Lønn veiarbeider:
Veiarbeiderne krever høyere minstelønn og smusstillegg
I dag starter forhandlingene på av overenskomst for asfaltarbeid og veivedlikehold.
Dorthe Karlsen
ane.borrud@lomedia.no
Klokka 12 i dag setter Norsk Arbeidsmandsforbund og Fellesforbundet seg til forhandlingsbordet, med Byggenæringens Landsforening (BNL) på den andre siden. De skal bli enige om en revidert utgave av overenskomst for asfaltarbeid og veivedlikehold.
Arbeidsmandsforbundet har om lag 2.100 medlemmer på denne overenskomsten, mens Fellesforbundet har 200. De jobber blant annet som asfaltarbeidere og brøytebilsjåfører.
• Lønnsoppgjøret: Her er resultatene så langt
Høyere minstelønn og smusstillegg
Veiarbeiderne har flere krav før forhandlingene starter. Et av dem er økt minstelønn.
– Vi ser at det kommer inn flere og flere aktører i bransjen som ikke er organisert, og som betaler sine ansatte minstelønn. Derfor er det viktig å få hevet lønnsgulvet for å få sikret en seriøs bransje, sier forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Arne Presterud.
Kontraktene i denne bransjen er i stor grad i offentlig regi, og offentlige byggherrer må følge lønnsnivået i landsomfattende tariffavtaler. Dermed vil økt minstelønn gjøre det vanskeligere for uorganiserte bedrifter å vinne anbudskonkurranser ved å legge seg på veldig lave priser, for kravet fra byggherre vil være at arbeiderne skal ha minstelønna i tariffavtalen.
Overenskomsten har tre minstelønnssatser, og satsene er per i dag, før forhandlingene, 198,02 kroner per time for øvede arbeidstakere, 190,74 kroner per time for arbeidstakere med yrkeserfaring og 184,50 kroner i timen for arbeidstakere over 18 år uten yrkeserfaring.
– Vi vil også få opp smusstillegget. Arbeiderne krever mer igjen for arbeid som for eksempel å jobbe med kloakk og septik, forklarer Presterud.
Per i dag betales et smusstillegg på 18,80 kroner per time for den tid arbeidet pågår.
Bilag 12 – tidsbank
Ett av hovedkravene ved tariffoppgjør i 2012 var at partene skulle lage en sentral rammeavtale om tidsbank. Bakgrunnen var at Nav hadde skjerpet tolkningen av regelverket rundt dagpenger ved permitteringer, og mange asfaltarbeidere mistet inntekt ved sesongpermitteringer.
Kravet om tidsbank gikk ut på at de ansatte skulle kunne opparbeide tid i asfaltsesongen, da det er mye mertid, og ta det ut i perioder når det er vanskelig å finne oppdrag.
– Målet er å unngå permitteringer, forklarte forhandlingsleder for Norsk Arbeidsmandsforbund, Helge Haukeland, den gang.
Under forhandlingene ville ikke BNL gå med på dette, men etter en tur til Riksmekleren ble partene enige om «rammeavtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstid for asfaltarbeid». Det er dette som er bilag 12 i overenskomsten.
– I år ønsker vi noen endringer i dette bilaget, for at tidsbanken skal fungere enda bedre, sier Presterud.
• Veiarbeidere kan miste AFP verdt én million kroner: – Det er tjuveri
Egne damegarderober
Under årets forhandlinger i private anlegg ble Norsk Arbeidsmandsforbund og BNL enige om å ta inn følgende tekst i overenskomsten:
«Det skal være separat dame- og herregarderobe og toalett med egen inngang. På rigg med mindre enheter for inntil 10 personer kan det avtales med bedriftstillitsvalgt at kjønnsdelte garderober og toalett sløyfes, når dette likevel ikke vil bli benyttet. Bestemmelsen gjelder for nye prosjekter fra 1. juli 2021.»
Veiarbeiderne ser ingen grunn til at ikke de skal få inn det samme i sin overenskomst som private anlegg.
– Det har vi lagt inn som krav, bekrefter forbundssekretær Presterud.
• Private anlegg: Nå skal Malin aldri mer behøve å skifte til arbeidstøy på do
Forskuttering av sykepenger
Arbeidsmandsforbundet forventer også det samme resultatet som i frontfaget når det gjelder forskuttering av sykepenger. Frontfaget er forhandlingene mellom Fellesforbundet og Norsk Industri om Industrioverenskomsten. Resultatene fra disse forhandlingene skal legge føringer for alle andre forhandlinger.
Et av Fellesforbundets krav til årets oppgjør var forskuttering av sykelønn fra bedrift til ansatte. I dag er det mange bedrifter som forskjellsbehandler funksjonærer og arbeidere, og forskuddsutbetaler sykepengene til funksjonærer mens arbeiderne må gå veien om Nav.
Kravet om at bedrifter skal forskuttere sykepenger ble ikke oppnådd. Men Fellesforbundet fikk stadfestet på at det skal bli slutt på forskjellsbehandling av arbeidere og funksjonærer. Bedriftene må behandle alle ansatte likt når det gjelder forskuttering av sykepenger.
Det er satt av to dager til forhandlingene.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.