Kinesernes inntog i norsk veibygging: Nå må Solvik-Olsen svare for seg
Samferdselsministeren må svare for hvorfor kineserne ble invitert til å levere anbud på en bru i Nord-Trøndelag.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må svare om kinesiske veganbud.
Bjørn A. Grimstad
helge@lo,media.no
Det er stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (Ap) som har stilt et skriftlig spørsmål til besvarelse med adresse samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (FrP).
Regelverket
Hun vil vite hvorfor Statens vegvesen valgte å utlyse anbudet på Breitstadsundbrua i Nord-Trøndelag til land Norge ikke har handelsavtale med, og hvor i statlig regelverk statsråden mener at dette er hjemlet.
– Hvis land utenfor EØS, og særlig land uten handelsavtale med Norge, i større grad skal inviteres inn til å bygge veg og bane i Norge bør vi ha et felles regelverk for dette som alle kan støtte seg på, sier Kirsti Leirtrø til LO-Aktuelt.
Bare SV stemte mot da anbudskonkurransen nok en gang kom på sakskartet, denne gang i Fylkesutvalget for Trøndelag. Etter en ny innstilling fa fylkesrådmannen, ble det bestemt at det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge likevel skal få sitt anbud vurdert.
• Fylkesrådsleder avviste det kinesiske anbudet – får full støtte fra lokale LO-organisasjoner
Ble storpolitikk
Bakgrunnen for gårsdagens avgjørelse er en bruinvestering til 300 millioner kroner i Nord-Trøndelag, og som nå har blitt storpolitikk.
Et kinesisk selskap leverte laveste anbud på å bygge bru over Beitstadsundet i Nord-Trøndelag.
Fylkesrådet i Nord-Trøndelag innstilte på at anbudet ikke skulle være med videre i anbudskonkurransen, etter at Statens vegvesen og to departement hadde brakt på det rene at fylkesrådet ikke var forpliktet til å vurdere anbudet siden selskapet kommer fra et land utenfor EØS. Kina er nemlig uten handelsavtale med Norge.
De leverte imidlertid det laveste anbudet i anbudskonkurransen for bygging av Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag. Mens kineserne kan bygge brua for 277 millioner kroner, var anbudet til det østerriske PNC Norge på 317 millioner og svensk eide Skanska Norge på 338 millioner kroner.
• Det norske sosialdemokratiet er i krise, mener Martin Kolberg
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.