder av samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo, Marianne Borgen (SV). En varslet tragedie, mener Rolf Utgård.



20.12.2013
12:00
20.12.2013 12:51

ane.borrud@lomedia.no

Da samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo hadde møte med Oslo Vei våren 2012, representert med daværende direktør i selskapet og byråd Hallstein Bjercke, ga de ifølge komiteens leder, Marianne Borgen (SV) inntrykk av at alt var i sin skjønneste orden.

– De ga uttrykk for at de var kritiske til vedtaket om å legge ned Huken Pukkverk, men utover det var alt i sin skjønneste orden, sier Borgen.

Borgen peker på at heller ingenting av informasjonen i de årlige rapportene fra byrådet skulle tilsi at varselbjellene skulle ringe. Likevel: Høsten 2012 var det krise i Oslo Vei.

Konkursen kom raskt

I følge Borgen kom konkursen overraskende på bystyret.

– Det var helt uventet. Byråd Hallstein Bjercke ga oss ikke noen forvarsler. Ikke før det ikke var noen vei tilbake. Det var dramatisk. Vi fikk valget mellom å spytte inn mange penger, noe byrådet ikke anbefalte, eller å slå Oslo Vei konkurs. Hvordan var det mulig at bystyret ikke ble informert om hvor dårlig det sto til før det var for sent, spør Borgen.

Hun mener bystyret ble satt i en klemme.

– Vi har et parlamentarisk system i Oslo. Bystyret er prisgitt den informasjonen vi får via byrådet. Vi hadde ikke fått noe informasjon som skulle tilsi at selskapet var i en økonomisk ruin.

Byrådet må svare for seg

Spørsmålet Marianne Borgen vil ha svar på, er hvordan det var mulig for Oslo Vei å komme i den situasjonen uten at byråden hadde oversikt.

– Hallstein Bjercke hadde heller ikke fått tilstrekkelig informasjon. Men som leder av generalforsamlingen er han ansvarlig for hvem som er styreleder. Hvordan er det mulig at byrådet ikke hadde peiling? sier hun.

Nå venter Borgen på Kommunerevisjonens rapport.

– Vi må ha fakta på bordet. Nå avventer vi rapporten, og så har vi bebudet en høring. Det politiske ansvaret er ennå ikke plassert i denne saken, sier Borgen.

– Og så må vi lære av dette, for å hindre at det noen gang kommer til å skje noe lignende med et heleid kommunalt selskap, avslutter hun.

Les også: Kommunen styrte Oslo Vei mot konkurs (16.12.2013)

Les også: Bostyret krever en halv milliard fra kommunen (21.11.2013)

Snakket for døve ører

Rolf Utgård var innleid som konsulent av Oslo Vei AS og fagforeningene, med oppgave å få ut informasjon om Huken Pukkverk til politiske myndigheter, media og opinionen. Målet var å unngå at pukkverket ble nedlagt, noe tilhengerne av pukkverket mente var nødvendig både av miljømessige og økonomiske hensyn.

– Politikerne ville ikke høre, ikke se og ikke gå i dialog. De ville legge ned Huken, koste hva det koste ville. Å legge ned Huken hadde en unison politisk støtte. På et helt misforstått grunnlag. De trodde de kjørte en miljøsak, men visste ikke hva de gjorde. Vi prøvde å fortelle dette både til byrådspartiene og til opposisjonen i bystyret, men talte for døve ører, sier Utgård.

I følge Utgård var det vanskelig, nær sagt umulig, å få møter med noen av de folkevalgte, særlig i SV og Venstre.

– Vi prøvde å få ut våre synspunkt gjennom avisinnlegg og direkte møter. Det unike var at det var vanskelig å få til møter. De lokale miljøaktivistene avviste totalt å møte oss.

Selv om Utgård er enig med Borgen i at Byrådet har hovedansvaret for konkursen i Oslo Vei, så er han ikke enig i at Bystyret bare kan peke på Byrådet.

– Det var ikke et eneste parti som slo i bordet. Det var ingen som ba om en ny runde eller forlangte innsyn i f.eks. Pareto-rapporten, påpeker han.

Kommunen som eier fikk mange signaler

Rolf Utgård mener kommunen som eier fikk mange signaler på at dersom de la ned Huken Pukkverk, så ville Oslo Vei gå konkurs dersom selskapet ikke ble tilført flere midler.

– Bystyret fikk utarbeidet en egen rapport – Pareto-rapporten – som verken administrasjonen i Oslo Vei eller bystyret fikk se. Pareto sa det samme som Oslo Vei: Huken er alfa og omega for selskapet. Det vil koste penger å legge ned Huken raskt. Dette hadde Oslo Vei AS gjennom flere rapporter allerede oversendt Byrådet, men de ville ikke høre på dette.

Han spør seg hvorfor denne rapporten ble holdt hemmelig.

– Argumentet var at det var forretningshemmeligheter. At de det gjelder, selskapet og dets administrasjon, ikke fikk innsyn – med begrunnelsen forretningshemmeligheter, det har jeg aldri hørt om før. Det er helt utrolig arrogant.

Utgårds hypotese er at byrådet fryktet for konsekvensene i bystyret dersom rapporten hadde blitt lagt fram. Nemlig at det ville bli vanskeligere å legge ned Huken Pukkverk.

– Byrådet visste hva det ville koste å legge ned Huken, konkluderer Utgård.

– Bystyret har fått informasjon og innspill. Men de lukket ørene. Ved å la Oslo Vei gå konkurs, mistet kommunen all makt i selskapet. Med tilførte midler ville Oslo Vei ha klart seg videre, og ha produsert verdier. Konkursen var en rasering av verdier. Dette er en dypt tragisk historie, mener Utgård.

Og politikerne kan ikke toe sine hender.

– Dette er en varslet tragedie, avslutter han.

Alvorlige påstander

Næringsbyråd Hallstein Bjercke vil ikke kommentere påstandene til Borgen og Utgård.

– Påstandene som fremsettes her, er mange av de samme som bostyrer fremsetter i stevningen Oslo kommune har mottatt. Det er alvorlige påstander, og kommunen vil utarbeide et grundig tilsvar. Før vi har gjort det, vil jeg ikke kommentere disse påstandene. Jeg vil ikke prosedere denne saken i mediene, skriver Bjercke i en e-post til Frifagbevegelse.no.

Huken pukk og asfaltverk ligger i Groruddalen.

Var et datterselskap av Oslo Vei.

Oslo Vei var et heleid kommunalt selskap.

Det var sterke lokale protester mot pukkverket, blant annet fordi det fører til støv, støy og mye trafikk.

I november 2010 mente plan- og bygningsetaten i Oslo at det var tatt ut for mye stein i pukk- og asfaltverket. Dette førte til at all aktivitet i steinbruddet ble stoppet.

Stopp i steinuttak førte til store økonomisk tap for Huken. Stein måtte kjøres inn i pukkverket.

I 2012 vedtok Bystyret at Huken Pukkverk skulle legges ned innen 31. desember 2014.

7. desember 2013 kom nyheten om at Oslo Vei var konkurs. Oslo Vei trengte 103 millioner kroner for å drive videre, etter at Oslo kommune hadde vedtatt å legge ned Huken Pukkverk, som var selskapets hovedinntektskilde.

Etter at Oslo Vei gikk konkurs, mistet kommunen styringsrett over bedriften. Bostyret driver Huken pukkverk videre, siden pukkverket er økonomisk lønnsomt.

11. desember 2014 leverte konkursboet i Oslo vei sin granskingsrapport til Oslo Byfogdembete. I følge rapporten presset Oslo kommune igjennom en avvikling av Huken pukk- og asfaltverk til tross for at de hadde mottatt dokumentasjon som viste at Oslo Vei AS da måtte få tilførsel av kapital for å unngå konkurs.

Bostyret saksøker Oslo kommune for en halv milliard kroner etter konkursen i Oslo Vei.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.12.2013
12:00
20.12.2013 12:51



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer


Flere saker