JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Omorganisering i Statens vegvesen: Elin-Mari i Steinkjer er bekymret for hvordan det skal gå hvis sjefen skal sitte i Arendal

– Vi er jo ikke roboter, vi som jobber i Statens vegvesen – vi er kolleger og mennesker i et samspill, sier Elin-Mari Kilen, ansatt på trafikkstasjonen i Steinkjer.
FRYKTER FJERNLEDELSE: Elin-Mari Kilen har i dag en leder som sitter i samme hus, nær i alle spørsmål. Sånn håper hun at det kan forsette. - Vi mister ikke bare det menneskelige samspillet med en leder langt unna, vi mister også mye av den faglige hjelpen. Hos oss har lederne i dag en stab som har bred og god fagkunnskap, som vi kan troppe opp på kontoret til for å spørre om noe. Det er stort fagområde vi forvalter, sier Kilen.

FRYKTER FJERNLEDELSE: Elin-Mari Kilen har i dag en leder som sitter i samme hus, nær i alle spørsmål. Sånn håper hun at det kan forsette. - Vi mister ikke bare det menneskelige samspillet med en leder langt unna, vi mister også mye av den faglige hjelpen. Hos oss har lederne i dag en stab som har bred og god fagkunnskap, som vi kan troppe opp på kontoret til for å spørre om noe. Det er stort fagområde vi forvalter, sier Kilen.

Glen Musk

merete.holtan.garte@lomedia.no

Hun har vært ansatt i Statens vegvesen i snart ti år, men fortalte i et intervju med Arbeidsmanden i januar at hun nå ser seg om etter andre jobber. Uroen og usikkerheten rundt hva som vil skje på arbeidsplassen er blitt stor for Elin-Mari Kilen og hennes kolleger på trafikkstasjonen i Steinkjer.

Mandag la Vegdirektoratet fram et forslag for Samferdselsdepartementet for hvordan den statlige etaten skal se ut fra 1. januar 2020.

Samferdselsminister Jon Georg Dale har sagt han håper å få sett på forslaget før sommeren.

– Det må han nok. Statens vegvesen er en stor organisasjon, og det er ganske mange tråder som må på plass for at vi skal være oppe og gå i januar, kommenterer Elin-Mari Kilen.

Les også: 270 arbeidsplasser flytter ut av Oslo når Statens vegvesen omorganiserer. De tillitsvalgte frykter kompetanseflukt

22 trafikkstasjoner foreslås stengt

For forslaget fra Vegdirektoratet betyr som ventet store forandringer i organisering og lokalisering for etatens 6.800 ansatte. I dag er Vegvesenet organisert i regioner slik at etatens ulike oppgaver utføres i alle deler av landet, blant annet på de 74 trafikkstasjonene.

Vegdirektoratet foreslår nå å erstatte regionene med seks nye divisjoner, hvor hver av dem tar seg av et sett med oppgaver. Divisjonsledelsene skal være plassert i seks store byer, med de respektive ansatte fordelt over hele landet.

Trafikkstasjonene skal ligge på nivået under divisjonene, og skal reduseres med 22.

Dette skjer parallelt med at rundt 1850 arbeidsplasser overføres fra Vegvesenet til fylkeskommunen i forbindelse med regionreformen.

– Faren er at mange søker seg bort

Elin-Mari Kilen og hennes kolleger har i lang tid vært kjent med at det skal skje endringer. Det har ført til uro og usikkerhet, og den er ikke blitt mindre etter at forslaget fra Vegdirektoratet kom.

– Noe er fornuftig, noe er forståelig og noe er ennå litt uoppklart, sier Kilen om forslaget.

Hun har tidligere vært tillitsvalgt på jobb og har hatt ulike verv i hennes avdeling i Norsk Arbeidsmandsforbund. Nå er hun leder av avdelingens kontrollkomitè, og er generelt vant til å bry seg om kollegenes ve og vel.

Les også: Statens vegvesen tappes for årsverk: – Vi forstår det ikke. Hva er gevinsten ved å splitte opp og skape enda mer byråkrati?

– Folk står i fare for å bli geografisk plassert andre steder, og de er redde for å miste jobbene sine. Faren er at mange søker seg bort før vi har sett resultatet av omorganiseringene, sier Elin-Mari Kilen.

Bekymringen deles av Vegdirektoratet selv, som i forslaget til Samferdselsdepartementet skriver at «usikkerhet rundt organisering og lokalisering er en stor utfordring», og at «dette merkes nå gjennom at unormalt mange slutter i Statens vegvesen». I skrivet heter det videre det nå er «stor risiko for et kompetansetap som vil medføre at Statens vegvesen på flere områder vil få problemer med å utføre oppgavene som er forventet at etaten skal utføre.»

Elin-Mari Kilen er selv blant dem som følger med i arbeidsmarkedet.

– Ser jeg noe som er interessant, så søker jeg.

Færre kontrollhaller: – Kan bli stor pågang

Kilen er ikke redd for at stillingen hennes forsvinner i første fasen av omorganiseringen, men tror at ansatte på trafikkstasjonene på sikt kan bli overtallige fordi stadig flere tjenester digitaliseres.

Når Vegvesenet omtaler Vegdirektoratets forslag på sine nettsider, skriver de da også at «færre og færre trenger å dra til en trafikkstasjon fordi flere og flere av oss nå bruker Statens vegvesens digitale, nettbaserte selvbetjeningsløsninger». Og: «Generelle krav til effektivisering av organisasjonen vil medføre en ytterligere nedgang i antall ansatte fra mot 2024».

Steinkjer trafikkstasjon er ikke blant de 22 som skal stenges, men stasjonen skal definitivt slankes. Deler av ansatte i Vegavdelingen skal over i fylkeskommunene, og kontrollhallen – hvor blant annet ombygginger av kjøretøy godkjennes – skal legges ned.

– Derfor må vi kanskje over i ny lokasjon. Det blir nok i Steinkjer, men vi vet ikke hvor, sier Kilen.

Hele fire kontrollhaller stenges i Trøndelag, og funksjonene flyttes til to nye haller: en i Trondheim og en i Verdal. Elin-Mari Kilen frykter konsekvensene.

– Vi er jo underlagt ulike EU-direktiver i Norge, og et direktiv sier at ti prosent av alle kjøretøy som kontrolleres, skal gjennom sjekk av bremsene. Skal vi klare å opprettholde dette og andre krav, blir det stor pågang på de to hallene i Trøndelag. Dessuten må de som jobber i de geografisk spredte hallene i dag, som i Namsos, Steinkjer, Stjørdal og Brekstad, finne seg i å kjøre et stykke til ny arbeidsplass.

Lurer du på om din trafikkstasjon skal legges ned, og hvilke funksjoner den skal beholde? Les Vegdirektoratets rapport her.

Kan få ledelsen plassert i Arendal

Det er likevel ikke kontrollhallene Elin-Mari Kilen er aller mest bekymret for. Vegdirektoratet foreslår nemlig å samle ledelsen for de nye divisjonene – mellom 25 og 50 personer – i seks store byer:

Tromsø vil få ledelsesoppgaven for drift av vei og vedlikehold, Trondheim vil få transport og samfunn, Bergen skal lede utbygginger, Drammen får IT-ansvar, Moss får fellesfunksjoner som HR og regnskap og Arendal får tilsyn av trafikanter og kjøretøy.

ph

Det siste er Elin-Mari Kilens område. Det betyr at hun og kollegene på trafikant- og kjøretøy i Steinkjer kan få lederne sine plassert i Arendal, 65 mil unna.

– Jeg er spent på om regjeringen godtar forslaget om å legge disse funksjonene til de største byen – Statens vegvesen har alltid vært kjent for å være tilgjengelig i distriktene, sier Kilen.

De små, dagligdagse tingene

Hun er også spent på hvordan samarbeidet med ledelsen vil bli hvis den foreslåtte divisjonsmodellen går gjennom.

– Å være leder er jo ikke bare et overordnet ansvar, det innebærer også å ta seg av alle de små, dagligdagse tingene, som for eksempel sykdomskabalen. Den kabalen blir ikke noe lettere å legge når ledelsen er fjern, for å si det sånn.

Elin-Mari Kilen forteller at hun i dag har en leder som på alle måter er nær, og setter det høyt.

– Vi er jo ikke roboter, vi som jobber i Statens vegvesen – vi er kolleger og mennesker i et samspill. Når det skjer noe i livet til en ansatt, er det viktig at vi har en leder som er til stede og ser det. Som kan spørre: «Har du en dårlig dag i dag?» og legge til rette hvis svaret er ja.

– Kan miste faglig hjelp

Kilen er glad for at etaten allerede har en kultur for å kommunisere via elektroniske hjelpemidler.

– Vi bruker ofte Skype på møtene våre, og det fungerer på en del områder. Men vi mister det menneskelige samspillet, og vi mister også mye av den faglige hjelpen. Hos oss har lederne i dag en stab som har bred og god fagkunnskap, som vi kan troppe opp på kontoret til for å spørre om noe. Det er stort fagområde vi forvalter, påpeker Elin-Mari Kilen, som selv har universitetsutdanning i forvaltningsrett, samfunnsfag og historie og ettårig studie som advokatsekretær for å være kvalifisert for jobben på trafikkstasjonen.

Nå må hun bare vente på Samferdselsdepartementets dom over Vegdirektoratets forslag. Det er departementet som har siste ord i det som har vært en lang prosess med usikkerhet for Elin-Mari Kilen.

– Vi må bare vente og se. Ingenting er banket ennå, sier hun.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse