Offentlig-Privat Samarbeid
Ingen norske selskap er med i konkurransen om å bygge og drifte Sotrasambandet. Arbeidsmandsforbundet vil ha omkamp
Tre internasjonale entreprenørfellesskap kjemper nå om å få anbudet på Sotrasambandet, den største enkeltstående samferdselskontrakten i Norge.
LANGSIKTIG KONTRAKT: Entreprenøren som vinner kontrakten om Sotrasambandet skal i tillegg til prosjektering og bygging, stå for drift og vedlikehold i 25 år framover.
Bjørn Grimstad
brian.cliff.olguin@lomedia.no
– Landet har ikke råd til å la norske anleggsarbeidere gå arbeidsledige, mens utenlandske selskaper er i full drift på norsk jord, mener forbundsleder Anita Johansen i Arbeidsmandsforbundet.
Sotrasambandet er den største enkeltstående samferdselskontrakten i Norge. Nå er prekvalifiseringen klar: Det er tre internasjonale entreprenørfellesskap som får bli med videre i avklarings- og tilbudsfasen.
Byggestart er estimert til rundt årsskiftet 2021/22, og prosjektert skal være ferdig i 2026.
Selve byggingen av prosjektet er estimert til 10 milliarder kroner, men siden kontrakten gjennomføres som et Offentlig-Privat Samarbeid (OPS), er totalverdien 17 milliarder kroner. I tillegg til prosjektering og bygging, skal nemlig entreprenøren som vinner kontrakten også stå for drift og vedlikehold 25 år framover.
Burde blitt delt opp i tre entrepriser
– Dette er svært skuffende. Både Arbeidsmandsforbundet og en samlet anleggsbransje har over lang tid bedt regjeringen og Stortinget om å legge til rette for norsk deltakelse i denne anbudskonkurransen, sier leder i Arbeidsmandsforbundet, Anita Johansen.
p
Arbeidsmandsforbundet mener at Sotrasambandet må trekkes tilbake og deles opp i minst tre entrepriser, slik at norske entreprenører får mulighet til å være med på prosjektet.
– Hvorfor er det så viktig at norske entreprenører får være med?
– Vi er ikke mot utenlandsk deltakelse og det må gjerne legges til rette for samarbeid mellom norske og utenlandske entreprenører for å styrke norsk kompetanse på denne type brokonstruksjoner, men det handler også om å verne norske arbeidsplasser, understreker Johansen.
Øke kunnskap og kompetanse
Ifølge forbundslederen handler dette også om kompetanseheving blant norske arbeidsfolk og entreprenører.
– Vi ønsker at våre medlemmer skal kunne jobbe med utbyggingen av veiprosjektet. Slik det er nå, er det ingen garantier for det. Vegvesenet har tidligere argumentert med at norske entreprenører ikke har kunnskapen og erfaringen til å drive slike prosjekter. Men jeg lurer da på hvordan de skal kunne lære og opparbeide seg slik kunnskap når de heller ikke får prøvd seg?
Rammebetingelser ble satt i 2015
Statens vegvesens peker på rammebetingelsene ble satt gjennom statsbudsjettet i 2015 og Samferdselsdepartementets melding «På rett vei» fra samme år, hvor Statens vegvesen er bedt om å forberede prosjektet for gjennomføring som OPS-kontrakt.
p
– Dette er også lagt til grunn i transportetatenes grunnlagsdokument til Nasjonal Transportplan 2018-2029. Statens vegvesens oppfattet dette som en tydelig rammebetingelse om at Sotrasambandet skal gjennomføres som en OPS-kontrakt, det vil si finansiere, prosjekter, bygge, drifte og vedlikeholde vegsystemet i 25 år. Disse rammebetingelsen har vi etterlevd og Statens vegvesen er godt i gang med avklarings- og forhandlingsfasen, skriver prosjektleder for Sotrasambandet, Arve Tjønn Rinde, i en e-post.
Snur ikke
Heller ikke hos Samferdselsdepartementet får Arbeidsmandsforbundet gehør for at dele opp gigant-kontrakten.
– Det vil være tidkrevende å begynne arbeidet med ny gjennomføringsmodell nå. Prosessene med prekvalifisering til konkurransen og konkurransegjennomføringen for Sotrasambandet vil ikke bli forsinket som følge av koronakrisen. Aktørene har allerede levert inn søknader om å bli prekvalifisert, og søknadene er nå til vurdering hos byggherren Statens vegvesen. I lys av dette er det ikke en god ide å endre på gjennomføringsmodellen nå, skriver statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) i en e-post.
Både Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen mener også at slik modellen foreligger, vil norske entreprenører fremdeles kunne delta under den leverandørgrupperingen som skulle vinne konkurransen.
Tjønn Rinde skriver at det finnes forberedende arbeider hvor norske selskaper allerede deltar.
p
– Samtidig må det også nevnes at Sotrasambandet består av flere andre forberedende kontrakter. En kontrakt er for tiden i tilbudsprosess med tildeling i juni. Denne kontrakten er under EU terskelverdi og gjør at det trolig blir utført av norske entreprenører. I tillegg har vi pågående flere større kontrakter som har hatt 100 prosent aktivitet med ca. 60 – 70 arbeidere i fullt arbeid gjennom hele Covid 19 perioden. Dette er kontrakter gjennomført av norske selskaper.
Rekordhøy arbeidsledighet
– Statens vegvesen opplyser om at hver av de tre internasjonale entreprenørfellesskapene har nordiske og norske selskaper inne i bildet. Sotra link med Norconsult og Multiconsult, Via Sotra med Cowi og ITIAS med Rambøll, Aas – Jacobsen og Sweco. Er ikke det godt nok da?
– De selskapene driver med prosjektering, tegninger og planlegging. Det betyr ikke arbeid til maskinførere og anleggsarbeidere, men til planleggingsfolk, svarer Johansen.
Hun mener at politikerne fortsatt har muligheten til å reversere det hele hvis de vil, men at det det ikke er noen vilje hos regjeringen til å snu.
– Den norske modellen blir undergravd med den politikken som regjeringen fører, sier hun.
Og avslutter:
– Vi lever i en krisetid med rekordhøy arbeidsledighet og stort behov for norske arbeidsplasser og økt kompetanse. Landet har ikke råd til å la norske anleggsarbeidere gå arbeidsledige, mens utenlandske selskaper er i full drift på norsk jord.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.