JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skjebnedag for Svea-gruvene på Svalbard

Når statsbudsjettet legges fram torsdag, er det et være eller ikke være for gruvedriften i Lunckefjell på Svalbard.
Gruven i Lunckefjell åpnet i februar 2014, og ble satt i driftshvile i 2016, Nå vil styret i Store Norske gjenåpne driften.

Gruven i Lunckefjell åpnet i februar 2014, og ble satt i driftshvile i 2016, Nå vil styret i Store Norske gjenåpne driften.

Sissel M. Rasmussen

merete.holtan.garte@lomedia.no

Styret i Store Norske på Svalbard ønsker å starte opp igjen gruvedrift i Lunckefjell, som i dag er i driftshvile. Alternativet er å legge ned. Det meldte high north news i sommer.

– Styret i Store Norske har gjort det helt klart foran dette statsbudsjettet: Enten videreføres driften i Lunckefjell, eller så legges den ned, sier Anita Johansen, forbundssekretær med ansvar for bergverk i Norsk Arbeidsmandsforbund.

I statsbudsjettet torsdag er det ventet en endelig avklaring på Svea-gruvenes skjebne: Skal driften driften videreføres eller avvikles?

Det er i Lunckefjell det er kullreserver å hente ut, mens Svea Nord-gruvas infrastruktur må brukes for å få kullet fra Lunkefjell fram til utskipning.

Det er én ting LO-økonomen ikke vil ha i statsbudsjettet

Store Norskes ultimatum

1. oktober i fjor ble driften i Svea- og Lunckefjell-gruvene offisielt satt i hvile. I praksis har det betydd at 50 ansatte fortsatt har jobbet med å holde gruvene i stand og logistikken i orden, i påvente at det igjen kan hentes ut kull fra fjellet - når og hvis kullprisene er gått opp.

– Nå har prisene løftet seg, og Store Norske har sagt at Lunckefjell vil gå med overskudd innen tre års drift om den blir åpnet, forteller Anita Johansen.

Selv om det er vedtatt en driftshvile for inntil tre år, må bedriften søke om støtte fra staten til å opprettsholde driftshvilen hvert år.

Nå har kullprisene gått opp, og i steden for å søke om et år til med driftshvile, så stiller styret i Store Norske sitt ultimatum: Sett av penger i statsbudsjettet for å starte opp driften igjen, eller legg den ned for godt.

– Oppstartskostnadene ligger allerede på mellom 500 og 700 millioner for de to gruvene, og de stiger hvert år, forklarer Anita Johansen.

– Utstyr står under isbre, fjell forvitrer ved inntrenging av vann, veien over til Lunkefjell ligger på en isbre. Det er infrastuktur som skal vedlikeholdes. Jo lengre det står, jo dyrer blir det å sette i stand til bruk, fortsetter hun.

Anita Johansen er tidligere gruvearbeider på Svalbard, og nå forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet.

Anita Johansen er tidligere gruvearbeider på Svalbard, og nå forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet.

Ole Palmstrøm

Reddet flere ganger

I 100 år har gruvearbeidere hentet ut kull fra fjellene rundt Svea, den lille anleggsbyen innerst i Van Mijenfjorden på Svalbard. Men Store Norske har slitt økonomisk i flere år. Lave kullpriser har ført til store underskudd, og selskapet har ingen egenkapital.

De siste årene har Store Norske derfor vært avhengig av krisehjelp fra eieren, staten, for at driften i de to gruvene Svea Nord og Lunckefjell ikke skal stenges for godt.

I april 2015 sørget regjeringen for en pakke på til sammen 500 millioner kroner, i form av eiendomskjøp og lån. Året etter fikk Store Norske 110 millioner kroner for å tilrettelegge for tre år med driftshvile i gruvene Svea Nord og Lunckefjell, og samtidig utvide driften i Gruve 7 fra ett til to skift. Gruve 7 ligger ved Longyearbyen, og leverer kull til kraftverket i byen.

Styret i Store Norske har ikke foreslått endringer i drift av Gruve 7 i sitt innspill til statsbudsjettet.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Store konsekvenser for Svalbard

Store Norske har vært en hjørnesteinsbedrift for den norske bosettingen på Svalbard i mange år, og driftshvilen i kullproduksjonen i Svea har allerede fått store konsekvenser for lokalsamfunnet i Longyerbyen.

250 arbeidsplasser i Store Norske har forsvunnet de siste årene, og ringvirkningene merkes. En oppstart med gruvedrift i Svea vil gi en oppbemanning i Store Norske fra 100 ansatte til 280 ansatte.

– Ved å opprettholde Store Norske har vi en garantist for norsk bosetting i Longyearbyen, og at den infrastrukturen som er der i dag, med skoler, butikker og fly, bevares, sa Anita Johansen da det ble klart at regjeringen gikk inn med 110 millioner kroner for 2016.

I forbindelse med bevilgningen uttalte næringsminister Monica Mæland (H) i en pressemelding at pengene til blant annet driftshvile ville «gi lokalsamfunnet bedre forutsetninger til å kunne omstille seg». Og at «det er viktig at vi opprettholder næringsaktivitet og bosetting på Svalbard. Gruveselskapet bidrar til et livskraftig samfunn i Longyearbyen.»

Tror på seier for gruvedriften

– Tror du regjeringen vil legge ned driften nå, etter å ha ha brukt så mye penger på å holde liv i gruvene?

– Jeg tror ikke at man kan se på Store Norske og Svalbard som et rent bedriftsøkonomisk prosjekt. Den eneste gangen selskapet har gått med overskudd, er i perioden med drift i Svea Nord fra rundt 2000 til 2011, ellers har driften krevd tilskudd fra staten. Nei, Store Norske er et prosjekt som like mye dreier seg om tilstedeværelse og suverenitet. Ved å videreføre gruvedriften kjøper man seg også tid til å få på plass annen næringsaktivitet på Svalbard, sier Anita Johansen.

– Tror du statsbudsjettet vil gi tommel opp for fortsatt drift?

– Ja, her er det tommel opp. Jeg er født optimist.

– Og hvis det blir tommel ned?

– Da blir det både spennende og trist å følge svalbardsamfunnet videre, avslutter forbundssekretæren i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Arbeidsmandsforbundet vil ha et statlig mineralselskap

Mineralnæringen har store muligheter

Dette har hendt

• Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS ble stiftet i november 1916

• Staten er eier, via Nærings- og fiskeridepartementet.

• Bedriften har to gruver i Svea, seks mil sør for Longyearbyen: Svea Nord og Lunckefjell.

Transport mellom Lonyerabyen Svea og foregår med fly.

• Da Lunckefjell-gruven ble vedtatt å settes i drift i 2011 var kullprisene på 90 til 100 dollar per tonn. I 2015 var kullprisene ned mot 50 dollar tonnet.

• I midten av januar 2015 ba bedriften staten om et lån på 450 millioner kroner for å komme gjennom krisen.

• I slutten av april samme år ble det klart at regjeringen vil bidra til å hjelpe Store Norske. Staten kjøpte opp eiendommer fra Store Norske i Svea og i Longyearbyen, samt ga et lån. Totalsummen var på 500 millioner kroner.

• Den 3. september 2015 anbefalte styret i Store Norske driftshvile i Svea i løpet av 2016 fordi det nå ikke var økonomisk grunnlag for videre drift. Infrastrukturen i og rundt Svea skulle bevares i inntil tre år, for å se om kullprisene tok seg opp.

• Styret anbefalte at driften i Gruve 7 ved Longyearbyen skulle videreføres, og at produksjonen skulle dobles ved at bedriften gikk fra ett til to skift.

• Store Norske startet på en nedbemanningsprosess, denne gangen fra 260 ansatte til 100 ansatte.

• 17.desember 2015 kom nyheten om at regjeringen ville bidra med til sammen 110 millioner kroner i 2016 til Store Norske på Svalbard. Regjeringen ga styret i bedriften det den ba om: penger til at selskapet kunne utvide driften i Gruve 7 ved Longyearbyen fra ett til to skift, samt tilrettelegge for inntil tre år med driftshvile i gruvene i Svea og Lunckefjell.

• 1. oktober 2016 var den offisielle datoen for når driftshvilen i gruvene i Svea startet.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse