OPPGJØR: Kreditorene etter Oslo Vei konkursen mener at Oslo kommune må ta ansvar og betale deres tap. Blant kreditorene er de 283 ansatte som mistet jobben for vel et år siden.
Ola Tømmerås
Bostyrer krever en halv milliard fra kommunen
Oslo kommune blir saksøkt for en halv milliard kroner etter konkursen i Oslo Vei for nesten et år siden.
ola.tommeras@fagforbundet.no
Like før jul i fjor gikk Oslo Vei konkurs. Styret for det kommunalt eide selskapet valgte å begjære oppbud etter at Oslo kommune avviste å bidra med frisk kapital. Oslo Vei trengte 103 millioner kroner for å drive videre, etter at Oslo kommune hadde vedtatt å legge ned Huken Pukkverk, som var selskapets hovedinntektskilde.
Les også: Ber kommunen redde desemberlønna
Kreditorene måtte betale
Nå krever kreditorene at kommunen dekker tap på til sammen en halv milliard kroner. Kreditorene er NAV, som måtte overta ansvaret for de ansatte, de ansatte selv som ble påført tap, Sparebank 1 og en rekke underleverandører.
– Det er underlig at kommunen velger å sende regningen for en politisk beslutning til kreditorene, sier bostyrer Tom Hugo Ottesen i Kvale Advokatfirma til Dagens Næringsliv.
Han framholder at Oslo kommune var fullt klar over at den politiske beslutningen om å avvikle Huken pukkverk ville bety konkurs for Oslo Vei, med mindre de tilførte selskapet friske penger.
283 mistet jobben
283 ansatte fikk oppsigelse av selskapet like før jul i fjor. De første dagene var det stor usikkerhet om de ansatte ville berge desemberlønna, inntil NAV gjorde hastevedtak og sikret jula for de ansatte. Kommunen sa nei til å ta ansvar da Fagforbundet anmodet om å sørge for lønn til de ansatte før jul.
Oslo kommunes kommunale veivesen ble nedlagt som avdeling i kommunen i år 2000, og Oslo Vei AS ble opprettet med Oslo kommune som eneaksjonær. Selskapet har deretter tilbudt tjenester innenfor veivedlikehold.
– Dette er et kroneksempel på hvordan det kan gå når virksomheter privatiseres, eller omgjøres til aksjeselskap. Veivesenet i Oslo var berømt som det beste i landet. Det tok 11,5 år å kjøre det hele i grøfta. Det er til å grine av, kommenterte leder av Fagforbundet Oslo, Mari Sanden, i fjor da de ansatte ble satt på døra.
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Kritiserer Nav: – Jeg forstår at folk kan føle seg dumme
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Kommentar
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen har grunn til å smile bredt, skriver Kjell Werner.
Ida Bing
Etter flere år med uro rundt trygdeoppgjøret, er det nå full enighet
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash