Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må svare om kinesiske veganbud.
Bjørn A. Grimstad
Kinesernes inntog i norsk veibygging: Nå må Solvik-Olsen svare for seg
Samferdselsministeren må svare for hvorfor kineserne ble invitert til å levere anbud på en bru i Nord-Trøndelag.
helge@lo,media.no
Det er stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (Ap) som har stilt et skriftlig spørsmål til besvarelse med adresse samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (FrP).
Regelverket
Hun vil vite hvorfor Statens vegvesen valgte å utlyse anbudet på Breitstadsundbrua i Nord-Trøndelag til land Norge ikke har handelsavtale med, og hvor i statlig regelverk statsråden mener at dette er hjemlet.
– Hvis land utenfor EØS, og særlig land uten handelsavtale med Norge, i større grad skal inviteres inn til å bygge veg og bane i Norge bør vi ha et felles regelverk for dette som alle kan støtte seg på, sier Kirsti Leirtrø til LO-Aktuelt.
Bare SV stemte mot da anbudskonkurransen nok en gang kom på sakskartet, denne gang i Fylkesutvalget for Trøndelag. Etter en ny innstilling fa fylkesrådmannen, ble det bestemt at det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge likevel skal få sitt anbud vurdert.
• Fylkesrådsleder avviste det kinesiske anbudet – får full støtte fra lokale LO-organisasjoner
Ble storpolitikk
Bakgrunnen for gårsdagens avgjørelse er en bruinvestering til 300 millioner kroner i Nord-Trøndelag, og som nå har blitt storpolitikk.
Et kinesisk selskap leverte laveste anbud på å bygge bru over Beitstadsundet i Nord-Trøndelag.
Fylkesrådet i Nord-Trøndelag innstilte på at anbudet ikke skulle være med videre i anbudskonkurransen, etter at Statens vegvesen og to departement hadde brakt på det rene at fylkesrådet ikke var forpliktet til å vurdere anbudet siden selskapet kommer fra et land utenfor EØS. Kina er nemlig uten handelsavtale med Norge.
De leverte imidlertid det laveste anbudet i anbudskonkurransen for bygging av Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag. Mens kineserne kan bygge brua for 277 millioner kroner, var anbudet til det østerriske PNC Norge på 317 millioner og svensk eide Skanska Norge på 338 millioner kroner.
• Det norske sosialdemokratiet er i krise, mener Martin Kolberg
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes
Etter å ha vært tillitsvalgt i 35 år har jeg gjort meg noen tanker
Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.
Hanna Skotheim