TØFF TID: Hovedtillitsvalgt i STAS, Frank Aamo, må nå lose rundt 350 flyplassvektere gjennom en virksomhetsoverdragelse. Fra april neste år får de berørte Securitas-vekterne Avarn Security Aviation som arbeidsgiver.
Glen Musk
Nedbemanning
På to år har Securitas mistet vaktholdet ved 42 flyplasser. Nå har de bare én igjen
Securitas tapte nylig Avinors anbud på flyplassene i Bergen, Trondheim og Stavanger. Nå må rundt 350 vektere bytte arbeidsgiver.
merete.holtan@lomedia.no
1. april i år sa Securitas-selskapet Securitas Transport Aviation Security (STAS) opp kontrakten med Avinor på Flesland i Bergen, Værnes utenfor Trondheim og Sola utenfor Stavanger. Årsaken var at pandemien endret markedssituasjonen og at kontrakten ikke så ut til å bli lønnsom for STAS på sikt.
Tilbake i april understreket både daglig leder i STAS, Dorothy Billett, og hovedtillitsvalgt Frank Aamo at bedriften hadde en god dialog med Avinor. De mente at STAS ville stille sterkt når den statlige flyplasseieren la ut anbudet på ny.
– Vi har en plikt og en ansvar ovenfor alle ansatte til å gjøre alt vi kan for å vinne det nye anbudet, og vi skal delta i konkurransen sammen med de tillitsvalgte, sa Dorothy Billett den gangen.
– Ønsket velkommen i Avarn
Oppsigelsestida på en kontrakt av dette omfanget er et helt år, og STAS er garantert tjenesten fram til 1. april 2022. Men da er det også slutt.
1. november ble det nemlig klart at STAS tapte Avinors anbud på Flesland, Værnes og Sola. I april neste år overtar Avarn Security Aviation vaktholdet, og rundt 350 Securitas-vektere må bytte arbeidsgiver i en virksomhetsoverdragelse.
Hovedtillitsvalgt i STAS, Frank Aamo, forteller at stemninga var kaotisk i starten, men at de ansatte ser ut til å akseptere at de skal over i en annen bedrift.
– Det er frustrerende ikke å ha kontroll over eget arbeidsforhold. Som vekter er du tvunget til å dedikere deg til en bransje, ikke en bedrift. Det er et resultat av anbudssystemet, sier Aamo, men understreker:
– Vi er ønsket velkommen over i Avarn, og for de ansatte spiller det egentlige ikke så stor rolle at de må skifte skjorte og logo så lenge de går under samme tariff.
Vurderte å klage
Etter at det ble klart at Avinor valgte Avarn Security Aviation, fulgte en karenstid på ti dager hvor STAS hadde anledning til å klage på vedtaket. STAS ba om ytterligere begrunnelse fra Avinor, og enda noen dager ble lagt til i karens.
Denne uka bestemte bedriften seg for ikke å klage på Avinors avgjørelse.
– Vi må bare akseptere begrunnelsen. Vi er rett og slett vurdert svakere enn Avarn på de mange kriteriene som er lagt til grunn i det offentlige anbudet, sier daglig leder i STAS, Dorothy Billett.
Tappet for flyplasser
Hun, Frank Aamo og STAS har hatt et vanskelig halvannet år bak seg, med tap av flyplasskontrakter og et uforutsigbart behov for arbeidskraft under pandemien.
I mars 2020 vant Nokas Aviation (nå Avarn Security Aviation) Avinors anbud på hele 39 flyplasser i Norge, og 600 vektere i STAS måtte bytte arbeidsgiver.
På dette tidspunktet hadde STAS fremdeles vaktholdet på flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Sandefjord og Haugesund. Selskapet hadde også ansatte på seks heliporter og seks cargoer i Norge.
I midten av mars rammet koronaen flytrafikken, og i juni 2020 foretok STAS en nedbemanning hvor 47 vektere mistet jobben.
Avarn har monopol
I mai ble det i tillegg klart at STAS mistet vaktholdet i sikkerhetskontrollen ved Haugesund Lufthavn Karmøy. 1. september overtok Widerøe Ground Handling tjenesten.
Når Avarn Security Aviation i april neste år inntar sikkerhetskontrollen i Bergen, Trondheim og Stavanger, betyr det at Avarn har vaktholdet på 42 av landets 44 flyplasser. STAS er etterlatt med én sikkerhetskontroll – på den privateide flyplassen Torp i Sandefjord.
Dorothy Billett vil ikke mene så mye om at samtlige av Avinors anbud er gått til Avarn.
– Men vi registrerer at konkurransesituasjonen i Norge er svekket, sier hun.
Frank Aamo kommenterer situasjonen slik:
– Avinor har gitt Avarn monopol på kontraktene.
For Frank Aamo blir det tungt å gå fra jobben som hovedtillitsvalgt i april neste år.
Glen Musk
STAS består
Så er spørsmålet: Overlever STAS med bare ett flyplassanbud? Er arbeidsplassene til de som jobber i de gjenstående tjenestene i STAS trygge?
Frank Aamo anslår at mellom 40 og 50 vektere jobber på Torp i Sandefjord, mens mellom 80 og 90 er fordelt på seks heliporter. Innenfor cargo er det bare noen få årsverk fordelt på en håndfull ansatte.
Daglig leder Dorothy Billett forsikrer at både STAS og arbeidsplassene er trygge.
– Det er riktig at vi bare har Sandefjord igjen på flyplass, men cargo og heliport-tjenestene står for en omsetning på over 120 millioner kroner og vi har langsiktige kontrakter med flere store, internasjonale kunder. I henhold til vår strategi skal STAS fortsette å være en sterk global aktør innenfor sikkerhet på luftfart.
– Betyr det at STAS vil konkurrere om nye, framtidige flyplassanbud?
– Ja. Nå skal vi fullføre tjenesten på flyplassene i Bergen, Trondheim og Stavanger med verdighet og kvalitet fram til Avarn overtar i april 2022. Det vil gi oss verdi i framtidige anbud, sier Billett.
Hun medgir at det ikke er lett å være aktør innenfor luftfart for tiden.
– Vi har lenge stått i en tøff situasjon med usikre passasjertall og reisemønster, og slik kommer det til å fortsette framover.
– Fryktelig trist
Dorothy Billett mottar fredag 19. november en anmodning fra hovedtillitsvalgt Frank Aamo om å gjennomføre en virksomhetsoverdragelse for de flere hundre ansatte som skal over i Avarn Security Aviation.
– Vi i STAS er opptatt av at alle som er berørt skal føle seg trygge på at de blir ivaretatt i prosessen, sier Billett.
For Frank Aamo blir det tungt å gå fra jobben som hovedtillitsvalgt i april neste år. Det mest realistiske scenarioet er at han går tilbake som plasstillitsvalgt i Avarn og jobber operativt 100 prosent.
Han synes det vanskelig ikke å få fullført det han har bygget opp.
– Det er ikke noen hemmelighet at det har vært turbulent mellom fagforening og ledelse i Securitas, særlig etter streiken i fjor, sier Aamo, og nevner som eksempler at Securitas i mars i år splittet tillitsvalgtorganisasjonen i to og at han selv startet vervet i STAS med å håndtere en masseoppsigelse.
– Likevel har det gått forbausende bra. Jeg og bedriftsledelsen har fått samarbeidsavtalen til å fungere og kommet oss ut av mistilliten. Da er det fryktelig trist å måtte avslutte, sier Frank Aamo.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø
Sliterordningen er en bløff
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø