JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ungdom og LO-medlemskap:

Skolen må lære elevene hva det vil si å være organisert, mener Kirsten og Endre

– Hvordan kan vi forvente at nye arbeidstakere skal engasjere seg, hvis de ikke aner hvem vi er, spurte vekter Kirsten Lia på LO-kongressen. Hun ønsker seg et eget arbeidslivsfag i ungdomsskolen.
LÆRE OM ARBEIDSLIVET: Vekter Kirsten Lia og maskinfører Endre Sjøvoll ønsker seg et eget arbeidslivsfag i ungdomsskolen.

LÆRE OM ARBEIDSLIVET: Vekter Kirsten Lia og maskinfører Endre Sjøvoll ønsker seg et eget arbeidslivsfag i ungdomsskolen.

Jan-Erik Østlie

ane.borrud@lomedia.no

Lærer elever nok om arbeidslivet og hva det vil si å være organisert på skolen? Definitivt ikke. Det mener vekter Kirsten Lia og maskinfører Endre Sjøvoll.

Først gikk Kirsten på talerstolen, deretter Endre. De ville at LO skal jobbe for et nytt arbeidslivsfag på ungdomsskolen.

Rettigheter og plikter

Kirsten Lia åpnet innlegget sitt med å slå fast: Uten en grunnleggende forståelse av hva det vil si å være en arbeidstaker eller en arbeidsgiver så kan ikke trepartssamarbeidet fungere.

Hun mener arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter må være lært før arbeiderne og sjefene treer inn i arbeidslivet.

– Hvor mange konflikter hadde ikke vært unngått om begge partene var klar over egne plikter? Og nå snakker jeg ikke bare om arbeidsgiverne, lederne og sjefene. Alle vi som sitter som tillitsvalgte eller har gjort det, har nok vært borti saker der medlemmet tok feil og var urimelig fordi de har ett forvridd syn på hva deres plikter som arbeidstaker er, sa hun.

Større. Sterkere. Sammen.

– Hvordan kan vi bygge landet uten en stødig grunnmur? Og hvor er det grunnmuren blir laget? Jo, det er i skolen, sa hun.

Og formante:

– Hvis vi vil ha ett arbeidsliv som fungerer. Hvis vi vil ha ett samfunn som er bygd på samarbeid og tillit. Hvis vi virkelig mener slagordene som står bak meg. Større. Sterkere. Sammen. Da må arbeidslivet inn i skolen.

Må lære om historien

Endre Sjøvoll vil også ha mer søkelys på arbeidsliv i skolen, og ikke minst fagbevegelsens historie.

– Vi må ikke bli historieløse for den kommende generasjonen. Ungdom må få lærdom om historien og hvordan det kontinuerlige arbeidet for det organiserte arbeidsliv foregår.

Nå har han et håp om at den nye filmen om gruveopprøret i Sulitjelma i 1907 kan hjelpe fagbevegelsen.

– Vi har allerede sett noen små, men historiske klipp, fra filmen Sulis. Det er en sterk historiefortelling. Dette kan også gjøre det enklere å få organisert ungdom når de kommer ut i arbeid, avsluttet han. 

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse