JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nokas og Securitas:

Nesten 600 flyplass-vektere bytter arbeidsgiver 1. mars

Nokas Aviation vant Avinors anbudsrunde på 39 flyplasser. De tillitsvalgte i Nokas ønsker 400 nye medlemmer hjertelig velkommen, og samarbeider med de tillitsvalgte i Securitas om overdragelsen.
Knirkefri overgang: Hovedtillitsvalgte i Nokas, Ole Morten Karlsen, og Securitas, Janita Blomvik, sørger for at overgangen av 400 medlemmer fra Securitas til Nokas går som smurt. I bakgrunn er de tillitsvalgte som får ny arbeidsgiver fra 1. mars.

Knirkefri overgang: Hovedtillitsvalgte i Nokas, Ole Morten Karlsen, og Securitas, Janita Blomvik, sørger for at overgangen av 400 medlemmer fra Securitas til Nokas går som smurt. I bakgrunn er de tillitsvalgte som får ny arbeidsgiver fra 1. mars.

Brian Cliff Olguin

ane.borrud@lomedia.no

En dag i januar er 21 tillitsvalgte fra Securitas-selskapet Securitas Transport Aviation Security (STAS) samlet på Gardermoen. Om under sju uker er de ansatt i Nokas Aviation. Spørsmålene er mange, men svarene er like om hjørnet. Samme med dem er de tre topptillitsvalgte i arbeidsutvalget i Nokas, Ole Morten Karlsen, Knut Johannes Berg og Gunnar Bentehaugen.

Skal få svar på spørsmål

Hovedtillitsvalgt i Securitas, Janita Blomvik, er også med på møtet.

– Vi samler alle tillitsvalgte fra flyplassene som skal over til Nokas, sånn at de kan få svar på alle spørsmål de har. Og har vi ikke svarene her og nå, skal vi finne det ut. Det er viktig å få svar på alt som rører seg, understreker hun.

Hun har blant annet hørt et rykte blant usikre STAS-ansatte om at Nokas ikke har noen tillitsvalgtsorganisasjon i Arbeidsmandsforbundet.

– Det er helt feil! Og i dag skal alle de tillitsvalgte bli kjent med Nokas sin organisasjon!

Ulik organisering

Ole Morten Karlsen presenterer organisasjonsstrukturen for fagforeninga i Nokas. Han snakker om hvordan klubbene er bygd opp. Det er uro i salen. Etter hvert faller brikkene på plass. Nokas og Securitas har forskjellig organisering. Fagforeninga i Securitas har tre organisasjonsledd, med klubber på arbeidsplassene, regioner som dekker fylker og et sentralt nivå.

De Nokas-organiserte har på sin side to organisasjonsledd: klubber på fylkesnivå og sentralt ledd. Så når Karlsen snakker om klubber, snakker han om det som tilsvarer regioner hos Securitas. Når han snakker om plasstillitsvalgte, er det samme som tillitsvalgte i klubben i Securitas.

– I Nokas har vi 12 klubber. Alle vektere er i samme klubb, uansett om de er på flyplass, pengetransport eller objekter. Og mens det sentrale nivået i Securitas er sentralt tillitsvalgtsutvalg, er det tilsvarende hos oss representantskapet. Der sitter klubblederne og jeg, sier Karlsen.

Valg

Over 21 tillitsvalgte fra flyplasser over hele landet går over til Nokas 1. mars. De fleste av dem nord for Trondheim.

– Dette er jo en gavepakke til Nokas, sier Janita Blomvik.

– Det er viktig at dere ivaretar de tillitsvalgte godt!

Men hvordan skal de integreres i den nye organisasjonen?

– Dere er valgt etter hovedavtalen og opprettholder vervet for dem dere er valgt for ut valgperioden, understreker Gunnar Bentehaugen flere ganger.

– Klubbene i Nokas skal ha avholdt årsmøtene sine i januar. Vekterne fra STAS kommer ikke over til oss før 1. mars. Derfor ser vi for oss ekstraordinære årsmøter etter 1. mars, sier Ole Morten Karlsen.

Hvem forhandler lokalt?

En ting som uroer flyplassvekterne er forhandlingsretten. Det vil si: hvem kan forhandle og inngå avtaler med bedriften lokalt på flyplassene?

De organiserte i Arbeidsmandsforbundet i Securitas har en avtale der fagforeningen har 77 tillitsvalgte som kan forhandle med bedriften. Tillitsvalgte på flyplassene inkludert.

De organiserte i Arbeidsmandsforbundet i Nokas har i sin avtale med Nokas 35 tillitsvalgte med disse rettighetene. Hver klubb, det vil si på fylkesnivå, har to med forhandlingsrett. Resten er tidligere fordelt etter antall medlemmer i hver klubb. Med andre ord har ikke de tillitsvalgte på flyplassene forhandlingsrett etter hovedavtalen.

– Skal dere forhandle turnusordningene for oss? Spør en vekter.

– Nei nei, beroliger Bentehaugen, som er klubbleder for Nokas Oslo/Akershus.

– Klubbleder trenger ikke være med på forhandlinger om arbeidstid på flyplassene. Det gjør den plasstillitsvalgte. Men det er en av dem som har forhandlingsrett i klubben som må signere avtalen.

Får en plass i organisasjonen

Knut-Johannes Berg griper inn. Han er klubbleder i Nokas Vestland.

– Jeg har sju tillitsvalgte i min klubb, og klubbstyret møtes jevnlig. Det er leder og nestleder som har forhandlingsretten, åpner han.

Han forteller at da Nokas tok over vaktholdet på oljeraffineriet Mongstad i Nordhordland og gassanlegget på Kollsnes vest for Bergen, ble de tidligere tillitsvalgte fra Securitas valgt inn i klubben i Nokas Vestland.

– De tillitsvalgte forhandler fortsatt blant annet om turnusen på sin arbeidsplass, etter innspill fra sine medlemmer. Men de må ha min underskrift på avtalen til slutt. Det vi sjekker før vi underskriver, er at avtalen er lovlig. Vi endrer ikke på detaljer i det partene er blitt enige om lokalt.

Etter 1. mars får Berg fire flyplasser han er klubbleder for.

– Da må vi sørge for at de tillitsvalgte på disse flyplassene får en plass i organisasjonen og i klubben!

Nord-Norge

Det er 12 klubber i Nokas, men de to i Nord-Norge, Nordland samt Troms og Finnmark, fungerer ikke. Det vil si: Det er så å si ingen Nokas-vektere i Nord-Norge. Og ingen av de få som er, vil ta på seg verv. Men dette er før 1. mars. Da kommer om lag 15 Securitas-tillitsvalgte i de to fylkene over til Nokas.

– Det er mange dyktige tillitsvalgte i Nord-Norge som kommer over til dere. Og jeg tror mange av dem vil stille til valg, sier Blomvik.

Etter 1. mars er det Securitas som har rett i overkant av 60 medlemmer og noen få tillitsvalgte i Nord-Norge.

– Det er en bekymring. Vi håper dere fortsatt vil hjelpe oss selv om dere går over til Nokas, sier Blomvik til forsamlingen.

– 2. mars kan dere innkalle til ekstraordinært årsmøte, og velge hele klubben, sier Karlsen.

Stemningen letter litt.

– Det betyr jo at vi som er tillitsvalgte i Securitas i Nord-Norge kan begynne å planlegge allerede nå, sier en.

– Men hva hvis det ikke fungerer? Spør en annen.

– Vi vil hjelpe dere, sier Bentehaugen.

– Vi må finne løsninger, sier Berg.

– Vi må snakke sammen, avslutter Karlsen.

Fra STAS til Nokas

I underkant av 600 vekterne skal bytte arbeidsgiver fra Securitas-selskapet Securitas Transport Aviation Security (STAS) til Nokas Aviation 1. mars.

400 av dem er organisert i Arbeidsmandsforbundet.

Fagforeningen til Arbeidsmandsforbundet i Securitas vil gå ned til om lag 2.000 medlemmer.

Fagforeningen til Arbeidsmandsforbundet i Nokas vil gå opp til om lag 1.600 medlemmer.

Etter 1. mars

• Securitas-selskapet Securitas Transport Aviation Security (STAS) har vaktholdet ved fem flyplasser: Stavanger, Bergen, Trondheim, Torp og Haugesund.

• STAS har også vaktholdet ved seks heliporter (helikopterplasser) og seks cargoer (kontroll av pakker/cargo som sendes via frakt-selskap)

• Nokas Aviation har vaktholdet ved Oslo Lufthavn Gardermoen og de øvrige 39 av Avinors flyplasser i Norge.

Warning
Annonse
Annonse

Fra STAS til Nokas

I underkant av 600 vekterne skal bytte arbeidsgiver fra Securitas-selskapet Securitas Transport Aviation Security (STAS) til Nokas Aviation 1. mars.

400 av dem er organisert i Arbeidsmandsforbundet.

Fagforeningen til Arbeidsmandsforbundet i Securitas vil gå ned til om lag 2.000 medlemmer.

Fagforeningen til Arbeidsmandsforbundet i Nokas vil gå opp til om lag 1.600 medlemmer.

Etter 1. mars

• Securitas-selskapet Securitas Transport Aviation Security (STAS) har vaktholdet ved fem flyplasser: Stavanger, Bergen, Trondheim, Torp og Haugesund.

• STAS har også vaktholdet ved seks heliporter (helikopterplasser) og seks cargoer (kontroll av pakker/cargo som sendes via frakt-selskap)

• Nokas Aviation har vaktholdet ved Oslo Lufthavn Gardermoen og de øvrige 39 av Avinors flyplasser i Norge.